۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
روش های قانونی کاهش مالیات

روش های قانونی کاهش مالیات

مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمد دولت است که تمام کسب و کارها موظف به پرداخت آن می باشند؛ اما بسیاری از افراد بر این باورند که مالیات تعیین شده برای فعالیت آن ها زیاد است.

به گزارش بازار، مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمد دولت است که تمام کسب و کارها موظف به پرداخت آن می باشند؛ اما بسیاری از افراد بر این باورند که مالیات تعیین شده برای فعالیت آن ها زیاد است و به همین دلیل به دنبال راهی برای کاهش مالیات خود می باشند. البته کاهش مالیات به دو صورت قانونی و غیرقانونی قابل انجام است که در این مقاله در رابطه با روش های قانونی کاهش مالیات صحبت خواهیم کرد.

روش های قانونی کاهش مالیات چه هستند؟ چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ کمترین مالیات به کدام صنف تعلق می گیرد؟ چگونه از مالیات معاف شویم؟ روش های موثر برای کاهش مالیات سازمان ها چه هستند؟ این ها سوالاتی هستند که در مورد روش های قانونی کاهش مالیات ممکن است پرسیده شوند. به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب در مورد روش کاهش مالیات صحبت کنیم.

یکی از مهم ترین ابزار مالی، مالیات است که نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد. بسیاری از کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند به نوعی قصد دارند که میزان آن را کاهش دهند. البته این تلاش به معنی دور زدن مالیات نیست و این افراد تمایل دارند از روش های قانونی برای کاهش مالیات استفاده کنند. اگر شما نیز در کسب و کار خود به دنبال کاهش مالیات هستید یا با مشکلاتی در این خصوص درگیر هستید، بهتر است با بهترین وکیل کیفری قزوین در این خصوص مشورت کنید. با ورود به سایت مستر وکیل می توانید لیستی از وکلای مجرب را مشاهده کنید که دارای سوابق و تجربیاتی در این زمینه هستند. این افراد به دلیل تحصیلات مرتبط در این حوزه می توانند مشاوره بسیار خوبی به شما ارائه دهند و در این مسیر شما را همراهی کنند.

علت تمایل به دانستن روش های قانونی کاهش مالیات چیست؟

همانطور که می دانید یکی از منابع مهم درآمدی برای دولت، مالیات است. درآمد حاصل از این بخش صرفه تامین هزینه های مربوط به کشور و به منظور کنترل اقتصاد به کار گرفته می شود. هنگامی که نقدینگی در جامعه در حال رشد باشد، دولت نیز نرخ مالیات را افزایش می دهد تا این رشد و تورم ناشی از آن، کنترل شود.

همچنین اگر رکود و کم تحرکی اقتصادی در بازار وجود داشته باشد با کاهش نرخ مالیاتی، دولت می تواند موجب شکوفایی اقتصادی شود. به طور کلی انواع مالیات به دو دسته مالیات های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی می شوند که برای موارد زیر کاربرد دارند:

  • مالیات غیر مستقیم: در هنگام مصرف کالا و خدمات مالیات غیر مستقیم قابل دریافت می باشد که برای مثال می توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

  • مالیات غیر مستقیم: این نوع از مالیات به صورت مستقیم از مشمولان مالیات بر طبق اظهارنامه مالیاتی دریافت خواهد شد.

روش های قانونی کاهش مالیات کدامند؟

بسیاری از افرادی که جزو فعالان اقتصادی کشور محسوب می شوند، بر این عقیده هستند که نرخ های موجود برای پرداخت مالیات منصفانه نیستند و همچنین استفاده صحیحی در راه عمران و آبادانی جامعه از آن ها نمی شود. به همین دلیل به دنبال فرار مالیاتی یا راه هایی برای کاهش مالیات به صورت قانونی هستند تا از این طریق مالیات کمتری بپردازند.

روش های قانونی کاهش مالیات کدامند؟

حال که با علت روش های قانونی کاهش مالیات آشنا شدیم، باید با این روش ها نیز آشنا شویم. بدین منظور روش های مختلفی وجود دارد؛ اما بهتر است بدانیم که مالیات به چه مبلغی از درآمدها تعلق می گیرد. در این راستا باید با اصطلاح معافیت مالیاتی آشنا باشیم. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که کمک گرفتن از یک وکیل نیز می تواند در این مسیر کمک کننده باشد، از همین رو اگر ساکن شهر قزوین هستید و به دنبال وکیل خوب در قزوین می گردید تا پرونده را با خیال راحت به او بسپارید، از سایت مستر وکیل بهترین ها را پیدا و انتخاب کنید.

بر این اساس مبلغ تعیین شده برای معافیت مالیاتی مشاغل و کسانی که صاحب کسب و کار هستند در هر سال متفاوت است. مثلا در سال ۱۴۰۱ این مبلغ در حدود ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است. میزان مبلغ معاف مالیاتی در همین سال برای کارکنان و شاغلین دولتی در حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می باشد. در صورتی که افراد تا این سقف درآمد داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر بیشتر از حد تعیین شده باشد باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. در این بخش به روش های قانونی کاهش مالیات اشاره خواهیم کرد.

  1. تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر

بر طبق قانون مالیات های مستقیم افرادی که دارای کسب و کار هستند باید در یک بازه زمانی مشخص نسبت به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در صورتی که این کار در موعد مقرر انجام شود، در سال های آینده میزان مالیاتی که به آن ها تعلق می گیرد، کاهش پیدا می کند.

  1. پرداخت مالیات سر وقت

همانطور که می دانید با ارائه اظهارنامه مالیاتی مبلغ قابل پرداخت به عنوان مالیات به شخص اعلام می شود. اگر افراد بتوانند در مدت زمان تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند، مشمول کاهش مالیات به صورت تخفیف خوش حسابی خواهند شد. اگر ۳ سال به صورت پشت سرهم این روند تکرار شود، ۵ درصد از مالیات مربوط به این سه سال به صاحبان مشاغل تخفیف داده می شود.

  1. دقت در محاسبه اظهار اسناد و مدارک مربوط به هزینه ها

افراد باید سالانه میزان درآمد و سود خود را محاسبه کنند و از آن هزینه مربوط به استهلاک دارایی را کسر کنند. در این صورت می توانند اظهارنامه را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. به منظور کاهش مالیات، مودی باید مدارک و اسناد را به صورت سالانه و به شکل دقیق تنظیم کند تا مالیات از آن کم شود.

  1. ثبت استهلاک دارایی با محاسبه دقیق

در مشاغلی که از ابزار و ماشین آلات استفاده می شود، امکان بروز استهلاک در مدت زمان استفاده وجود دارد. در نتیجه این ابزار ارزش اولیه خود را از دست می دهند. یکی از روش های قانونی کاهش مالیات در این زمینه محاسبه ارزش و استهلاک دارایی ها می باشد. در این صورت امکان کاهش مالیات برای این مشاغل وجود دارد.

کاهش مالیات

  1. ذکر مبلغ درآمد سال گذشته در اظهارنامه

بهتر است به منظور کاهش مالیات، میزان درآمد خود در سال گذشته را نیز اظهارنامه ثبت کنید. گاهی برخی درآمد سال جاری را کمتر ذکر می کنند که در این صورت توسط سازمان امور مالیاتی بررسی دقیق تری به عمل خواهد آمد و در صورتی که به این فرار مالیاتی پی برده شود، به ضرر مودی است. از این رو اگر مودی به مالیات سال قبل خود معترض نیست همان میزان درآمد را باید در اظهارنامه ثبت کند.

کلام آخر

بسیاری از افراد در کسب و کارهای مختلف ممکن است به دنبال فرار مالیاتی باشند. این مورد به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا که دارای عواقب بدی برای مودی است. بهتر است از روش های قانونی کاهش مالیات برای این امر استفاده شود تا این کار به صورت قانونی انجام شود. در این مطلب ما به موارد قانونی اشاره کردیم که می توانید از آن ها به منظور کاهش میزان مالیات در کسب و کار خود استفاده کنید.

منبع: مستر وکیل

کد خبر: ۲۶۲٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha