۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
روزهای تاریک بازار آهن

روزهای تاریک بازار آهن

قیمت آهن آلات روز گذشته در بخشی از مبادی فروش با افزایش نسبی همراه بود اما غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد با ثبات و کاهش قیمت همراه بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت آهن آلات روز گذشته در بخشی از مبادی فروش با افزایش نسبی همراه بود اما غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد با ثبات و کاهش قیمت همراه بودند؛ به این صورت که قیمت میلگرد روند کاهشی داشت اما قیمت روز تیرآهن و ورق سیاه افزایش داشتند.

بازار ارز روز گذشته با کمی اصلاح قیمت همراه بود به طوری که قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز حدود ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله شد.

در همین راستا قیمت میلگرد آجدار در شماری از کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد اما کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی هم در برخی مبادی فروش مشهود بود؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان با ۱۰۰ تومان کاهش حدود ۲۴.۵۰۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور در هر شاخه ۱۲ متری حدود ۲۳.۲۱۰ تومان به فروش رسید و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر بدون تغییر قیمت در هر کیلو حدود ۲۳.۵۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن و تیرآهن اهواز بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در هر شاخه افزایش داشتند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل زد و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند، همچنین قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق سیاه نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت ورق گرم در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه و کاویان با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند، قیمت انواع ورق سرد مانند ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم به تبعیت از فضای کلی بازار بدون تغییر و ثابت عرضه شدند.

کاهش تقاضای شمش در بورس کالا
گزاش‌ها از معالات بورس کالای دیروز حاکی است که ۴۷۸ هزار و ۶۰۰ تن محصول فولادی روی تابلو معاملات قرار گرفت که از این میزان حدود ۱۷۶ هزار و ۵۸۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که حدود ۱۶۸ هزار و ۵۹۵ تن تقاضا برای آن ثبت شد، قیمت هر کیلو شمش به طور میانگین حدود ۱۸ هزار و ۵۶۷ تومان برآورد شد.

همچنین حدود ۴۰ تن آهن اسفنجی بریکت عرضه شد که ۵ هزار و ۵۰۰ تقاضا برای آن ثبت شد. برای ورق گرم HR نیز حدود ۲۹۵ هزار و ۲۰ تن تقاضا داشت.

طبق آمار معاملات ورق گرم مبارکه دیروز که با دلار ۵۴ هزار تومانی انجام شده بود ابطال و عرضه مجدد آن به روز چهارشنبه موکول شد.

نرخ ورق گرم صادراتی CIS و چین طبق آخرین اعلام متال بولتن در هر تن حدود ۵۸۲.۵ دلار است، نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد هم حدود ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.

نکته حائز اهمیتی که در معاملات روز گذشته مشاهده شد ضعف معاملات شمش بود که این امر مؤید نبود نقدینگی و رکود سنگین در بازار است.

معاملات اعتباری سه ماهه قسمت تاریک معاملات دیروز بود؛ معامله با قیمت‌های بالا معیار و ملاکی برای تعیین و محاسبه قیمت پایه سایر محصولات فولادی است که چندان مطلوب و منطقی به نظر نمی‌رسد؛ نمونه این امر هم معاملات ورق گرم بود که ابطال شد.

امروز نیز حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی عرضه می‌شود از این میزان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۲ هزار تن ورق قلع اندود و ۶۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود. قیمت هر کیلو آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۹۳۰ تومان در نظر گرفته شده است.

در پایان در بررسی اوضاع فعلی ایجاد شده در بازار می‌توان به محدودیت پرداخت اعتبارات توسط بانک‌ها اشاره کرد که در کاهش نقدینگی بیشتر در بازار آهن و فولاد به ویژه در بازار میلگرد نمایان شده است.

اما بازار تیرآهن کمتر درگیر پرداخت‌های اعتباری و کاهش نقدینگی است از همین رو فاصله این محصول با کف قیمت روز میلگرد افزایش یافته است. از طرفی دیگر کاهش موجودی تیرآهن در شرکت و تمرکز بر شرمت محموله‌های صادراتی و مدیریت عرضه و تقاضای تیرآهن در بازار به این فاصله قیمتی با میلگرد منجر شده است.

کد خبر: ۲۶۲٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha