۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
برداشتن همه تحریم های ایران خارج از اختیارات رئیس جمهور آمریکا است
گفتگوی بازار با استاد دانشگاه آلاباما آمریکا؛

برداشتن همه تحریم های ایران خارج از اختیارات رئیس جمهور آمریکا است

پروفسور «نادر انتصار» می گوید با توجه به قرار گرفتن تحریمهای هسته ای ایران ذیل موارد غیر هسته ای، برداشته شدن اکثر تحریمهای ایران از اختیارات رئیس جمهور آمریکا خارج شده است.

بازار؛ گروه جهان: «آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اخیرا در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» گفته است که ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد، در غیر این صورت واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.

بلینکن افزوده است که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی توافق برگردیم، همراه با شریکان و متحدانمان که در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند، از این مسئله به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

در گفتگوی بازار با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته شده که با هم می خوانیم.

* «بلینکن» مشاور ارشد «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرده اگر بایدن پیروز شود با ایران در خصوص قرارداد هسته ای محکم‌تر و سایر مسائل گفتگو خواهد کرد. منظور او این است که بایدن هم برای توافق هسته ای جدید با ایران مذاکره خواهد کرد و مسائل موشکی ایران، بحث تروریسم و سیاست منطقه ای ایران را در دستور کار قرار می دهد. آیا این همان سخن ترامپ نیست؟
بله، این شبیه همان درخواستی است که مدتها است که ترامپ از آن سخن گفته است. حتی در زمان اوباما هم آمریکا برجام را قدم اول برای مذاکره با ایران جهت محدود کردن قدرت دفاعی ایران محسوب می کرد. یعنی در هدف اصلی آمریکا تغییری ایجاد نشده است. آنچه در رژیم ترامپ ایجاد شده عربده کشی، فحاشی و قلدربازی در این مورد است؛ هدف همان است که اوباما هم دنبال آن بود منتهی دولت اوباما مایل بود که این هدف را از طریق دیپلماسی دنبال کند.

* «جو بایدن» اعلام کرده اگر ایران به تعهدات خود در برجام به صورت کامل باز گردد در این صورت آمریکا نیز به برجام باز می گردد و تحریم های هسته ای را برخواهد داشت. این اظهارات در حالی است که بخش زیادی از تحریمهای هسته ای در دوره ترامپ ذیل برچسب سلاحهای کشتار جمعی، تروریسم و مسائل غیر هسته ای قرار گرفته است. به عبارت دیگر برداشته شدن این تحریمها از اختیارات رئیس جمهور خارج شده است و نیازمند بحث و گفتگوی فراتر از مسأله هسته ای با ایران است. ارزیابی شما چیست؟
ا
گرچه رئیس جمهور آمریکا می تواند برخی از تحریمها را با صدور فرمان‌های اجرایی لغو کند ولی برداشته شدن اکثر تحریمهای ضد ایرانی از اختیارات رئیس جمهور خارج شده است و لغو این تحریمها حتی در بهترین شرایط مشکل و احتیاج به زمان طولانی دارد. عبور از این تحریمها مانند عبور از هفت خان رستم شده است.

مشکلاتی که ترامپ برای دوباره پیروز شدن در انتخابات رئیس جمهوری با آنها روبرو است بسیار فراتر از موضوع ایران هستند

* بر اساس ادعای بعضی کارشناسان، ترامپ در حال حاضر به مذاکره با ایران نیاز مبرم دارد و مذاکره با ایران به پیروزی او در انتخابات کمک زیادی خواهد کرد. آیا با این استدلال موافق هستید؟
مشکلاتی که رژیم ترامپ در حال حاضر با آنها در گریبان است بسیار فراوان هستند.   گرچه مذاکره با ایران برگ برنده ای برای ترامپ محسوب خواهد شد ولی مذاکره با ایران در شرایط کنونی آمریکا فقط کمک حاشیه ای به ترامپ خواهد کرد. یعنی ترامپ از مذاکره با ایران خوشحال خواهد شد ولی من عقیده ندارم که در حال حاضر ترامپ نیاز مبرم و حیاتی به مذاکره با ایران برای پیروزی در انتخابات دارد. مشکلاتی که ترامپ برای دوباره پیروز شدن در انتخابات رئیس جمهوری با آنها روبرو است بسیار فراتر از موضوع ایران هستند.

* ارزیابی شما از سیاست خارجی آمریکا در دوره رییس جمهور آینده این کشور چیست؟
اگر ترامپ دوباره انتخاب شود همین هرج و مرج، قانون شکنی و یاغی گری  که در این چهار سال اخیر در سیاست خارجی آمریکا مشاهده کرده ایم ادامه پیدا خواهد کرد. اگر «جو بایدن» به کاخ سفید راه پیدا کند سیاست خارجی آمریکا به تدریج به روند سنتی خود برمی گردد و اولویت روی بازسازی روابط و همکاری نزدیک با متحدان اصلی آمریکا متمرکز خواهد شد.

کد خبر: ۲۶٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha