۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
افزایش قیمت طلا در نخستین روز هفته معاملاتی| آیا روند افزایش قیمت ها پایدار خواهد بود؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

افزایش قیمت طلا در نخستین روز هفته معاملاتی| آیا روند افزایش قیمت ها پایدار خواهد بود؟

قیمت طلا پس از رسیدن به پیک تاریخی خود در محدوده بالای ۲۱۰۰ دلار در ۴ دسامبر، با اندکی عقب نشینی و اصلاح مواجه شده و با اینحال، بار دیگر صبح روز دوشنبه (۱۸ دسامبر) با افزایش قیمت مواجه شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا پس از رسیدن به پیک تاریخی خود در محدوده بالای ۲۱۰۰ دلار در ۴ دسامبر، با اندکی عقب نشینی و اصلاح مواجه شده و با اینحال، بار دیگر صبح روز دوشنبه (۱۸ دسامبر) با افزایش قیمت مواجه شد. اما سوال اصلی اینجاست که ادامه روند قیمت طی روزهای آتی به چه شکل خواهد بود؟

تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی طلا

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی از زمانی آغاز شد که فدرال رزرو آمریکا با اعلان یک سیگنال مثبت به بازار در اوایل ماه دسامبر، تایید کرد که قصد دارد سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود را برای اوایل سال آینده متوقف نماید.

اما اکنون این سیگنال قوی تر شده و این نهاد مالی آمریکا اواخر اوایل هفته جاری اعلام کرد که قصد دارد طی سال ۲۰۲۴، ۷۵ واحد از سود بانکی کاسته و در نتیجه، رویه ای متفاوت از سیاست افزایش نرخ بهره دو سال گذشته خود را در پیش بگیرد. همین عامل سبب شد تا طلا در اولین روز هفته معاملاتی (روز دوشنبه) با افزایش قیمت مواجه شده و تنها طی روز دوشنبه، با ۳.۲۷ درصد افزایش قیمت در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته مواجه شود.

افزایش قیمت طلا در نخستین روز هفته معاملاتی| آیا روند افزایش قیمت ها پایدار خواهد بود؟

نکته دیگر در پاسخ به چرایی افزایش قیمت طلا در نخستین روز هفته جاری، ریزش شاخص دلار (DXY) بوده که در حال حاضر این شاخص در کانال ۱۰۲ قرار دارد. همانطور که می دانیم، شاخص دلار و دارایی هایی چون طلا نسبت معکوس داشته و از همین روی، همزمان با ریزش شاخص شاهد افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی هستیم.

افزایش قیمت طلا در نخستین روز هفته معاملاتی| آیا روند افزایش قیمت ها پایدار خواهد بود؟

موضوع دیگری که جایگاه طلا به عنوان دارایی سرمایه ای امن را تقویت می کند، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و همچنین ادامه روند نه چندان دلچسب اقتصاد منطقه یورو است که میزان اعتماد سرمایه گذاران به سیستم های بانکی را کاهش می دهد.

انتشار شاخص PMI اقتصاد آلمان در روز جمعه نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه دسامبر، وضعیت چندان مناسبی را تجربه نکرده و شواهد رکود اقتصادی در صنعتی ترین کشور اروپا تا حد زیادی نمایان شده است. آزمایش اخیر موشکی کره شمالی نیز بر دامنه ترس سرمایه گذاران بین المللی افزوده که در چنین شرایطی، معمولا ترجیح سرمایه گذاران حرکت به سمت طلای امن است. این موارد می توانند تا حد زیادی به سود بازار طلا تمام شده و افزایش قیمت روز دوشنبه را توجیه خواهد کرد.

اما نکته دیگر تاثیرگذار بر بازار طلا، آخرین وضعیت اقتصاد چین بوده که مستقیما با قیمت جهانی طلا در ارتباط است. خبرگزاری دولتی شینهوآ چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که وضعیت اقتصاد این کشور در ماه دسامبر بهبود یافته و میزان خطرات مربوط به گرفتار شدن دومین اقتصاد جهان در دام رکود طی سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی کاسته شده است. به صورت سنتی، چین از بزرگترین وارد کنندگان و دارندگان طلا در جهان محسوب شده که میزان تقاضا برای طلا در این کشور می تواند تا حد زیادی روی بازار تاثیرگذار باشد.

علیرغم وضعیت اقتصادی نامطلوب چین طی ماه های گذشته، دولت این کشور همچنان به روند واردات طلا ادامه داده و اکنون در صورت بهبود واقعی اوضاع، می بایست منتظر افزوده شدن شهروندان چینی به بازار داغ و پر مصرف طلا و دیگر فلزات تزئینی مورد علاقه چینی ها به ویژه پلاتین باشیم.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حاضر، مقاومت اصلی طلا روی ۲۰۴۰ دلار قرار دارد که نزدیک به محدوده عرضه است. در صورت عبور قیمت از این محدوده، می توان انتظار تلاش مجدد طلا برای آزمایش پیک هفتگی خود یعنی ۲۰۴۹ الی ۲۰۵۰ دلار را داشت. اگر تلاش گاوها در این مسیر موفقیت آمیز بوده و قیمت بتواند از این محدوده عبور نماید، مقاومت بعدی طلا روی ۲۰۷۲ الی ۲۰۷۳ دلار خواهد بود.

اما در صورت اصلاح قیمت، باید گفت که کف قیمت محکم طلا روی ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵ دلار قرار دارد که رد صورت از دست رفتن این کف، می توان منظر اصلاح قیمت تا حمایت روانی ۲۰۰۰ دلار بود.

کد خبر: ۲۶۲٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha