۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با حقوق و دستمزدها سازگار باشد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با حقوق و دستمزدها سازگار باشد

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با حقوق و دستمزدها سازوگار باشد، گفت: نمی‌شود قیمت آب، برق، بنزین و ... را بالا برد اما حقوق و دستمزد متناسب با آن افزایش نداد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی با اشاره به اولویت‌های کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم، گفت: از آنجا که حوزه آب و انرژی می‌تواند اشتغال بسیاری در کشور ایجاد می‌کنند باید مصوبات مجلس و لایحه بودجه را به سمتی برد -که بیشترین اشتغال از طریق این حوزه‌ها ایجاد شود-، همچنین با جلوگیری از خام‌فروشی، فرآورده تولید کرد نه آنکه نفت صرفا به بنزین تبدیل شود بلکه باید با احداث کارگاه‌های کوچک، قطعات تولید شود چراکه در این شرایط مردم دیگر مجبور به مهاجرت نیستند و در شهرهای کوچک ایجاد اشتغال می‌شود.

ضرورت تکمیل زنجیره پایین‌دستی با محوریت ایجاد اشتغال و تولید ثروت ملی
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی حرکت به سمت تکمیل زنجیره پایین‌دستی صنایع پتروشیمی با محوریت ایجاد اشتغال و تولید ثروت ملی را یکی دیگر از اولویت‌های کمیسیون انرژی عنوان کرد و ادامه داد: صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی باید به بحث گذاشته شود چراکه صرفه جویی کمک می‌کند این سرمایه ملی از بین نرود و به فرآورده‌هایی با ارزش صادرات بیشتر تبدیل کند.

وی درخصوص اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، توضیح داد: برخی‌ می‌گویند؛ قیمت فوب خلیج فارس مبنای قیمت حامل‌های انرژی قرار گیرد اما قیمت بنزین در داخل کشور به تناسب کاهش قیمت نفت در فوب خلیج فارس پایین نمی‌آید درواقع نوسانات قیمت فوب خلیج فارس به سمت کاهش، بر قیمت‌های داخلی تاثیر نمی‌گذارد و بیشتر به سمت افزایش می‌رویم.

نظام حقوق و دستمزد نیازمند بازنگری است
عباسی با بیان اینکه نظام حقوق و دستمزد نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: افزایش حقوق باید با افزایش قیمت اقلام مختلف متناسب باشد اما در حالی نرخ دلار مرتب بالا می‌رود که افزایش حقوق‌ها صرفا ۱۰تا ۱۵ درصد است.

وی توضیح داد: اگر نمی‌توان حقوق و دستمزد را با عدد بالا برد، باید با در نظر گرفتن "مسکن ارزان قیمت"، تفاوت میان میزان دستمزدها و تورم موجود را کاهش داد چراکه حقوق‌بگیران بخش قابل‌ملاحظه‌ای از حقوق خود را به اجاره مسکن اختصاص می‌دهند به همین دلیل پدر و مادر چند شغله شده‌اند و تاثیر سوء این مهم بر تربیت فرزندان بر کسی پوشیده نیست.

ضرورت توجه به پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی پروژه‌های اقتصادی
این نماینده مجلس با بیان اینکه باید از تجربیات سال‌های گذشته درس گرفت، یادآور شد: در سال ۷۲ تا ۷۶ نرخ ارز جهش ۴۱ درصدی داشت که به دنبال آن چند شغله شدن والدین آسیب‌های اجتماعی بسیاری در سال‌های بعد به جای گذاشت و این مسئله به تناوب البته نه به شدت آن سال‌ها در دولت‌های بعدی نیز ادامه پیدا کرد، بنابراین باید پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و...، موضوعات و پروژه‌های اقتصادی را نیز در نظر گرفت به همین دلیل کمیسیون انرژی از کارشناسان مختلف دعوت می‌کند تا برحسب تخصص‌شان توضیحات خود را ارائه دهند.

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با حقوق و دستمزدها سازوگار باشد
وی با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با حقوق و دستمزدها سازوگار باشد، گفت: نمی‌شود قیمت آب، برق، بنزین و ... را بالا برد اما حقوق و دستمزد متناسب با آن افزایش نداد. نمی‌توان قیمت مسکن را سرسام‌آور بالا برد اما حقوق و دستمزد کمترین افزایش را داشته باشد بنابراین دولت باید با فعال کردن بخش تعاونی خانه سازی برای مردم را در دستور کار خود قرار گیرد.

تشکیل «وزراتخانه انرژی» نیازمند مطالعات گسترده
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تلفیق وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی در قالب "وزراتخانه انرژی" در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گیرد؟، توضیح داد: اگرچه در کشورهای دیگر مبحث انرژی و محیط زیست یکسان گرفته می‌شود و حتی دانشکده‌های  آن‌ها عنوان انرژی و محیط زیست دارند و با یک جا گنجاندن مباحثی همچون آب، برق، نفت و هسته‌ای به سمت انسجام مدیریت رفته‌اند اما باید این تجربه جهانی را با مسائل داخلی کشور تطبیق دهیم لذا به مطالعات بسیاری نیاز است و نباید سلیقه‌ای رفتار و تصمیم‌گیری کرد.

کد خبر: ۲۶٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha