۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
ایران صاحب کارخانه هواپیما سازی شد| تحویل سوخت با قیمت خارجی به ایرلاین‌های خارجی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

ایران صاحب کارخانه هواپیما سازی شد| تحویل سوخت با قیمت خارجی به ایرلاین‌های خارجی

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شده است گفت: سوخت با قیمت خارجی به ایرلاین‌های خارجی تحویل می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد محمدی‌ بخش در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امروز باید با افتخار اعلام کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی شده ایم گفت: این موضوع را با افتخار و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا اعلام می‌کنیم که ایران صاحب کارخانه هواپیما سازی شده است.

وقتی ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است پس می توان گفت که امروز دارای کارخانه هواپیما سازی شده ایم

وی ادامه داد: وقتی ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است پس می توان گفت که امروز دارای کارخانه هواپیما سازی شده ایم.

برنامه‌ صنعت هوایی مبتنی‌ بر چهار گام اساسی است که در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده و سعی شده است آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ و نقل محقق شده را در برنامه هفتم لحاظ شود

وی با اشاره به اینکه امروز کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیمای مسافربری است، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش شده است در تمام حوزه‌های بخش هوایی نظرات بخش خصوصی و حاکمیت اخذ شود تا برای آینده صنعت چراغی باشد. برنامه‌ صنعت هوایی مبتنی‌ بر چهار گام اساسی است که در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده و سعی شده است آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ و نقل محقق شده را در برنامه هفتم لحاظ شود.

محمدی بخش ادامه داد:‌ بخش‌هایی که می‌تواند به توسعه گردشگری و زیرساخت‌ها کمک کند. به ازای هر هواپیما که وارد کشور می‌شود شغل و ایمنی افزوده می‌شود. در عین حال که در تراز کشورهای پیشرفته، صنعت هوایی در اولویت‌های اول است و آنها در این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی آزادی‌ها در حمل‌ونقل هوایی، گفت: این یک ظرفیتی است که قانونگذار تعریف کرده است. در یک بازه زمانی کشور با حجم بالای تقاضا مواجه می‌شود و از ظرفیت سایر کشورها برای انجام پروازها استفاده می‌شود.

از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و بالگرد دست‌دوم خریداری و وارد کشور شده است. با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. اما باید گفت که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و بالگرد دست‌دوم خریداری و وارد کشور شده است، گفت: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. اما باید گفت که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما دو موضوع برای افزایش ناوگان در حوزه خرید داریم، دو موضوع دیگر هم راهبرد داخلی است. یک راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست‌دوم است که از ابتدای دولت سیزدهم عرض کردم تاکنون ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده است. موضوع دیگر نوسازی ناوگان است. تامین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرآیند خرید در دست انجام است، اما ما تا قبل از خرید، بنا به‌ دلایلی که می‌دانید، موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

محمدی‌بخش توضیح داد:‌ یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیما است. ساخت هواپیما کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، ‌ معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و ‌وزارت صمت است که هر کدام مسئولیت خود را دارند و عرض کردم کارخانه هواپیما سازی داریم.

وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ساله، پلتفرم اولیه آماده شده و پرواز اولیه خود را انجام داد و هر روز محصولات متعددی از کارخانه رونمایی شده و به تجهیزات هوایی کشور افزوده می‌شود.

محمدی بخش خاطر نشان کرد: البته بخش هواپیمای غیرنظامی چه در حوزه باری و چه مسافربری فرآیندهای ثبت قانونی خود و چک‌لیست‌های لازم را دارد که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری از ایده، اجرا و محصول و فرآیند نظارت می‌کنند و در پایان و با اطمینان از حوزه‌های ایمنی، مجوز بهره‌برداری را صادر می‌کنند و اولین محصولی که از این مجموعه خارج شود، مورد بهره‌برداری شرکت‌های داخلی قرار خواهد گرفت متناسب با مسئولیت‌هایی که دارد.

اولویت ما امروز هم هواپیمای مسافری و باری است، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به‌ عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت ما امروز هم هواپیمای مسافری و باری است، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم، ‌ سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق می‌افتد و برای تاب‌آوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک می‌کند.

روزانه حدود ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه روزانه چه‌ میزان سوخت یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی داخلی مسافری تحویل می‌شود، اظهار کرد: روزانه حدود ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود.

ایرلاین‌های خارجی سوخت با قیمت خارجی و سوخت شرکت‌های هلی‌کوپتری، آموزشی و کارگو سوخت را با نرخ آزاد تحویل می‌گیرند

وی ادامه داد: ایرلاین‌های خارجی سوخت با قیمت خارجی و سوخت شرکت‌های هلی‌کوپتری، آموزشی و کارگو سوخت را با نرخ آزاد تحویل می‌گیرند.

وی افزود: در شرکتهای هواپیمایی مسافری داخلی برای پروازهای خارجی روزانه یک میلیون لیتر و برای پروازهای داخلی ۲.۵ میلیون لیتر و در مجموع ۳.۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha