۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
 وعده ۴۸ ساعته دولت برای گندمکاران  ۷۴۸ ساعته هم محقق نمی شود/ ۵۰ درصد مطالبات پرداخت نشد
نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران:

وعده ۴۸ ساعته دولت برای گندمکاران ۷۴۸ ساعته هم محقق نمی شود/ ۵۰ درصد مطالبات پرداخت نشد

ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از پرداخت نشدن ۵۰ درصد از بهای گندم به گندم‌کاران خبر داد و گفت: قرار بر این بود که ظرف ۴۸ ساعت پس از تحویل بهای آن پرداخت شود اما با گذشت یک ماه هنوز خبری نیست.

یاسمن بلوردی؛ بازار: علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران اظهار داشت: عدم پرداخت به موقع بهای گندم به گندم کاران الان اصلی ترین چالش‌ها کشاورزان ما است. متاسفانه علی رغم وعده‌های داده شده پرداخت بهای گندم با تاخیر انجام می شود و کشاورزان از این وضعیت بسیار ناراضی هستند. متاسفانه هیچ چشم انداز روشنی هم وجود ندارد که مشخص شود چه زمان این پرداختها صورت می‌گیرد.

ایمانی گفت: در حال حاضر در کل کشور ۵۰ درصد بهای گندم پرداخت شده و  ۵۰ درصد باقی مانده است. این در حالی است که مسئولان باید بدانند کشاورز ۸ تا ۹ ماه تلاش و هزینه می‌کند، از سیستم بانکی وام می گیرد یا از بازار قرض می‌کند، نهاده تامین می‌کند و بسیاری اقدامات دیگر  انجام می‌دهد که انجام همه این مراحل مستلزم صرف هزینه است. به طوری که حتی برداشتی که الان صورت می‌گیرد مستلزم صرف هزینه است چرا که کمباین و کامیونی که در مزارع کار می‌کنند به صورت نقدی حق‌الزحمه شان را از کشاورزان طلب می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار کشاورز به نوعی روزمره است و کشاورزان غالبا پس انداز چندانی ندارند، افزود: از سوی دیگر کشاورزان الان در اکثر استانها بعد از برداشت گندم، کشت دوم انجام می‌دهند که این نیز هزینه دارد. بنابراین باید پرداختی‌ ها به موقع انجام شود تا این چرخه به درستی بچرخد.

تاخیر در پرداختها غالبا به دلیل این است که دولت در تامین منابع مالی مشکل دارد. این در حالی است که ما سال گذشته در بحث ردیف اعتباری که در بودجه تخصیص داده می شود در کمیسیون تلفیق  نیز اعلام کردیم که ردیف اعتباری برای گندم بدهید و دولت ملزم باشد به اینکه سریعا پول کشاورز را پرداخت کند

پرداخت ۴۸ ساعته بهای گندم بیش از یک ماه به تعویق افتاده است
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیش از این اعلام شد که زمان پرداخت بهای گندم ۴۸ ساعته خواهد بود و از زمانی که گندم تحویل داده می‌شود، ثبت سامانه می‌گردد و سپس در سیستم بانک کشاورزی وارد می شود تا زمان پرداخت بهای آن به گندم کاران ۴۸ ساعت زمان می برد. اگرچه ما این زمان تعیین شده را باور نداریم و معتقدیم نهایتا اگر ظرف یک هفته هم تحویل بدهند، اشکالی ندارد اما اینکه الان بیش از یک ماه گذشته است و هنوز پرداختی ها صورت نگرفته به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ایمانی در خصوص علل تاخیر در پرداختی‌ ها نیز گفت:  این تاخیر در پرداختها غالبا به دلیل این است که دولت در تامین منابع مالی مشکل دارد. این در حالی است که ما سال گذشته در بحث ردیف اعتباری که در بودجه تخصیص داده می شود در کمیسیون تلفیق  نیز اعلام کردیم که ردیف اعتباری برای گندم بدهید و دولت ملزم باشد به اینکه سریعا پول کشاورز را پرداخت کند. با این وجود الان همه ما درگیر این پرداختی ها هستیم و دستگاه های مختلف از مجلس گرفته تا تشکلهای مربوطه می‌گویند چرا دولت بهای گندم را نمی پردازد، باید بپردازد و غیره اما آنچه مهم است این موضوع است که الان دولت پرداختی انجام نمی دهد و کشاورزان هم دست شان به جایی بند نیست.

وی افزود: به عنوان مثال فقط در استان گلستان گندم کاران ما  ۱۴۰۰ میلیارد تومان طلبکار هستند که این عدد بزرگی محسوب می شود اما خبری از پرداخت نیست.

اگر دولت تصمیم داشته باشد همینطور قطره چکانی پول به حساب کشاورزان بریزد علاوه بر طولانی شدن زمان پرداختی ها، مانند سال گذشته کشاورزان ترجیح می دهند برای تامین نقدینگی به جای تحویل گندم به سیلوهای دولت محصول خود را به واسطه‌ها و دلالان بفروشند و نقدا مبلغ آن را دریافت کنند

با این نحوه پرداخت، گندم به جای سیلوهای دولت بهانبار می روند
ایمانی در پاسخ به این سوال که حجم گندم تحویل داده شده به سیلوها تا به امروز چه مقدار بوده است، گفت: تا به امروز حدود ۴ میلیون تن گندم در سراسر کشور تحویل سیلوها داده شده است اما که با توجه به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۰ استان درگیر برداشت هستند قطعا این ارقام طی روزهای آتی به بیش از این مقدار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بهای این حجم از گندم تحویل شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان را تا به امروز پرداخت کرده‌اند و مابقی مانده است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران با اشاره به اینکه قرار بر این است که امسال ۱۰ میلیون تن گندم  از کشاورزان سراسر کشور خریداری شود، افزود: اگر به همین نحو پیش برویم قطعا پرداختی ها حتی تا فصل زمستان نیز ادامه خواهد داشت! که این مساله از نظر کشاورزان اصلا قابل قبول نیست.

ایمانی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر دولت تصمیم داشته باشد همینطور قطره چکانی پول به حساب کشاورزان بریزد علاوه بر طولانی شدن زمان پرداختی‌ ها، مسائل دیگری نیز رخ خواهد داد. دقیقا مانند سال گذشته که کشاورزان برای تامین نقدینگی به جای تحویل گندم به سیلوهای دولت ترجیح دادند محصول خود را به واسطه‌ها و دلالان بفروشند و نقدا مبلغ آن را دریافت کنند. از سوی دیگر دلالان و واسطه‌ها به دلیل شمّ اقتصادی که دارند به خوبی می دانند الان با هر قیمتی از کشاورزان گندم خریداری کنند قطعا چند ماه دیگر با قیمت بالاتر و سود بیشتر می توانند گندم های خریداری شده را به خود دولت بفروشند که این برای دولت نیز چندان خوشایند نخواهد بود.

کد خبر: ۲۶٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha