۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
سهم ۳۴ درصدی فولادمبارکه از تولید فولاد در کشور| توسعه سرمایه انسانی در چشم انداز
مدیرعامل فولاد مبارکه خبر داد؛

سهم ۳۴ درصدی فولادمبارکه از تولید فولاد در کشور| توسعه سرمایه انسانی در چشم انداز

اصفهان - طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است و همچنین سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد در کشور را نیز دارد.

به گزارش بازار، سید یاسر طیب نیا در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران اظهار داشت: اقداماتی مانند تجهیزسازی نقطه گلوگاهی مهمی در صنعت است و به دنبال خود اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند و ارزش آن برای اقتصاد ملی بیش از یک تجهیز ساده است.

وی با بیان اینکه بخش همکاری با معادن زیر نظر سازمان انرژی اتمی امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ در همکاری با معادن اکتشاف شده است که سال آینده این رقم دو میلیون تن خواهد شد، افزود: فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی در غرب آسیا و شمال آفریقا است و ارزش این مجموعه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است کهسهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد در کشور و سهم حدود ۲۰ درصدی در منطقه دارد؛ این شرکت با تولید ۱۱.۴ میلیون تن آهن اسفنجی به‌عنوان بزرگترین تولید کننده این نوع آهن در جهان است.

وی با اشاره به اینکه ارزش فعلی بازار فولاد مبارکه بیش از ۵۱۰ هزار میلیارد تومان با سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و حدود ۶.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور است، گفت: امروز زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه شامل بیش از دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار شرکت است و این مجموعه صنعتی دارای یک شبکه گسترده ای از مصرف کننده است که بیش از یک هزار کارخانه و تولیدکننده مصرف کننده بزرگ این مجموعه را تشکیل می دهند.

وی چشم انداز اول گروه فولاد مبارکه در ۱۴۱۰ را رسیدن به درآمد ۱۵ میلیارد دلار در سال دانست و بیان داشت: توسعه سرمایه انسانی دومین رویکرد فولاد مبارکه برای تحقق چشم انداز سال ۱۴۱۰ است، سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر استخدام رسمی داشتیم و ۶ هزار نفر نیز در شرکت‌های زیرمجموعه شاغل شدند.

طیب‌نیا ادامه داد: رسیدن به توسعه پایدار جز با به کارگیری نیروی نخبه تحقق نخواهد یافت این رویکرد را در شرکت فولاد مبارکه، گروه فولاد مبارکه و حتی شرکت‌های دانش بنیان که با ما همکاری دارند در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن مهمترین رویکرد فولاد مبارکه است، گفت: گروه فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۱ تاکنون به ظرفیت تولید ۱۰.۲ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری توسعه متوازن داردY این مجموعه موفق به طراحی و تولید ورق‌های فولادی زنگ‌نزن شد که ارزش این نوع فولاد ۱۰ برابر فولادهای دیگر است وامیدواریم در نیمه دوم تولید انبوده این محصول را داشته‌ باشیم.

راه‌اندازی ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: در بحث توازن منطقه‌ای نیز راه‌اندازی ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی را در دست اقدام داریم؛ در حوزه انرژی فولاد مبارکه برای نخستین بار نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F را راه‌اندازی کرد و کلنگ نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان را به زمین زد. ‌

طیب نیا با بیان اینکه تنها ۵۰ درصد آلاینده ها مربوط به صنایع است، تاکید کرد: فولادمبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است، ما سعی داریم فولاد مبارکه را به عنوان یک الگو مطرح کنیم، ما در حوزه حفظ محیط زیست پروژه‌هایی به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: کاهش ۲.۵ میلیون تنی تولید دی اکسیدکربن در سال را با اجرای پروژه‌های حوزه انرژی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: سال گذشته فولاد مبارکه در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران رتبه اول خلق ارزش را کسب کرد، زیرا سنگی را که در معدن ارزش هر تن ۱۵۰ هزار تومانی دارد را تبدیل به محصولی می‌کنیم که در بازار امروز هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان است و هر تن آن ۳۰ میلیون تومان است و اگر به سمت فولاد زنگ نزن برویم این ارزش به ده‌ها برابر و معادل ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد، اگر فولاد مبارکه سودآور است و در سودآوری اول است علت آن انجام اقدامات است و این وجه تمایز ما است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ما از ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تن عبور کردیم و به ۱۰ میلیون و دویست هزار تن رسیدیم، تاکید کرد: امیدواریم در سال جاری با کمک نهادها و کاهش قطعی گاز بتوانیم مدیریت خوبی داشته باشیم.

صادرات در کنار تامین نیاز داخل؛ هدف‌ گذاری اصلی فولاد مبارکه

طیب‌نیا هدف‌گذاری در فولاد مبارکه را صادرات در کنار تامین نیاز داخل دانست و بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی تا امروز بیش از ۲۵ میلیون تن صادرات با ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشتیم و امسال نیز امیدوارم رکورد سال گذشته را پشت سر بگذاریم و صادرات بیشتر و عرضه بیشتر در داخل داشته باشیم.

وی هدف تولید در فولاد مبارکه را رسیدن به ۱۸ میلیون تن تولید تا سال ۱۴۱۰ دانست و گفت: این امر با توسعه کمی و توسعه متوازن دنبال می کنیم، در این راستا ۲۲۰ پروژه توسعه‌ای با ۵ میلیارد دلار در فولاد مبارکه تعریف شده است و همزمان با هم اجرا می شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: سال گذشته یک هزار و ۳۲۱ قطعه، تجهیز و ماده مصرفی در فولاد مبارکه بومی سازی شد و تا امروز ۱۰۰ هزار قطعه، تجهیز و ماده مصرفی بومی سازی شده که عمده این اتفاق در ۱۰ سال گذشته و بعد از تحریم‌ ها اتفاق افتاده است و صدها شرکت دانش بنیان در این ارتباط با هم همکاری می کنند و این یک کار تیمی مشترک است.

وی با بیان اینکه فولاد بیشترین حمایت را از شرکت‌ های دانش‌بنیان داشته است تصریح کرد: 400 پایان نامه دانشگاهی در این زمینه داریم که مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز است و در این راستا با حمایت از طرح‌ های دانشگاهی، نگاهی متحولانه در این حوزه داشته است به طوری که بسیاری از اساتید دانشگاهها ساعات کلاس درسی خود را در مجتمع فولاد مبارکه می گذرانند.

طیب‌نیا اشتغال زایی را دیگر وجه تمایز فولاد مبارکه با دیگر صنایع دانست و گفت: ۳۵ هزار نفر مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه شاغل بوده است.

وی با بیان اینکه، سند پیشرفت آبادانی منطقه را انجام داده ایم که طبق آن براساس ظرفیت منطقه مسئولیت اجتماعی خود را مطرح کرده ایم، ابراز کرد: آبادانی منطقه‌ای دیگر شامل توزیع سبدهای معیشتی نیست در حوزه توانمندسازی و آموزش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که شهروندان نیز استقبال خوبی را داشته‌ اند؛ در حوزه کشاورزی، دامداری، صنایع دستی با سپاه همکاری های خوب و مشترکی داشته ایم به طوری که در حوزه آموزش کشاورزی راندمان ۱۰ درصد افزایش یافته است که برخی مناطق به ۴۰درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: چنانچه دیگر شرکت‌ های بزرگ نسبت به توانمندسازی شهروندان ورود کنند نتایج و تاثیرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر شرکت فولاد مبارکه گفت: در حوزه مشاغل خانگی مثل بافندگی و قالی بافی را آموزش داده ایم و امروز دستگاه ریسندگی در اختیارشان قرار دادیم و برایشان بازاریابی می کنیم و این الگو را در مناطق دیگر پیاده سازی می کنیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha