۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
افزایش شناسایی مؤدیان و کاهش فرارهای مالیاتی
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد

افزایش شناسایی مؤدیان و کاهش فرارهای مالیاتی

سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی از رشد ۵۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۸ ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۸ ماهه سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، سید محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مراسم جلسه نظارت ستادی که با حضور رئیس جمهوری در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: بحمدالله با عملکردی که در سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاد در دهه ۹۰ سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی حدود ۳۳ درصد بود و در ۲ سال ابتدایی دولت سیزدهم این رقم به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که ما شاهد افزایش برخی از معافیت‌ها در قوانین مختلف و بودجه سنواتی هم بودیم. تلاش مجموعه سازمان مالیاتی این بوده که از طریق شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بتوانداین رشدها را محقق کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: در ۸ ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۸ ماهه سال گذشته رشد درآمدهایی مالیاتی ۵۸ درصد بوده این عدد برای سال گذشته ۵۴ درصد بوده است یعنی رشد درآمدهای مالیاتی درسال جاری از سال گذشته بیشتر است.

وی تاکید کرد: تمرکز ما بر روی مؤدیان بزرگ است تقریبا ۹۰ درصد منابع مالیاتی را ما از ۱۰ درصد مودیان بزرگ اخذ می‌کنیم چیزی که با نُرم‌های جهانی هم برابری می‌کند. سهم اصناف و مشاغل در درآمدهای مالیاتی اندک و تقریبا ۷ درصد است. ما بارها اعلام کردیم که مالیات بیش از نیمی از اصناف و مشاغل کشور صفر مطلق شده است به طور میانگین اصناف و مشاغل کشور به طور متوسط حدود ۶ میلیون تومان در سال گذشته مالیات پرداخت کردند. در تهران این مالیات متوسطش در سال ۹ میلیون تومان است که برخی از اصناف را خدمت شما عرض می‌کنم: رستوران دارن ۹ میلیون تومان در سال، طلا و جواهرات ۱۰ میلیون تومان و دفاتر اسناد رسمی ۱۴ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده اند. این نشان می‌دهد که اگرچه ظرفیت اینجا ظرفیت بسیار بالایی است، اما رویکرد سازمان مالیاتی تمرکز بر دانه درشت هاست و مثلاً ما در تهران با کمک یکی از شرکت‌های دانش بنیان ۱۱۰ هزار ملک لوکس را شناسایی کردیم و مالیات ستانی از آنان را در دستور کار قرار دادیم.

سبحانیان با اشاره به اینکه برخی از موارد شناسایی فرارهای مالیاتی را با مصادیق رسانه‌ای کردیم، گفت: مثلا ۱۲ شرکت فعال در حوزه فلزات و آهن قراضه و ... در آذربایجان غربی و شرقی حدود ۲۵۰۰ میلیارد فرار مالیاتی شناسایی کردیم. در حوزه خرید و فروش طلا و رمز ارز از ۲ فرد در استان های کردستان و آذربایجان غربی، بیش از هزار هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کردیم اینها مصادیق اقداماتی بود که ما در ۲ سال گذشته اتفاق افتاد.

وی افزود: برای نخستین بار ۶۰۰ هزار اظهار نامه برآوردی برای کسانی که فعالیت اقتصادی داشتند، ولی هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کردند در سازمان مالیاتی دارد اتفاق می‌افتد. ما بر روی پرونده‌های بزرگ تمرکز کردیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در حوزه سامانه مؤدیان به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، یکی از بزرگترین پروژه‌های تحولی کشور است که به نظر می‌رسد با اراده مجموعه ارکان حاکمیت باید این اتفاق رقم بخورد. اگر ما موفق شویم اینکار را انجام بدهیم، در حوزه ارزش افزوده، مالیات ستانی هوشمند خواهد شد و ارتباط بین ممیّز و مؤدی به طور کامل قطع خواهد شد و مالیات به صورت سیستمی محاسبه خواهد شد من فقط از باب اینکه رشد حرکت تحقق سامانه مؤدیان را عرض کنم در ابتدای سال که من در سازمان امور مالیاتی حضور پیدا کردم حدود ۳ هزار شخص حقوقی در سامانه مؤدیان حضور داشتند و تکالیفشان را انجام می‌دادند این عدد امروز به ۶۸ هزار شخص حقوقی رسیده است. درباره صدور فاکتور و صورتحساب الکترونیک ما با رشد ۵ برابری در تعداد دریافت صورتحساب روبه رو هستیم از یک میلیون و حدود ۴۰۰ هزار صورتحساب در روز، امروز قریب به ۷ میلیون صورتحساب دریافت می‌کنیم البته چالش‌های بسیار جدی در سر راه اجرایی سازی این قانون وجود دارد بالاخره تحولی را در کسب و کار مردم یا اشخاص حقوقی ایجاد می‌کند.

سبحانیان تاکید کرد: ما همین امروز، ۱۰ میلیون صورتحساب دریافت می‌کنیم یعنی این سامانه الان زیر بار هست و دارد کارمی کند و ان شاءالله از اول دی هم، با الزام قانونی که اتفاق خواهد افتاد این را به صورت عملیاتی آغاز خواهیم کرد پیش بینی ما این است که ان شاءالله در دوره بلوغ خودش وقتی که همه اشخاص حقوقی و حقیقی آمدند و تکالیفشان را انجام دادند ما بتوانیم در روز تا ۱۵۰ میلیون صورتحساب را دریافت کنیم؛ و با پیاده سازی کامل این قانون به صورت میوه و ثمره اصلی این قانون بتوانیم به صورت سیستمی مالیات افراد را محاسبه کنیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha