۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
ضرورت پیگیری طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در استان سمنان/ تسهیلات آخر راه اشتغال نیست
کارشناس اقتصادی:

ضرورت پیگیری طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در استان سمنان/ تسهیلات آخر راه اشتغال نیست

شاهرود- یک کارشناس اقتصادی بابیان اینکه پیگیری طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی دارای اهمیت هستند، گفت: دولتمردان باید پس از اعطای وام‌های اشتغال‌زایی روستائیان را رها نکنند.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه اشتغال خوبی را در روستاهای استان سمنان از طریق اعطای تسهیلات بخش اقتصاد مقاومتی و رونق تولید شاهد بوده‌ایم اما این آخر کار نیست، تأکید کرد: اگر روستایی بعد از اعطای وام رها شود نمی‌تواند اشتغال موردنیاز را فراهم کند.

وی بابیان اینکه تنها تسهیلات نیست که اشتغال ایجاد می‌کند، تأکید کرد: مسئولان باید بدانند که وام آخر راه اشتغال‌زایی در روستاها به‌خصوص نیست چراکه در شهرها بازهم می‌توان خود را به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره، آموزش و ... رساند اما برای یک روستایی اگر در مسیر کارش ایراد و یا اشکالی ایجاد شود قطعاً تنها خواهد ماند و سرخورده می‌شود.

این کارشناس گفت: تنها جایی که دیده می‌شود پس از ارائه تسهیلات همچنان به روستائیان توجه می‌شود کمیته امداد است و ظاهراً بقیه نهادهایی که موظف به وام‌های اشتغال‌زایی هستند مثل جهاد، صمت، میراث فرهنگی و ... روستاها را رها کرده‌اند.

عمودی بیان کرد: باید در کنار راستی آزمایی مشاهده کرد که آیا این واحد تولیدی روستایی توانسته بعد از دریافت وام اشتغال‌زایی، به آن تولید و اشتغال مدنظر خود برسد یا خیر؛ از طرف دیگر بانک‌ها برای روستائیان تضامینی را در نظر می‌گیرند که عقلانی نیست.

وی گفت: در یک مورد یک دامداری سبک در روستای قلعه‌نو خرقان شاهرود برای دریافت ۳۰ میلیون تومان موظف به تأمین سه ضامن کارمند و ارائه سند دامداری به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان شده است که به نظر می‌رسد ظاهراً بانک نمی‌خواسته وام را به فرد بدهد که چنین شروطی را گذاشته است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در نتیجه باید گفت نخست اینکه پس از ارائه تسهیلات نباید روستایی را رها کرد و باید به او سر زد، مشکلاتش را جویا شد، به او آموزش داد و ... ثانیاً باید شرایط را برای روستائیان تسهیل کرد و ثالثاً این تفکر را از سر بیرون کرد که راه اشتغال‌زایی از تسهیلات می گذرد چراکه در صورت عدم رعایت دو اصل نخست، تسهیلات اشتغال‌زایی یک بیکار روستایی را به یک بیکار بدهکار تبدیل می‌کند و لا غیر؛

کد خبر: ۲٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha