۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
پیش بینی قیمت جهانی فلزات در ۲۰۲۴؛ تغییرات اندک خواهد بود
بازار بررسی می کند؛

پیش بینی قیمت جهانی فلزات در ۲۰۲۴؛ تغییرات اندک خواهد بود

بانک جهانی پیش بینی کرده است که قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ به کاهش خود ادامه دهد که عمدتا به واسطه بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا خواهد بود.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ قیمت فلزات در بازار جهانی ثابت بماند یا تغییر قابل توجهی نداشته باشد که به گفته کارشناسان، این امکان وجود دارد که عرضه بیش از حد فلزات نیز وجود داشته باشد که می تواند فراوانی و عرضه موجود، بازار را تحت فشار قرار دهد.

بانک جهانی: قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ به کاهش خود ادامه خواهد داد زیرا عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود

از سوی دیگر اخیرا آژانس تحقیقاتی BMI با انتشار گزارشی اعلام کرده است که افزایش اندکی در قیمت جهانی فلزات در سال ۲۰۲۴ پیش بینی می شود که در وهله اول به کاهش تقاضای چین و کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان نسبت داده می شود.

احتمال افزایش قیمت کالاهای انرژی در ۲۰۲۴

این در شرایطی است که بانک جهانی پیش بینی می کند قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ به کاهش خود ادامه خواهد داد زیرا عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود. در واقع طبق گزارش بانک جهانی، انتظار می رود این روند تا سال ۲۰۲۵، زمانی که تقاضا برای فلزات افزایش یافته و قیمت ها را تثبیت کند، ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، شرکت تحقیقاتی MBI پیش بینی کرده است که بیشتر فلزات صنعتی و کالاهای انرژی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش قیمت خواهند داشت. در این گزارش همچنین آمده است که این افزایش قیمت ها عمدتا به واسطه چند عامل از جمله ضعیف تر شدن دلار و محدودیت های عرضه مداوم است. با این وجود این شرکت تحقیقاتی هشدار می دهد که رشد اقتصادی جهانی و کندی اقتصاد چین می تواند افزایش قیمت ها را محدود کند.

پیش بینی کاهش چشمگیر قیمت روی در ۲۰۲۴

در واقع در این گزارش آمده است، برآورد می شود که در سال ۲۰۲۴ قیمت گاز طبیعی، سنگ آهن، قلع و آلومینیوم نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با این حال، انتظار می رود قیمت «روی» به شدت کاهش یابد. این آژانس انتظار دارد که قیمت ها در محدوده بالاترین نقطه خود در سال ۲۰۲۲ و پایین ترین نقطه قبل از همه گیری COVID-۱۹ باقی بماند. ممکن است برخی نوسانات در قیمت ها به دلیل خطرات رکود اقتصادی، عدم اطمینان در موقعیت های ژئوپلیتیکی، تغییر در ارزش دلار آمریکا و اثرات ال نینو وجود داشته باشد.

در سال ۲۰۲۴ هزینه های بالای استقراض در کشورهایی غیر از چین می تواند تقاضا برای فلزاتی مانند «سرب و قلع» را که معمولا در صنایع مختلف و کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند کاهش دهد

همچنین گزارش چشم انداز کالای بانک جهانی پیش بینی می کند که قیمت فلزات اساسی تا سال ۲۰۲۴ به تدریج کاهش می یابد. این کاهش به دلیل شرایط ضعیف اقتصادی در چین و سایر اقتصادهای بزرگ و همچنین افزایش عرضه است. این پیش بینی حاکی از کاهش ۱۲ درصدی قیمت ها در سال ۲۰۲۳ و کاهش ۵ درصدی قیمت ها در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

نکته جالب توجه اینکه این گزارش همچنین تاکید می کند که هزینه های بالای استقراض در کشورهایی غیر از چین می تواند تقاضا برای فلزاتی مانند «سرب و قلع» را که معمولا در صنایع مختلف و کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند کاهش دهد.

کد خبر: ۲۶۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha