۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کمبود آب؛ چالش دیروز، امروز و فردای روستاهای ایلام
بازار گزارش می دهد؛

کمبود آب؛ چالش دیروز، امروز و فردای روستاهای ایلام

ایلام- کمبود آب یکی از چالش ها و معضلات اساسی در روستاهای استان ایلام شناخته می شود که هر ساله این مسئله تشدید می شود.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات پیش روی استان ایلام، به مسائل و مشکلات روستاها بازمی‌گردد که از امکانات کمتری برخوردار هستند و هنوز به آنچه که باید در روستاها وجود داشته باشد، نرسیده‌اند.

بدون تردید مشکلاتی که گریبان روستاها و اهالی آن را گرفته در نهایت به کاهش تولید محصولات کشاورزی، مهاجرت روستاییان به شهرها و در نتیجه ایجاد پدیده‌هایی چون حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی منجر خواهد شد.

لازم به ذکر است، مشکلات روستاهای استان ایلام در حال حاضر به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که از کمبود امکانات زیربنایی گرفته تا مشکلات و معضلات اجتماعی را شامل می‌شود.

با این حال یکی از اساسی ترین مشکلات روستاها کمبود آب و مشکلات آبی است که در چند سال اخیر به دنبال خشکسالی و کمبود باران افزایش یافته است،در حال حاضر تأمین آب در حوزه شرب و کشاورزی به دغدغه بزرگ روستاییان و البته مسئولان تبدیل شده است. این مشکلات علاوه بر اینکه دامن کشاورزی را به شدت گرفته و عملاً یک تهدید بزرگ در این راه به حساب می‌آید، به حوزه شرب مردم نیز وارد و به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

آب، حیات و ادامه زندگی روستاییان را در اغلب شهرستان‌ها به خطر انداخته و به بزرگترین چالش پیش رو تبدیل شده، به گونه‌ای که آبرسانی به بسیاری از روستاها به وسیله تانکر انجام می‌شود.

از سوی دیگر کمبود آب و البته افزایش جمعیت روستایی در برخی از روستاها باعث شده زمین‌های کشاورزی موجود کفاف خانواده‌های ساکن در روستا را ندهد و به همین دلیل نیز ساکنان روستا را علاوه بر مشکلات شرب و مصارف روزانه با معضل نبود شغل نیز مواجه کرده است.

کمبود آب در روستاهای ایلام

نعیمه منصوری یکی روستاییان استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه اکثر اوقات با کمبود یا قطعی آب آشامیدنی روبرو هستیم که این موضوع مشکلات بسیاری را در زمینه های مختلفی از جمله شرب، بهداست، نظافت، کشاورزی و دامداری ایجاد کرده است.

وی افزود: قطعی مکرر آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای استان و خشک شدن چاه‌ها قنات‌ها و چشمه‌ها موجب شده بسیاری از روستاییان به شهرها مهاجرت کنند.

مسلم اکبری یکی دیگر از روستاییان به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه اکثر اوقات با کمبود یا قطعی آب آشامیدنی روبرو هستیم که این موضوع باعث ناراحتی و مشقت اکثر مردم روستا شده است.

مدیر عامل آبفای استان ایلام: فاز اول جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد در حال اجرا است که در فاز دوم، آبرسانی به ۲۱۰ روستای دیگر با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا خواهد شد

وی افزود: چوار و روستاهای تابع آن همچون برجعلی، بولی، بان‌خشک، پلک‌لک و... از جمله مناطقی هستند که به شدت از معضل کمبود آب رنج میبرند، به گونه ای که بارها بر سر آب بین روستائیان بحث و درگیری شکل گرفته است.

اجرای فاز اول طرح آبرسانی به روستاها

پرویز ناصری مدیر عامل آبفای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای رفع تنش آبی برای روستاهایی که با قطعی و کمبود آب روبرو هستند، فاز اول جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد در حال اجرا است که در فاز دوم، آبرسانی به ۲۱۰ روستای دیگر با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا خواهد شد.

وی افزود: احداث ۳۷ باب مخزن با ظرفیت۱۶ هزار مترمکعب، حفر ۲ حلقه چاه، اجرای۲۴۹ کیلومتر خط انتقال آب، اصلاح و شبکه توزیع آب ۴۳۸ کیلومتر، تجهیز۵ باب ایستگاه پمپاژ از مهمترین اقدامات اجرایی در فاز اول این پروژه است.

کمبود آب؛ چالش دیروز، امروز و فردای روستاهای ایلام

ناصری در ادامه گفت: اقدامات خوبی در راستای آبرسانی به روستائیان در حال انجام است که می توان با ایجاد یک هم‌افزایی مؤثر بین همه متولیان و فعالان عرصه آبرسانی، تحولی نو در محرومیت زدایی و دسترسی پایدار روستاییان به آب شرب پدید آید.

چوار بیشترین مشکل در زمینه آب دارد

فرماندار چوار نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: معضل بو و طعم نامطلوب آب چوار به یک معضل تکراری تبدیل شده و عمده گلایه‌های مردم در دیدار با مسئولان مربوط به کیفیت آب شرب شهرستان است که به نوعی برای شهروندان غیر قابل استفاده شده است.

فرماندار چوار: با اجرای ۱۶ پروژه، تنش آبی در روستاهای چوار رفع می شود و امید است با استفاده از توان نیروهای جهادی، طرح آبرسانی به روستاهای چوار در موعد مقرر به بهره برداری برسد

ابراهیم یعقوبی تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر با پیگری های استاندار ایلام و آبفای استان اقدامات خوبی در حوزه اجرای پروژه های آبرسانی به مناطق شهری و روستایی این شهرستان انجام شده است.

کمبود آب؛ چالش دیروز، امروز و فردای روستاهای ایلام

وی با اشاره به پروژه آبرسانی به ۱۶ روستای این شهرستان افزود: با اجرای این پروژه بزرگ تنش آبی در این روستاها رفع می شود و امید است با استفاده از توان نیروهای جهادی، طرح آبرسانی به روستاهای چوار در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه، شامل افزایش ظرفیت تامین آب شهر چوار و ۱۶ روستای مجتمع آبرسانی روستایی مورت، احداث ۱۰باب مخزن ذخیره بتنی به حجم یک هزار و ۸۵۰ متر مکعب، اجرای خط انتقال به طول ۴۱ کیلومتر، اجرای شبکه توزیع به طول ۴۵ کیلومتر، تجهیز ۲ حلقه چاه آب شرب واقع در تنگ حمام، تهیه و نصب سیستم تصفیه آب به روش گوگردزدایی، نیرورسانی به چاه های تنگ حمام به طول ۴ کیلومتر،اجرای خط انتقال به طول ۸ کیلومتر و احداث ۴ باب چاهک پمپاژ است.

فرماندار چوار اضافه کرد: با اجرای این طرح یک هزار و ۱۵۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۲۱ نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش آبرسانی قرار می گیرند.

مهمترین و اساسی‌ترین مشکل در روستاهای ایلام کمبود آب آشامیدنی است که متاسفانه بسیاری از روستاهای این استان از کمبود آب شرب رنج می‌برند، از این رو لازم است دولت و مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل تدابیری جدی اتخاذ کنند.

کد خبر: ۲۶۳٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha