۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران
بازار گزارش می‌دهد؛

حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران

زنجان- صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع استان است که نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند و حرکت به سمت خروج از رکوداست.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع استان است که نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و موانع بر سر تولید آن رفع شود.

صنعت نساجی یکی از سرمایه‌های مهم کشور مان است و استان زنجان هم باید خود را در حوزه صنعت و تولید سرآمد کند، صنعت نساجی هم به نوبه خود در اشتغال و اقتصاد استان نقش بی بدیلی داردو باید این مهم در استان به خوبی مورد تاکید قرار گیرد.

بی شک صنعت نساجی استان زنجان در صورت بروزرسانی و نوسازی تجهیزات می‌تواند سهم مهمی در توسعه صادرات استان زنجان داشته باشد و در کنار ایجاد اشتغال پایدار به عنوان یک صنعت مهم نقش اصلی در تحقق شعار سال دارد.

حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران

شرکت هایی همچون سرجین بافت، نیک ریس، تولید پارچه ماد بافت، پارچه‌های کتانی مهریس، فرش سهند، نخ تایر، جوراب نانو مهیار، شرکت تولیدی نخ ابریشمی نخی یکی از بزرگترین صنایع بزرگ نساجی استان زنجان به شمار می آیند و باید این صنایع در استان حمایت شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار، از وجود بیش از ۸۳ واحد نساجی تولیدی کوچک و بزرگ در استان زنجان خبر داد و گفت: بیش از ۳۱ درصد به تعداد بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در بخش صنعت نساجی استان مشغول به کار هستند.

زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است

مجید گلشنی فرد ابراز کرد: زنجیره تولید محصولات نساجی نخ و پارچه در استان زنجان تکمیل شده است.

وی به مشکلات فراروی صنعت نساجی در استان اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش، مالیات بر ارزش افزوده و فرسودگی برخی از ماشین آلات از مشکلات عمده صنعت نساجی در استان است و در این میان تامین منابع از طریق تسهیلات بانکی و تامین مستمر مواد اولیه و پیگیری تخصیص ارز به جد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری شده تا تولیدات در بخش صنعت نساجی مستمر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان: زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است و در زمینه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است، افزود: این استان در زمینه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد.

گلشنی فرد می‌گوید: زنجان در حوزه صنعت نساجی از نظر فناوری دومین استان کشور است و تولیدات این استان به ۱۲ کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نساجی صنعتی جوان در استان زنجان است چرا که زنجیره تولید آن با فعالیت بیش از ۸۳ واحد در این زمینه به طور کامل شکل گرفته است، بیان داشت: ماشین آلات صنایع نساجی در زنجان کاملاً مجهز است و روند نوسازی آنها هر ساله انجام می‌گیرد.

استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های کشور در حوزه نساجی تبدیل شده است

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه واحدهای بسیار بزرگی در حوزه نساجی در سطح استان زنجان وجود دارد، بیان می‌کند: این استان به عنوان یکی از قطب‌های کشور در حوزه نساجی تبدیل شده و زنجان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد و باید در این حوزه به فکر توسعه صادرات باشیم.

محسن افشارچی، با بیان اینکه بازاریابی در زمینه صنعت نساجی در سطح کشورهای جهان باید مورد توجه باشد، افزود: استان زنجان در حوزه نساجی پیشتاز است و باید این استان را در حوزه نساجی به منطقه معرفی کنیم و واحدهای راکد در صنعت نساجی در استان احیاء شود.

وی با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت نساجی حمایت شود و باید از واردات بی‌رویه پوشاک به کشور مان از کشورهای همسایه جلوگیری کنیم، افزود: با صادرات پوشاک به کشورهای منطقه، ارزآوری زیادی را برای استان به همراه داشته باشیم.

حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران

استان نجان در خصوص ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد

استاندار زنجان، با بیان اینکه استان زنجان در صنعت نساجی در کشور جایگاه خوبی دارد، گفت: «یک واحد تولیدی نساجی» به عنوان بزرگترین واحد نساجی شمال‌غرب کشور در استان راه اندازی خواهد شد و در صورت راه‌اندازی این واحد تولیدی برای دو هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

افشارچی تاکید کرد: زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی است و این استان در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد و برخی پروژه‌های قابل افتتاح توان تولیدات با ماشین‌آلات مدرن در سطح ملی را دارند.

وی به مشکلات واحدهای صنعت نساجی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش و مالیات بر ارزش‌افزوده و فرسودگی برخی از ماشین آلات از مشکلات عمده صنعت نساجی در استان است و خوشبختانه در استان ورود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش صنعت نساجی بسیار خوب است.

استان زنجان ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک و نساجی در کشور و خارج کشور را دارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک و نساجی در کشور و خارج کشور را دارد، ادامه داد: اگر مسئولان استانی کمی از سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم را داشته باشند زنجان در صنعت نساجی سرآمد می شود.

محمود ضرابی تاکید کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی استان تفکر و دید صادراتی نسبت به محصولات خود دارند و واحدهای نساجی ما بزرگترین ظرفیت هستند و با جلوگیری از قاچاق بی‌رویه، در حال حاضر فعالان صنعت نساجی به تولیدات خود کیفیت زیادی داده‌اند و امروز کشورهای همسایه به فکر یک صنعت جایگزین برای خود هستند، چرا که ایران در صنعت پوشاک رشد کرده و رقیب بزرگی برای آنان است. ـ

وی با بیان اینکه در کشورهای همسایه حدود ۱۵ درصد قیمت مواد اولیه پایین‌تر از ایران است و این خود باعث افزایش میزان قاچاق مواد اولیه این صنعت شده و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد، گفت: متاسفانه تداوم این وضعیت باعث شده است که در حوزه اشتغال این صنعت نیز با دغدغه‌های زیاد مواجه باشیم و با توجه تحمیل هزینه‌های زیاد بر کارفرمایان این صنعت و نیز بالا رفتن قیمت مواد اولیه که خود باعث پایین آمدن قدرت خرید شد، سرمایه در گردش فعالان این عرصه را تضعیف کرد و همه این زنجیره مشکلات منجر به تعدیل نیرو در این خصوص شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، ابراز داشت: در حوزه نساجی کشور حدود چهار میلیون نفر مشغول به کار هستند که این رقم برای صنعت نساجی عدد قابل توجهی است و در اکثر کشورها مرسوم است که به محض رسیدن به پتانسیل‌های حوزه نساجی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به حمایت از این صنعت اقدام کرده و امکانات متعدد و امتیازاتی را در اختیار فعالان این عرصه قرار می‌دهند.

حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران

ضرابی، گفت: صنعت نساجی به طور مستقیم با فرهنگ، آداب و رسوم یک کشور ارتباط مستقیم دارد و در ایران شاهد قومیت‌های مختلف هستیم که همه این قومیت‌ها بخشی از هویت خود را به واسطه نوع پوشش بیان می‌کنند، بنابراین حمایت از این صنعت به معنای واقعی کلمه، حمایت از هویت ملی و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی است که قادر خواهیم بود با صادرات این محصولات، علاوه بر ارزآوری، فرهنگ خود را نیز صادر کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان: زنجان در صنعت نساجی رتبه دوم کشوری را در اختیار داشته و تقریباً صنعت نساجی در استان زنجان صنعت جوانی است

وی افزود: زنجان در صنعت نساجی رتبه دوم کشوری را در اختیار داشته و تقریباً صنعت نساجی در استان زنجان صنعت جوانی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، ابراز داشت: برخی از واحدهای نساجی در استان زنجان برای اینکه از بحران خارج شوند، نیاز مبرم به تعویض ماشین‌آلات خود و به روز کردن آن دارند و به همین خاطر یکی از مشکلات این عرصه، به روز نبودن واحدهای نساجی است.

این فعال صنعت نساجی می‌گوید: زنجان می‌تواند یک رقیب قوی برای کشورهای منطقه و برندهای خارجی در صنعت پوشاک شود و مسئولان استانی با بهره‌گیری از شعار سال و منویات مقام معظم رهبری بتوانند حوزه نساجی و پوشاک استان را با استفاده از ظرفیت "دانش‌بنیان" قوی‌تر و تخصصی‌تر کنند.

رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان داشت: صنعت نساجی زنجان به حمایت نیاز دارد و این صنعت در حال عبور از روزهای جوانی است و قاچاق کالا و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به مناطق آزاد و ویژه، فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک از مشکلات واحدهای تولیدی در استان است و باید انجمن صنفی صنایع نساجی در استان تشکیل شود.

سید سجاد نباتچیان، با بیان اینکه صنعت نساجی صنعت اشتغال‌زایی است و عمر ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت در این استان بالا است و باید نوسازی شوند، گفت: برای زنده کردن صنعت نساجی باید موضوع سرمایه‌گذاری به جد مورد توجه قرار گیرد و برای جذب سرمایه‌گذاران در این صنعت باید فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن کرد و موانع بر سر راه آنها برداشته شود.

وی به مشکلات صنعت نساجی در استان اشاره کرده و گفت: کیفیت پایین مواد اولیه با مشکل نژاد پنبه و تولید سنتی، تخصیص دیرهنگام ارز به واحدها جهت واردات مواد اولیه و مشکلات ثبت سفارش و تعلل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری کشور و فرسودگی ماشین آلات از دیگر مشکلات واحدهای نساجی در استان است.

رئیس خانه صنعت استان زنجان: فرآیند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل شود، و در راستای تحقق شعار سال بخش دولتی حمایت لازم از سرمایه‌گذاران را داشته باشد

رئیس خانه صنعت استان زنجان، با اشاره به اینکه باید فرآیند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نساجی زنجان تسهیل شود، و در راستای تحقق شعار سال باید بخش دولتی حمایت لازم از سرمایه‌گذاران را داشته باشد، افزود: در استان بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر در صنعت نساجی فعالیت می‌کنند و صنعت نساجی ایران صنعت پیری بوده و ماشین‌آلات آن قدیمی است و صنعت نساجی استان زنجان هم دوران جوانی را سپری می‌کند.

۸ درصد کل صنعت استان در صنعت نساجی قرار گرفته و اشتغال بالایی را دارد

نباتچیان گفت:صنعت نساجی صنعت اشتغال‌زایی است و عمر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت نساجی در این استان بالا بوده و نیازمند نوسازی است و باید برای جذب سرمایه‌گذاران در این صنعت موانع بر سر راه آنها برداشته شود و فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک از مشکلات واحدهای تولیدی در استان است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان زنجان در صنعت نساجی رتبه دوم کشور را دارد، گفت: هشت درصد کل صنعت استان در صنعت نساجی قرار گرفته و اشتغال بالایی را دارد و صنعت نساجی با ظرفیت بسیار خوبی که در خود دارد می‌تواند با شکوفا شدن، شاخص اشتغال را نیز افزایش دهد و در استان زنجان رویکرد جدیدی آغاز شده و آموزش‌ها در حال حرکت به سمت مهارت ورزی و آموزش آن است.

حرکت صنعت نساجی زنجان به سمت خروج از رکود| لزوم حمایت از سرمایه گذاران

مصطفی طاهری گفت: در چند بخش با سازمان‌ها و دستگاه‌هایی چون آموزش فنی حرفه‌ای، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان برنا مه‌هایی در زمینه ایجاد آموزش‌های مهارت محور صورت خواهد گرفت.

نماینده مجلس: پتانسیل استان در حوزه صنعت نساجی بسیار بالا بوده و صنعت نساجی از صنعت‌های بزرگ و بسیار خوب استان زنجان است

وی تاکید کرد: در راستای بهبود صنعت نساجی در استان زنجان و در کشور گام برداشته و در راستای تسهیل زمینه فعالیت فعالان در این بخش موارد را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و در چهارچوب قانون هر آنچه در توان باشد را برای بهبود و توسعه این صنعت و اقتصاد کشور به کار بسته خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از پیگیری کاهش تعرفه واردات ماشین آلات صنایع نساجی از پنج درصد به یک درصد خبر داد و افزود: ما در مجلس حمایت از تولید را وظیفه خود میدانیم.

طاهری با بیان اینکه پتانسیل استان در حوزه صنعت نساجی بسیار بالا است، گفت: صنعت نساجی از صنعت‌های بزرگ و بسیار خوب استان زنجان است که می‌تواند اشتغال و توسعه اقتصادی خوبی را ایجاد کند.

بی شک با افتتاح واحدهای جدید نساجی در ماه های اینده و همچنین بازگشت مجدد واحدهای راکد نساجی به چرخه تولید، اقتصاد استان زنجان فصلی تازه را تجربه خواهد کرد و در صورت تداوم فرایندهای موجود در این حوزه به عنوان یک قطب مهم در صنعت نساجی خود را مطرح کند.

کد خبر: ۲۶۲٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha