۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
تأثیر اطلاعات ناقص بر رفتار بازار و تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

تأثیر اطلاعات ناقص بر رفتار بازار و تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو تحت تأثیر عوامل مختلف، نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند.

به گزارش بازار، قیمت ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو تحت تأثیر عوامل مختلف، نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. جریان اطلاعات یکی از عوامل اصلی کمک‌کننده در تعیین قیمت دارایی‌های مالی به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران به محض انتشار اطلاعات جدید، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و این واکنش‌ها منجر به تغییر در رفتار بازار و قیمت‌های رمزارزها می‌شود. از طرفی دیگر، فناوری، نه تنها شیوه معاملات، بلکه نحوه توزیع و تحلیل اخبار مالی را هم تغییر داده است. امروزه ارائه‌دهندگان اخبار، اطلاعات را در عرض چند ثانیه به معامله‌گران در سراسر جهان ارائه می‌دهند. به‌علاوه عصر اینترنت اجازه می‌دهد تا اطلاعات به آسانی در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف در دسترس باشد.

تأثیر اخبار بر بازار ارزهای دیجیتال

اطلاعات و اخبار در دسترس عموم، در شکل‌دهی به احساسات سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کنند. احساساتی که در عناوین اخبار روزانه مربوط به کریپتو وجود دارد، تغییراتی را در رفتار این بازار و نرخ ارزهای دیجیتال به وجود می‌آورد. احساسات به دو دسته اخبار مثبت و منفی طبقه‌بندی می‌شوند تا تأثیر متفاوت آن‌ها بر فعالیت‌های بازار کریپتو بهتر درک شود. از طرفی، اطلاعات ناقص و نامرتبط به سهم خود منجر به تغییر رفتار این بازار و قیمت‌های آن خواهند شد.

رفتار بازار نشان داده است که اخبار مثبت اعتماد سرمایه‌گذار را افزایش می‌دهد و در نتیجه بازدهی را بالا می‌برد. در مقابل، اخبار منفی باعث عدم اطمینان می‌شود. بیت کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین رمزارز دنیای کریپتو، بیش از هر ارز دیجیتال دیگری، اثر منفی اخبار را تجربه می‌کند؛ بنابراین، تأثیر اخبار منفی، بیشتر از اخبار مثبت است.

تأثیر اخبار مثبت و منفی بر نوسان و نقدینگی بازار

در خصوص نوسانات و نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال، اخبار مثبت منجر به افزایش نوسانات و نقدینگی می‌شوند و اخبار منفی کاهش نوسانات و نقدینگی را به دنبال دارند. این تغییرات به اشکال مختلف بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت. اخبار مثبت باعث مشارکت معامله‌گران مبتدی و ناآگاهی می‌شود که به دلیل پدیده «ترس از دست دادن» و طرح‌های پمپاژ و تخلیه، خرید می‌کنند. اخبار منفی منجر به ایجاد عدم اطمینان در میان معامله‌گران آگاه و ناآگاه می‌شوند؛ بنابراین نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد.

قیمت ارزهای دیجیتال

تفسیر و تحلیل اخبار ارزهای دیجیتال

مطالعات متعددی در رشته‌های مختلف، توسط محققان و دانشمندانی از جمله رایت، واویوز، گروسمن و ... انجام شده که به‌طور ویژه به رفتار بازارهای جهانی می‌پردازد. این مطالعات به‌طور کلی فرض می‌کنند در دسترس بودن اطلاعات، حس اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند که در نتیحه کارایی تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهد. زاجاک و وستفال نیز در سال ۲۰۰۴ راجع‌به این موضوع تحقیقاتی را انجام دادند و بر این باورند که اطلاعات، نهادینه شدن و ساختار اجتماعی بازارها را تقویت می‌کنند. با این‌وجود، تمامی اطلاعات برای تصمیم‌گیری مفید نیستند و تنها زمانی کاربرد دارند که با مجموعه‌ای با اطلاعات موجود همسو باشند.

باتوجه به ماهیت قیمت ارزهای دیجیتال و نوسانی که در بازار نوپای کریپتو حاکم است، تفسیر و تشخیص خبرهای صحیح از غلط، تمایز میان مرتبط از نامرتبط و تکیه بر اطلاعات کامل نه ناقص اهمیت بسیار زیادی دارد.

تأثیر اطلاعات رسانه‌های نامرتبط و بیش‌ازحد بر رفتار بازارهای نوپا

اطلاعات نامرتبط و بیش‌ازحد در دسترس، به‌ویژه در بازارهای نوپا و روبه‌ رشد، تأثیر زیادی بر رفتار سرمایه‌گذاران و بازار دارد. کریپتو به‌عنوان بازاری که ارزش بنیادی دارایی‌ها در آن بسیار نامشخص است و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال در معرض تغییرات سریع و مداوم قرار دارد، یکی از این بازارهای نوپا و روبه رشد محسوب می‌شود.

در طول تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو، توانایی قضاوت در مورد اینکه آیا اطلاعات ارائه‌شده به‌عنوان یک سیگنال معاملاتی مفید عمل می‌کنند یا به‌عنوان نویز، برای ارزیابی دارایی‌های بازار بسیار مهم است.

تأثیر اطلاعات ناقص بر رفتار بازار و تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

در بازارهای مالی نوپا یا روبه رشد، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است ابهام قابل‌توجهی در مورد ارزش ذاتی دارایی‌ها وجود داشته باشد. قیمت ارزهای دیجیتال دائما در نوسان است و از طرفی سرمایه‌گذاران اغلب با محیط‌های نسبتا جدید نهادی و فناوری سروکار دارند. هرچه بازارها نامطمئن‌تر باشند، سرمایه‌گذاران از روانی تعصب بیشتری دارند. برای مثال می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که بعضی از سرمایه‌گذاران، نسبت به اطلاعات نامرتبط واکنش بیش‌ازحد دارند، درحالی‌که برخی دیگر نمی‌توانند بین اطلاعات مرتبط و نامرتبط تمایز قائل شوند.

موریس و شین در ۲۰۰۲، نقش اطلاعات در دسترس عموم و مکمل استراتژیک را در تعیین تصمیمات، مورد مطالعه قرار داده‌اند. به‌طورخاص، آن‌ها فرض کردند که مانند هر بازار مالی متعارف، تصمیمات سرمایه‌گذاری نمایندگان به‌طور متقابل یکدیگر را تقویت می‌کنند و منجر به هماهنگی اقدامات می‌شود و به نوعی انگیزه‌ای برای هماهنگی در بازار است. این شرایط منجر به کم اهمیت شدن معلومات خصوصی و واکنش بیش‌ازحد نسبت به اطلاعات عمومی می‌شود؛ بنابراین وجود اطلاعات اضافی، نامرتبط و در دسترس، حتی اگر بسیار هم دقیق باشند، ممکن است افراد را به سمت تصمیمات نادرست سوق دهند.

سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال

اخبار و احساسات ناشی از آن، جزو مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت لحظه‌ ای ارز دیجیتال به شمار می‌روند. با این وجود، مانند هر ارز دیگری، کریپتو نیز ارزش خود را از چندین پارامتر اساسی دریافت می‌کند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • تصویر شرکت توسعه‌دهنده، ارزش و دوام پروژه رمزنگاری

  • تعداد نودهای شبکه

  • صرافی‌های ارز دیجیتال

  • هزینه تولید و استخراح

  • قوانین و مقررات تولید

  • میزان عرضه و تقاضا

  • ارزش بازار

تأثیر اطلاعات ناقص بر رفتار بازار و تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

تأثیر اخبار و اطلاعات بر رفتار بازار کریپتو

اخبار و اطلاعات در بازار نوپای ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارند. خبرها به‌صورت مثبت، منفی، ناقص، مرتبط و نامرتبط دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این اخبار نقش قابل‌ملاحظه‌ای در تغییر رفتار بازار کریپتو و تغییرات مداوم و سریع قیمت ارزهای دیجیتال دارند. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر کریپتو، باید بتوانید این اخبار را تحلیل و تفسیر کرده و همچنین اطلاعات درست را از غلط و مرتبط را از نامرتبط تمییز دهید. اطلاعات نادرست و ناقص ممکن است استراتژی‌های معاملاتی را به بیراهه بکشانند و تصمیم‌گیری‌ بر اساس آن‌ها، ضررهای مالی زیادی را به دنبال داشته باشد. به‌طور کلی هرگونه سرمایه‌گذاری در کریپتو، باید پس از شناخت کافی بازار و توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha