تعامل با کشورهای همسایه جهت صیانت از فضای فرکانسی کشور
مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی رگولاتوری مطرح کرد

تعامل با کشورهای همسایه جهت صیانت از فضای فرکانسی کشور

مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی رگولاتوری گفت: این سازمان در راستای حفظ و صیانت از فضای فرکانسی کشور تعامل با تمام کشورهای همسایه به منظور شناسایی و رفع تداخلات فرکانسی را همواره در دستور کار دارد.

به گزارش بازار، فرکانس‌های امواج رادیویی یک منبع مهم کمیاب است که در همه کشورهای جهان در اختیار دولت‌ها قرار دارد و مدیریت آن ماهیتی حاکمیتی دارد، اما بر اساس مقررات داخلی کشورها، به بهره‌بردارانی نظیر اپراتورهای تلفن همراه هم واگذار شده است.

در ایران نیز مدیریت جداول فرکانسی بر اساس قانون برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و منابع مالی حاصل از آن به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. همه کشورها برای بهره‌برداری از فرکانس و نیازمندی شبکه‌های ارتباطی، تابع استانداردها و مقررات بین‌المللی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) هستند؛ عدم تمکین از این استانداردها می‌تواند تداخلات فرکانسی در برخی مناطق به‌ویژه در مناطق مرزی را به همراه داشته باشد.

توسعه شبکه‌های پهن‌باند دغدغه همه کشورهاست و نقش برجسته‌ای در بالابردن درآمد سرانه کشورها دارد؛ به‌طوری که بانک جهانی سهم یک و نیم تا دو درصدی را برای آن در نظر می‌گیرد؛ بنابراین همه کشورها به‌دنبال گسترش زیرساخت‌های پهن باند خود هستند.

در این راستا، علیرضا درویشی مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی بین المللی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره اقدامات این سازمان در زمینه عدم تداخل و همکاری فرکانسی با سایر کشورها اظهار کرد: این سازمان در راستای حفظ و صیانت از فضای فرکانسی کشور تعامل با تمامی کشورهای همسایه به منظور شناسایی و رفع تداخلات فرکانسی را همواره در دستور کار دارد.

مدیر کل دفتر سازمان‌های تخصصی بین المللی رگولاتوری افزود: این تعاملات شامل برگزاری جلسات دو جانبه و یا چند جانبه به منظور تعیین روال و چارچوب کاری برای رفع یا کاهش تداخلات فرکانسی است که از این بین می‌توان به جلسات هماهنگی فرکانسی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و آذربایجان را اشاره کرد.

درویشی تشریح کرد: همچنین پیگیری موارد تداخل فرکانسی از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در شرایطی که کشور منشأ تداخل پاسخگوی درخواست‌ها نباشد نیز به عنوان بخشی از فعالیت‌های این سازمان است.

وی تصریح کرد: به‌علاوه تداخلات فرکانسی ناشی از فعالیت ایستگاه‌های زمینی و یا ماهواره‌ای در سایر کشورها که باعث بروز اختلالاتی در فعالیت اپراتورهای کشورمان می‌شود و یا بالعکس و پیگیری‌های دوجانبه و بین‌المللی به عنوان بخشی از فعالیت‌های این سازمان است.

گفتنی است ابتدای مردادماه سال جاری رییس رگولاتوری فدراسیون روسیه در تهران به دیدن وزیر ارتباطات رفت و نشست مشترکی پیرامون موضوعاتی چون همکاری در مجامع بین المللی، حفاظت از کودکان در اینترنت و استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه طیف های فرکانسی برگزار شد.

این دیدار که در ادامه تعاملات بین المللی وزارت ارتباطات و به درخواست طرف روسی صورت گرفت، همکاری و تعامل در مجامع بین المللی همچون ITU و همچنین استفاده از تجارب ایران در حوزه حفاظت از کودکان در اینترنت از رئوس مذاکرات صورت گرفته بود. همچنین همکاری در زمینه طیف های فرکانسی از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف پیرامون آن به بحث و بررسی پرداختند.

کد خبر: ۲۶۲٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha