۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری‌ باشد، اما تشخیص اینکه کدام ارز دیجیتال مناسب است و کدام نه، موضوع چالش برانگیزی است.

به گزارش بازار، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری‌ باشد، اما تشخیص اینکه کدام ارز دیجیتال مناسب است و کدام نه، موضوع چالش برانگیزی است. برای تصمیم گیری آگاهانه جهت سرمایه گذاری، مهم است که بدانید چگونه ارزهای دیجیتال را تجزیه و تحلیل کنید. برای بازار ارز دیجیتال، سبک‌های مختلفی از تحلیل اعم از تکنیکال، فاندامنتال، آنچین و ... وجود دارد که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

بررسی بازار

زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکوموتو وایت پیپر بیت‌کوین را منتشر کرد هیچ کس تصور نمی‌کرد این بازار روزی به یکی از محبوب‌ترین و پر سودترین بازارهای موجود تبدیل شود. در سال‌های اخیر افراد زیادی سرمایه خود را به این بازار اختصاص دادند و توانستند سودهای زیادی از این بازار پر نوسان به دست آورند. اما سال ۲۰۲۲ برای این مارکت سال خوبی نبود و کسانی که به موقع از بازار خارج نشدند؛ نه تنها سود بلکه بسیاری بخش زیادی از سرمایه خود را هم از دست دادند.

اگر چه در سال ۲۰۲۳ بازار کریپتو روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان داده اما ضررهای زیاد در زمان نزولی بودن آن نشان داد که این مارکت دیگر مانند سال‌های ابتدایی‌اش نیست که با خرید هر رمز ارزی بتوان سود چند صد درصدی گرفت. بلکه لازمه سودآوری در این بازار پویا و پر تلاطم بررسی و تحلیل دقیق داده‌های موجود است و روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. جالب است که این روش‌های تحلیل در بازار بورس، فارکس و کریپتوکارنسی‌ها مشترک است. استراتژی‌ها و سبک‌های مختلفی در این بازار وجود دارد که هر کس بسته به نوع شخصیتش یکی از این راه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد.

بنابراین قبل از شروع تحلیل ارزهای دیجیتال، توجه به مواردی مانند اصول بازار، انجام تحلیل بنیادی و تکنیکال، توجه به اخبار و تحولات بازار، مدیریت سرمایه و ریسک و … ضروری است.

صرافی ایرانیکارت علاوه بر ارائه خدمات مرتبط با خدمات خرید و فروش رمزارزها، روزانه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. پس اگر به دنبال منبعی موثق برای تحلیل ارزهای دیجیتال هستید توصیه می‌کنیم از این وبسایت غافل نشوید.

بهترین راه های تحلیل ارز دیجیتال

به گزارش انیس مسکینی تحلیلگر بازار ارز دیجیتال، تکیه بر شانس و شهود در بازارهای مالی یک راه قطعی برای شکست در آن است. یک معامله‌گر موفق تنها زمانی وارد معامله می‌شود که استراتژی معاملاتی‌اش به او اجازه ورود داده باشد. معامله‌گران با تجربه برای تحلیل معمولا از ۴ روش تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، آنچین و سنتیمنتال استفاده می‌کنند.

چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

معمولا اولین پاسخی که به سوال چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟ داده می‌شود استفاده از تحلیل تکنیکال است. Technical Analysis یک روش پرکاربرد در دنیای ارزهای دیجیتال است که شامل ارزیابی عوامل مختلف برای پیش‌بینی حرکت قیمت و تصمیم‌گیری آگاهانه برای سرمایه‌گذاری است که شامل تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی قیمت، حجم معاملات و روندهای بازار برای شناسایی الگوها و روندهایی است که ممکن است در آینده تکرار شوند. این تحلیل دارای سبک‌های مختلفی از جمله انواع روش‌های پرایس اکشن، اندیکاتورها و اسیلاتورها و بررسی سایر داده‌هایی مانند دامیننس بیت کوین است.

افراد فعال در عرصه کریپتوکارنسی، از تحلیل تکنیکال به عنوان یک ابزار ارزشمند برای درک احساسات بازار و تصمیم گیری آگاهانه در معاملات استفاده می‌کنند. شرکت‌ها و پروتکل‌های درون شبکه‌های بلاک چین نیز از تحلیل تکنیکال برای ارزیابی شرایط بازار و بهینه‌سازی استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، صرافی‌های ارزدیجیتال ابزارها و شاخص‌های معاملاتی جامعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند، تا داده‌های موجود را بررسی کنند. این تحلیل، ریشه در تئوری داو دارد.

تئوری داو

بیش از ۱۲۰ سال پیش چارلز هنری داو مجموعه اصولی را در بازارهای مالی مطرح کرد که به عقیده کارشناسان پس از سال‌ها تغییر و تحول در این تئوری آن را با علم تحلیل تکنیکال می‌شناسیم. بر اساس این تئوری کلیه‌ی بازارهای مالی از مجموعه قوانین و الگوهایی تکرارشونده پیروی می‌کنند. به کمک این تئوری که شامل ۶ اصل کلی است معامله‌گران می‌توانند درک بهتری از اتفاقات موجود در بازار و پیش بینی آینده داشته باشند. این ۶ اصل عبارتند از:

  1. بازار همه چیز را منعکس می کند.

  2. بازار دارای سه ترند کلی است.

  3. روندهای اولیه دارای سه فاز هستند.

  4. یک روند به حرکت خود ادامه دهد تا این که حرکت اصلاحی قطعی ببینیم.

  5. شاخص ها باید همبستگی داشته و یکدیگر را تایید کنند.

  6. حجم باید روند را تایید کند.

چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

در تحلیل فاندامنتال سعی بر آنست تا ارزش ذاتی یک دارایی بر اساس ماهیت و عوامل اقتصادی و اجتماعی سنجیده شود. زمانی که مشخص شد ارزش فعلی کمتر یا بیشتر از ارزش ذاتی است به کمک تحلیل تکنیکال در مورد سرمایه گذاری یا فروش یک دارایی تصمیم گیری می‌شود.

اما این تعریف در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، کمی متفاوت‌تر از بازارهای قدیمی مانند بازار بورس و ... است. دارایی‌های کریپتو داده‌های تاریخی لازم را ندارند، زیرا معمولاً هیچ سابقه گزارش درآمد یا صورت‌های سود و زیان وجود ندارد. تحلیل فاندامنتال نیاز به مطالعه عمیق و طولانی مدت مارکت دارد و نیازمند فردی حرفه‌ای است. به طور کلی عواملی که برای fundamental analysis مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از: ارزش بازار، نرخ بازگشت سرمایه، حجم معاملات، نقشه راه، وایت‌پیپر، تیم توسعه دهنده، رقیبان پروژه و... .

چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال

تحلیل آنچین که با نام تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای نیز شناخته می‌شود به معنای به بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای مانند حجم معاملات و تراکنش‌ها، ورودی و خارجی رمزارزها، وابستگی جفت ارزها و… است. داده‌های زنجیره‌ای به تراکنش‌هایی اطلاق می‌شود که تأیید شده و در یک بلاک چین ثبت شده‌اند. این داده‌ها از طریق کاوشگرهای بلاکچین مانند Etherscan و BscScan در دسترس عموم هستند و کاربران می‌توانند از این اطلاعات برای تعیین حرکات عمده قیمت استفاده کنند.

از طریق داده‌های به دست آمده، می‌توان بینش‌های ارزشمندی در مورد روند بازار، احساسات و رفتار سایر سرمایه گذاران به دست آورد.

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات بازار از آن موضوعاتی است که کمتر در مورد آن شنیده‌ایم. بازارها اساسا نشان دهنده احساساتی است که معامله‌گران دارند. علی رغم این که در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال با رویکردی ساختار یافته برای درک رفتار قیمت رو به رو هستیم، در سنتیمنتال به تجزیه و بررسی احساسات و دیدگاه‌های فردی سرمایه‌گذاران و تاثیر آن بر قیمت‌ها پرداخته می‌شود.

بررسی Sentimental بازار مستلزم تحقیق در مورد اخبار، رسانه‌های اجتماعی، سایت‌ها، نظارت بر عملکرد نهنگ‌ها و ... است.

سخن پایانی

ریزش شدید بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ بیش از پیش معامله گران را مصمم کرد تا به دنبال پاسخ سوال چطور بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟ باشند. این بازار پر سود که در سال ۲۰۲۳ به معامله گران روی خوش نشان داده است به ۴ روش کلی فاندامنتال، تکنیکال، سنتیمنتال و آنچین قابل تحلیل است که هر کس بسته به شخصیت و دانش خود یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند.

به دلیل ریسک بالای این بازار برای افراد ایرانی و امکان بلوکه شدن دارایی‌ها و سخت‌گیری‌های بین‌المللی نسبت به این مارکت توصیه می‌کنیم از یک صرافی داخلی مطمئن مانند ایرانیکارت برای خرید و فروش رمزارزهای خود استفاده کنید. ایرانیکارت از بیش از ۱۰۰۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند و با ارائه خدمات طی ۱۴ سال گذشته توانسته است به نامی درخشان در عرصه خدمات بین‌الملل و بازار رمزارزها تبدیل شود.

منبع:https://www.iranicard.ir/blog/what-is-bitcoin-dominance/

کد خبر: ۲۶۲٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha