۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
استفاده از مدل انگلیسی برای پیش بینی هواشناسی در ایران| عربستان دچار کم بارشی شده است
رییس سازمان هواشناسی اعلام کرد

استفاده از مدل انگلیسی برای پیش بینی هواشناسی در ایران| عربستان دچار کم بارشی شده است

تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه از مدل‌های کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن برای پیش‌بینی‌های هواشناسی استفاده می‌کنیم گفت: عربستان هم همانند ایران دچار کاهش بارش شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سحر تاجبخش در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته گفت: برای پیش بینی هواشناسی از الگوهای برخی کشورها مثل فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن بهره می بریم اما آنچه که مشخص است این است که پیش‌بینی، پیش‌گویی نیست و اطلاعاتی است که به‌روش معادلات ریاضی حل می‌شود. از خرداد تا شهریور ماه امسال تمام مدل‌ها حاکی از افزایش بارش در کل کشور به‌خصوص غرب کشور بود و تا شهریور این مدل‌ها حفظ شد.

برای پیش بینی هواشناسی از الگوهای برخی کشورها مثل فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن بهره می بریم اما آنچه که مشخص است این است که پیش‌بینی، پیش‌گویی نیست

وی با بیان اینکه این مدل‌ها نیز افزایش بارشها در پاییز امسال را فرانرمال نشان می‌داد ادامه داد: تا مهرماه هم روند افزایش بارش را داشتیم اما در آبان و آذر پیش‌بینی بارش‌ها اتفاق نیفتاد. طی دهه‌های اخیر پیش‌بینی کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اساس احتمالات است، الگوها بارش‌های بالاتر از نرمال نشان می‌داد که آن را اعلام کردیم.

آنچه که از خردادماه تا شهریور ماه شاهد آن بودیم براساس اطلاعات مدل‌ها بود که نشان دهنده از بارش در کشور به ویژه نیمه غربی بود و این الگو تا شهریور ماه هم به اجرا رسید و تا مهرماه افزایش بارش را داشتیم اما در آبان و آذر بارش خوبی نداشتیم

وی در پاسخ به این پرسش که علیرغم پیش بینی های صورت گرفته برای بارش نرمال در پاییز اما می بینیم که بارش‌ها در پاییز کاهش دارد؟ گفت: آنچه را که می‌بینم براساس مدل‌ها و معادلات است و شرایط را زودتر اعلام می کنیم و اطلاعات براساس پیش گویی نیست و معادلات جو است. آنچه که از خردادماه تا شهریور ماه شاهد آن بودیم براساس اطلاعات مدل‌ها بود که نشان دهنده از بارش در کشور به ویژه نیمه غربی بود و این الگو تا شهریور ماه هم به اجرا رسید و تا مهرماه افزایش بارش را داشتیم اما در آبان و آذر بارش خوبی نداشتیم.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه حتما سناریوهای بدبینانه برای منابع آبی دیده شده است، ادامه داد: منابع آبی در چند سال متوالی با مشکل مواجه بودند و باید راهکارهای متفاوتی برای آن داشته باشیم باید توجه داشت کشور ما در کمربند نیمه خشکی و خشک قرار دارد و مدیریت منابع آبی باید در دستور کار جدی قرار بگیرد و این برنامه حتی اگر بارش نرمال داشتیم این در دستور کارقرار دارد.

وی گفت: در زمستان هم با توجه به اتفاقاتی که در تغییر اقلیم رخ داده قطعا باید سناریوی بدبینانه داشته باشیم. چهار سال گذشته ذخایر برف ناچیز داشتیم.

روند افزایش قابل ملاحظه دما باید بررسی شود، شاید همین مورد یکی از اصلی‌ترین عوامل بود که اجازه نداد رطوبت به منطقه ما بیاید، حتی اگر این اتفاق نمی‌افتاد باید این را در نظر داشته باشیم که هوای خشک و نیمه‌خشک در ایران حاکم است

تاجبخش گفت: روند افزایش قابل ملاحظه دما باید بررسی شود، شاید همین مورد یکی از اصلی‌ترین عوامل بود که اجازه نداد رطوبت به منطقه ما بیاید، حتی اگر این اتفاق نمی‌افتاد باید این را در نظر داشته باشیم که هوای خشک و نیمه‌خشک در ایران حاکم است.

رییس سازمان هواشناسی ادامه داد: الگوی بارش در کشورهای هم مرز لزوما نمی‌تواند شبیه به هم باشد چرا که توپوگرافی و مسیرهای جوی در این زمینه نقش مهمی دارد و متفاوت از هم هستند و قرار نیست سامانه‌های بارشی ترکیه حتما وارد ایران شوند ضمن اینکه باید توجه داشت میانگین بارش در ترکیه ۵٠٠ میلی متر و در ایران ٢٣٠ میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه کشور ما متاثرترین منطقه کره زمین تحت تاثیر ناشی از تغییر اقلیم است، اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد بارش‌ها و مخاطرات به صورت تاثیرگذار ناشی از تغییر اقلیم هستیم و در این شرایط مسأله مهم مدیریت مخاطرات است و ما اثر افزایش دما را می‌بینیم.

سال ٢٠٢٣ گرمترین سال بوده و روند رخداد جوی را تحت تاثیر قرار داده که این باعث بر هم زدن شرایط جو س زمین و سطح اقیانوس‌ها شده است، برای مدیریت این شرایط برنامه‌هایی را اعلام کردیم و برای گذر از این بحران‌ها مکلف هستیم که برنامه‌های مدون داشته باشیم

وی ادامه داد: سال ٢٠٢٣ گرمترین سال بوده و روند رخداد جوی را تحت تاثیر قرار داده که این باعث بر هم زدن شرایط جو س زمین و سطح اقیانوس‌ها شده است، برای مدیریت این شرایط برنامه‌هایی را اعلام کردیم و برای گذر از این بحران‌ها مکلف هستیم که برنامه‌های مدون داشته باشیم.

الگوی بارش در کشورهای هم مرز لزوما نمی‌تواند شبیه به هم باشد چرا که توپوگرافی و مسیرهای جوی در این زمینه نقش مهمی دارد و متفاوت از هم هستند و قرار نیست سامانه‌های بارشی ترکیه حتما وارد ایران شوند

تاخبخش در پاسخ به این سوال که تصویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می داد کوه‌های ترکیه پر برف و کوه‌های ایران در نزدیکی همین مرز با ترکیه خشک است؟ اظهار داشت: الگوی بارش در کشورهای هم مرز لزوما نمی‌تواند شبیه به هم باشد چرا که توپوگرافی و مسیرهای جوی در این زمینه نقش مهمی دارد و متفاوت از هم هستند و قرار نیست سامانه‌های بارشی ترکیه حتما وارد ایران شوند ضمن اینکه باید توجه داشت میانگین بارش در ترکیه ۵٠٠ میلی متر و در ایران ٢٣٠ میلی‌متر است.

در عربستان نرخ بارش ۶ میلی متر کاهش پیدا کرده و فعلا عربستان و کلا در خاورمیانه با کاهش بارش و خشکی دست و پنجه نرم می‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا در کشور خشکی مانند عربستان شاهد بارش هستیم اما باز هم بارش در ایران هر ساله کاهش پیدا می‌کند و آیا این کشورها و کشورهای همسایه از فناوری خاصی برای بازارسازی ابرها استفاده می‌کنند، ادامه داد: در عربستان هم موضوع توپوگرافی منطقه مطرح می‌شود و شرایط مناطق پایین تر از خلیج فارس متفاوت است و توپوگرافی موقعیت ها تعیین کننده هستند ضمن اینکه در عربستان نرخ بارش ۶ میلی متر کاهش پیدا کرده و فعلا عربستان و کلا در خاورمیانه با کاهش بارش و خشکی دست و پنجه نرم می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا باروری ابرها در آن کشورها عملیاتی می شود؟ افزود: باروری ابرها هر چند یک موضوع علمی و در حال انجام است اما سازمان جهانی هواشناسی اعلام می‌کند و این اقدام فعلا به حدی برای از بین بردن خشکسالی نرسیده است و کشورهای فعال در این حوزه در مرحله توسعه و تحقیق هستند و این اقدام به صورت آزمایشگاهی انجام شده اما در علمیات بزرگ توصیه و تایید نشده است.

کد خبر: ۲۶۲٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha