۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
انحصار و ممنوعیت واردات در تراکتور نداریم
مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی وزارت صمت:

انحصار و ممنوعیت واردات در تراکتور نداریم

تبریز- مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی وزارت صمت در پاسخ به فشارهایی که برای واردات تراکتور و کمباین به کشور از سوی جهاد کشاورزی وجود دارد گفت: انحصار و ممنوعیت واردات در تراکتور نداریم.

به گزارش بازار، ابوذر جمشیدوند در جمع خبرنگاران افزود: سمبه واردات را اینقدر سفت و محکم چسبیدن و دائما بر آن تاکید کردن و دم از واردات زدن علاج کار نیست.

وی با اشاره به اینکه خیلی ها از واردات و مونتاژکاری تراکتور حتی با توان داخلی سازی کمتر به عنوان راهکار یاد می کنند تاکید کرد: مگه ما همچین واحدهای تولید در کشور نداریم این راه حل نیز آزمایش خود را پس داده و متاسفانه جواب نداده است.

جمشیدوند در تکمیل این موضوع اذعان داشت: تولید تراکتور در کشور نه تنها انحصاری نیست بلکه چندین تراکتورسازی در کشور داریم که با ۳۰ و حتی تا ۶۰ درصد توان داخلی مشغول به تولید و عرضه هستند اما چنان قیمتهای بالایی دارند که نمی توانیم حریف فروش آنها به کشاورز شویم و تبدیل به معضلی به بخش ماشین آلات کشاورزی کشور شده است.

این مقام مسئول در حوزه صنعت کشور از فشارهایی که از انحاء مختلف برای فروش تراکتورهای مونتاژکار یاد شده خبر داد و گفت: هیچ کس حاضر به خرید این تراکتورها نیست و عملا این تراکتورهای تولیدی رو دست مانده چرا که یک رقیب خوب دارند که توان رقابتی بالایی دارد.

وی با اعلام اینکه علیرغم همه اقدامات پیشرفتی و توسعه ای صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی کشور تعرفه واردات تراکتور عملاً صفر می باشد اضافه کرد: با همین تعرفه صفر حتی محصولات وارداتی توان رقابت با تولیدات تراکتورسازی را ندارد.

جمشید وند از نگرانی خود برای اختصاص اعتبار ارزی برای واردات تراکتور سخن گفت و عنوان کرد: واهمه داریم که اگر ارز به این بخش اختصاص دهیم و مصرف کننده ای در کشور نداشته باشند باید کلی تسهیلات و راهکارهای مشوقی پیدا کنیم تا بتوانیم برای این واردات مشتری پیدا کنیم.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در تشریح ظرفیتهای تولیدی ماشین آلات کشاورزی کشور و بخصوص تراکتور گفت: واقع بینانه باید بگوییم که حوزه صنعت ماشین آلات کشاورزی و تراکتور کشور بسیار خوب کار می کند ولی چرا نمی خواهیم قبول کنیم نمی دانم؟ قیمت رقابت پذیر، کیفیت رقابت پذیر و ظرفیت تولید ایده آل است ولی باز اگر کسی بتواند روند بهتری از روندهای یاد شده را ارائه و در پیش گیرد حمایت و همراهی خواهیم کرد.

وی در پایان با الفاظ موکده تاکید کرد: براساس وظیفه شرعی، قانونی، اخلاقی و سیاست کلی نظام قائل به این هستیم که اولویت یک یک تولید داخل است و از این موضوع نیز عودول نخواهیم کرد مگر اینکه ایرادات منطقی بر تولید داخل از جمله قیمت بالا و غیره وارد باشد که ما نیز حتما در چنین مواقعی از واردات و سایر راهکارها حمایت خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۶۲٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha