۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
افزایش قیمت جهانی نفت بعد از تحولات دریای سرخ
طلای سیاه به کانال ۸۰ دلار بازمی گردد

افزایش قیمت جهانی نفت بعد از تحولات دریای سرخ

نگرانی معامله گران از تحولات دریای سرخ نفت را صعودی کرد. به نظر می رسد که در روزهای آتی این روند روبه رشد ادامه یابد. به گفته گلدمن ساکس تغییر مسیر ۷ میلیون بشکه ۳ تا ۴ دلار بهای نفت را بالا می برد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نفت دوباره در مدار صعود قرار گرفته است. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴ سنت معادل ۰.۰۵ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۲۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۲ سنت معادل ۰.۱۶ درصد افزایش ۷۴ دلار و ۶ سنت معامله می‌شود. کارشناسان دلیل این رشد را آشفتگی ناشی از اختلال تجارت جهانی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ می دانند. اما به نظر می رسد که رشد قیمت ناشی از تغییر مسیر نفتکش ها از دریای سرخ حالا حالاها ادامه دارد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرده احتمال می رود که اختلال در مسیر کشتیرانی دریای سرخ و تغییر مسیر ۷ میلیون بشکه چیزی حدود ۳ تا ۴ دلار بهای هر بشکه نفت خام را افزایش دهد

آنگونه که بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرده احتمال می رود که اختلال در مسیر کشتیرانی دریای سرخ و تغییر مسیر ۷ میلیون بشکه چیزی حدود ۳ تا ۴ دلار بهای هر بشکه نفت خام را افزایش دهد.

وقوع بحران در حمل و نقل انرژی

شرکت نفت بزرگ بریتیش پترولیم موقتاً حمل و نقل از طریق دریای سرخ را متوقف و شرکت فرونت‌لاین اعلام کرد کشتی‌هایش را از این مسیر عبور نمی‌دهد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد این بحران به حمل و نقل انرژی هم راه پیدا کرده است.

البته واشنگتن روز سه‌شنبه گروه ضربتی را برای حفاظت از تجارت دریای سرخ راه‌اندازی کرد زیرا حملات یمنی ها ، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر کرده اند و این تحولات نگرانی‌ها از اختلالات مداوم در تجارت جهانی را برانگیخته است.

حدود ۱۲ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان از دریای سرخ و از کانال سوئز عبور می کند. با این حال، به گفته تحلیلگران، تأثیر آن بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده است، زیرا بخش عمده نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صادر می شود

حوثی‌ها متعهد شده اند که به هدف قرار دادن کشتی‌های دریای سرخ در حمایت از جنبش حماس در غزه ادامه دهند. حدود ۱۲ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان از دریای سرخ و از کانال سوئز عبور می کند. با این حال، به گفته تحلیلگران، تأثیر آن بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده است، زیرا بخش عمده نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صادر می شود.

وزارت انرژی این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که ایالات متحده ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام برای تحویل در فوریه خریداری کرده است که با ادامه پر کردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) پس از بزرگترین فروش تاریخ در سال گذشته، کل خریدها را به حدود ۱۱ میلیون بشکه رساند.

منابع با استناد به داده‌های موسسه امریکن پترولیوم، برخلاف انتظار تحلیلگران از کاهش ذخایر نفت خام در نظرسنجی رویترز، اعلام کردند که ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا هفته گذشته افزایش یافت. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اطلاعات رسمی ذخایر سوخت ایالات متحده را روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

پلتس گفت که ایالات متحده بیش از هر کشوری در تاریخ نفت تولید می کند و این مساله منجر به رشد قوی تولید غیراوپک پلاس می شود که بیش از پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

این شرکت افزود: مجموع تولید سوخت مایع ایالات متحده در سه ماهه چهارم ۲۱.۴ میلیون بشکه در روز است که ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز آن را نفت خام و میعانات تشکیل می دهد.

حدود ۱۲ درصد از حمل و نقل دریایی دنیا از دریای سرخ و کانال سوئز صورت می‌گیرد. اما تحلیلگران عقیده دارند تاثیر تنش‌ها در این منطقه بر عرضه نفت محدود بوده، چون بیشتر تجارت نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد

اهمیت دریای سرخ در قیمت نفت

جالب است که بدانید حدود ۱۲ درصد از حمل و نقل دریایی دنیا از دریای سرخ و کانال سوئز صورت می‌گیرد. اما تحلیلگران عقیده دارند تاثیر تنش‌ها در این منطقه بر عرضه نفت محدود بوده، چون بیشتر تجارت نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد این کشور در تلاش برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی، ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام برای تحویل در فوریه خریداری کرده است. بدین ترتیب خرید نفت آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

از طرف دیگر، طبق آمار موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت خام و سوخت این کشور طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. به نظر می‌رسد آمریکا بیش از هر کشور دیگری در دنیا نفت تولید می‌کند.

به علاوه، میزان صادرات نفت خام، محصولات پالایشی و مایعات گاز طبیعی آمریکا افزایش یافته و به سطح تولید عربستان و روسیه رسیده است.

بازار نفت چه مسیری را طی می کند؟

هر چند که قیمت نفت چند روزی است که در مدار صعود قرار گرفته اما همچنان کارشناسان و تحلیل گران ۳ رقمی شدن آن را بعید می دانند. اویل پرایس پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که قیمت نفت در ۲۰۲۴ به خاطر افزایش بیش از حد انتظار تولید و صادرات نفت آمریکا و همچنین پیش‌بینی کاهش تقاضا، احتمالاً به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نخواهد رسید، مگر اینکه شدت گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی باعث کاهش قابل توجه عرضه شود.

بعد از آن بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت در ۲۰۲۴ را ۱۰ دلار در هر بشکه پایین آورد و بین ۷۰ تا ۹۰ دلار اعلام کرد. این بانک افزایش تولید قابل توجه آمریکا را مانع بالا رفتن قیمت نفت می‌داند.

در این میان این بانک سرمایه‌گذاری در یادداشتی در روز دوشنبه اعلام کرد: «تخمین می‌زنیم تغییر مسیر طولانی مدت ۷ میلیون بشکه در روز جریان خالص نفت به سمت شمال و جنوب قیمت نفت خام را ۳ تا ۴ دلار در هر بشکه افزایش دهد».

جدای از این بعضی تخمین‌ها حاکی از آن است که ظرف همین چند روز نرخ بیمه افزایش یافته که با احتساب تخفیف‌های مختلف، به معنی ده‌ها هزار دلار هزینه اضافی فقط برای یک سفر هفت‌روزه است.

اتفاقات اخیر در دریای سرخ در حالی است که صادرکنندگان بزرگ نفت در قالب «اوپک‌پلاس» درصدد کاهش سقف تولید در سال آینده میلادی هستند که حتی پیش از تحولات اخیر هم باعث نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده بود.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha