۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
صادرات نفت و سوخت روسیه بالاتر رفت

صادرات نفت و سوخت روسیه بالاتر رفت

میانگین صادرات نفت و سوخت روسیه در چهار هفته گذشته با وجود کارهای تعمیراتی که ارسال نفت از بندر پریمورسک در دریای بالتیک را کاهش داده، افزایش یافته است.

به گزارش بازار، آمار رصد نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد میانگین صادرات نفت از بنادر روسیه، در چهار هفته منتهی به ۱۷ دسامبر، به حدود ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با چهار هفته منتهی به ۱۰ دسامبر، حدود ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت.

صادرات نفت روسیه در مدت چهار هفته منتهی به ۱۰ دسامبر، پس از طوفان در دریای سیاه که بارگیری محموله‌های نفتی در بنادر روسیه را مختل کرده بود، جهش یافت. با وجود توقف چهار روزه بارگیری محموله‌ها در بندر پریمورسک در هفته منتهی به ۱۷ دسامبر، صادرات نفت روسیه ۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با میزان صادرات در چهار هفته‌ منتهی به ۱۰ دسامبر، بالاتر بود.

در پایان هفته گذشته، طوفان و تعمیرات برنامه‌ریزی شده در بندر پریمورسک، روسیه را مجبور کرد که روز جمعه ارسال حدود دو سوم از محموله‌های نفت اورال را از بنادر خود در دریای بالتیک و سیاه، به حال تعلیق درآورد.

صادرات سوخت روسیه هم در همین مدت افزایش یافت. طبق آمار شرکت ورتکسا، صادرات سوخت روسیه از راه دریایی، در چهار هفته منتهی به ۱۷ دسامبر، به حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حجم صادرات از اواسط سپتامبر بود.

روسیه به نشانه همبستگی با عربستان سعودی که شریک اصلی مسکو در گروه اوپک پلاس است، متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳، صادرات نفت خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را کاهش دهد.

در نشست اخیر وزیران اوپک پلاس، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد و میزان صادرات ماه مه و ژوئن سال ۲۰۲۳، سطح مبنای این کاهش خواهد بود که شامل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی است.

روسیه همواره درباره پایبندی خود به توافق اوپک پلاس، حتی قبل از اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین، شفاف نبوده است. از زمان حمله نظامی به اوکراین، روسیه آمار تولید و صادرات نفت خود را محرمانه کرده و اعلام کرده است که اطلاعات دقیق درباره بخش نفت خود که می‌تواند توسط غرب برای ردیابی و مسدود کردن صادرات نفت یا درآمدهای نفتی این کشور استفاده شود را ارائه نمی‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق گزارش‌هایی که اوایل ماه میلادی جاری منتشر شد، پس از این که اوپک پلاس خواستار شفافیت بیشتر مسکو در رصد پایبندی این کشور به توافق محدودیت عرضه این گروه شد، روسیه به شرکت‌های رصدکننده جریان نفت و آژانس‌های گزارش‌دهی قیمت، وعده داد که داده‌های مربوط به تولید نفت، ذخایر و تولید سوخت خود را ارائه کند.

کد خبر: ۲۶۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha