۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت خارجی از ایران
رئیس‌کل گمرک ایران خبر داد

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت خارجی از ایران

رضوانی فر، رئیس کل گمرک گفت: در ۸ ماهه امسال، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران با ۲۰ درصد افزایش به ۱۱ میلیون تن رسیده است.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر در نشست با دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) با تاکید بر همکاری برای توسعه حمل و نقل ترکیبی از بنادر جنوبی خلیج فارس به‌ویژه بندر چابهار و بندر عباس، اظهار کرد: گمرک ایران آمادگی همکاری در جهت آموزش «تیر» به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان با هدف توسعه ترانزیت را دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تسهیل و توسعه ترانزیت از مسیر ایران افزود: در ۸ ماهه سال جاری، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران با ۲۰ درصد افزایش به رقم ۱۱ میلیون تن رسید.

امبرتو دپرتو دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای نیز در این نشست گفت: طی ۵ سال آینده شاخص ترانزیت از مسیر ایران به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد. در نظر داریم کریدور شرق به غرب را از طریق ایران تقویت کنیم و تسهیل تجارت و ایجاد مسیر سبز بین ایران و ترکمستان به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رتبه نخست کارنه تیر در دنیا در میان کشورهای عضو کنوانسیون کارنه تیر به گمرک ایران اختصاص یافت، افزود: در سال جاری میلادی میزان استفاده دفترچه کارنه تیر در تجارت بین الملل از مسیر ایران با حدود ۱۰ درصد افزایش به رقم ۱۳۰ هزار دفترچه رسیده است.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود. به موجب این سند، کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha