۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۲
احتمال افزایش قیمت طلا!| اهرم انس جهانی برای سکه در شرایط ثبات نرخ ارز
«بازار» گزارش می دهد

احتمال افزایش قیمت طلا!| اهرم انس جهانی برای سکه در شرایط ثبات نرخ ارز

به دنبال افزایش نرخ انس جهانی طلا در بازارهای بین المللی، قیمت سکه  نیز در داخل تغییر کرد و روندی افزایشی به خود گرفت، اما در مقابل ثبات نرخ ارز مانع از رشد جهشی قیمت این کالا و طلا در بازار شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مدت ها است نرخ ارز در بازار از ثبات مناسبی برخوردار است و جز در اوائل ماه اکتبر همزمان با حمله نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی که قیمت ارز و طلا از سر هیجان برای دو سه روز غیر واقعی افزایش یافت که البته خیلی سریع قیمت ها در این بازار به نقطه سر خط برگشتند، نوسان چندانی در این بازار به چشم نمی خورد. بازار ارزی که افت و خیر نرخ آن خیلی سریع بر روی قیمت همه کالاها و حتی خدمات در بازار بخصوص بازار طلا و سکه برجای می گذارد.

ولی مدیریت درست در بازار با اجرای سیاستهای اصولی چون تامین نیاز متقاضیان واقعی این کالا در بازارهای رسمی باعث شده است که تقاضای کاذب برای ارز در چنین بازاری بشدت کاهش یابد و بازار آزاد ارز به سردی بگراید همچنین بازار دلالان سودجود و سفته بازان نیز در پی ثبات بخشی بازار و کاهش میزان تقاضا از رونق بیافتد. این در حالی است که طی سالهای گذشته بازار ارز به دلیل ضعف مدیریتی و جولان سفته بازار به قدر پر نوسان بود که قیمت ها در این بازار هر از چند گاهی لحظه ای و یا روزانه دچار تغییر می شدند اما اکنون دیگر بازار ارز و سکه چون گذشته به این شکل نیست.

با توجه به ثبات قیمتها در بازار ارز اما هر از چند گاهی نوساناتی در قیمت طلا و سکه رخ می دهد که این تغییرات قیمتی معمولا ناشی از نوسان نرخ انس طلای جهانی است چرا که هر زمان نرخ انس جهانی نوسانی می شود این نوسان خیلی سریع تاثیر خود را بر روی نرخ طلا و سکه در داخل به جای می گذارد

ثبات قیمتی در بازار ارز و نوسان اندک در بازار طلا و سکه

نوسان در بازار ارزی که طلا و سکه نیز خیلی سریع متاثر از تغییر قیمت آن، نرخ های جدیدی به خود می گرفتند تا جایی که مردم به دلیل بی ثباتی بازار، اطمینان چندانی به فردای قیمت ها نداشتند، البته خیلی ها در این آشفته بازار به سودهای هنگفتی دست یافتند و برخی سرمایه گذاران غیر حرفه ای نیز که برای کسب سود در بازار ارز و سکه بی گدار به آب می زدند دچار زیان شدند. اکنون اما چندین ماه است که ثبات قیمت در بازار ارز و طلا حکم فرماست به طوریکه بهای طلا در محدوده هر گرم ۲ و نیم میلیون تومان در نوسان بوده و دلار آزاد نیز در کانال ۵۰ هزار تومان جا خوش کرده است.

حال با توجه به ثبات قیمتها در بازار ارز اما هر از چند گاهی نوساناتی در قیمت طلا و سکه رخ می دهد که این تغییرات قیمتی معمولا ناشی از نوسان نرخ انس طلای جهانی است چرا که هر زمان نرخ انس جهانی نوسانی می شود این نوسان قیمت خیلی سریع تاثیر خود را بر روی نرخ طلا نه تنها در بازار داخل بلکه تمام بازارهای جهانی بر جای می گذارد. نوسانی که ناشی از اتخاذ تصمیمات یا اجرای برخی سیاست های کلان اقتصادی در آمریکا و یا بروز برخی اتفاقات، رخدادهای طبیعی در دنیا همچنین ایجاد تنش های بین المللی و ...است که این مسائل موجب تغییر قیمت نرخ انس جهانی طلا می شود.

طی یکی دو ماه اخیر انس طلا بارها با رشدی قابل توجه فراتر از ۲۰۰۰ دلار رفت و یا بعضا با عقب گرد قیمت دوباره به کانال ۱۹۰۰ دلار بر می گردد، این شاخص در اواخر همین هفته افزایشی شد به طوری که با بالا رفتن ارزش جهانی طلا، قیمت انواع سکه نیز دربازار تهران افزایشی شد

افت خیز بهای انس جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار طلا و سکه

انس جهانی که طی یک ماه اخیر دچار نوسانات شدید قیمتی شد ه است به طوریکه فراز و نشیبی نرخ آن را هم اکنون در این روزها نیز شاهدیم، طی یکی دو ماه اخیر انس طلا بارها با رشدی قابل توجه فراتر از ۲۰۰۰ دلار رفت و یا بعضا با عقب گرد قیمت دوباره به کانال ۱۹۰۰ دلار بر می گردد. به طور مثال طی دو هفته گذشته انس طلا در پی اتفاقات خاورمیانه به یک باره سیر صعودی به خود گرفت اما پس از طی چند روز دوباره با حرکتی خرنده به عقب برگشت. اکنون نیز در ابتدای هفته گذشته انس جهانی طلا بر مدار نزول قرارفته بود ولی در اواخر همین هفته افزایشی شد. به طوری که با بالا رفتن ارزش جهانی طلا، قیمت انواع سکه نیز دربازار تهران با افزایش همراه شد.

افزایش قیمتی که باعث شد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه در بازار تهران، با ۴۰۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز ماقبل آن به ۲۹ میلیون و ۵۱۱ هزار تومان و سکه تمام بهار طرح قدیم هم ۲۶ میلیون و ۳ هزار تومان برسد که نسبت به آخرین قیمت روز گذشته آن، ۵۰۸ هزار تومان افزایش داشته است. نیم سکه نیز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت انس جهانی به دلیل تغییرات در شاخص های اقتصادی بین المللی بخصوص آمریکا باعث شد تا نرخ انس جهانی ۵۱ دلار طی یک روز افزایش یابد، پرش قیمتی که خیلی سریع تاثیر خود را بر افزایش قیمت سکه بر جای گذاشت به طوری که نرخ هر سکه تمام بهارآزادی بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت

افزایش قیمت سکه در پی رشد نرخ انس جهانی

در این باره محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» علل افزایش قیمت سکه در بازار را برگرفته از رشد انس جهانی طلا عنوان کرد و اظهارداشت: افزایش قیمت سکه در حالی در بازار اتفاق افتاده که این رشد نرخ در شرایط ثبات نرخ ارز بوده است، بنابراین با توجه به تاثیر پذیری قیمت سکه از ۲ شاخص انس جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخل بنابراین چنین افزایش قیمتی فقط به دلیل افزایش قابل توجه نرخ انس جهانی بوده است که تاثیر خود را بر روی قیمت طلا و سکه در بازار به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه طی اواخر هفته پنج شنبه قیمت انس جهانی به دلیل تغییرات در شاخص های اقتصادی بین المللی بخصوص آمریکا باعث شد تا قیمت انس جهانی ۵۱ دلار طی یک روز افزایش یابد افزود: پرش قیمت انس جهانی در یک روز خیلی سریع تاثیر خود را بر افزایش قیمت سکه در داخل یه جای گذاشت به طوری که نرخ هر سکه تمام بهارآزادی بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که در طول هفته انس جهانی مسیر نزولی را می پیمایید. افزایش قیمت انس جهانی بر روی قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت اما این تاثیر خیلی بالا نبود.

پایین آمدن سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا جذابیت طلا را افزایش می‌دهد و اگر این کاهش نرخ بهره به خاطر احتمال رکود اقتصاد صورت بگیرد، شرایط برای طلا بهتر هم می‌شود، با این وجود کاهش نرخ بهره دلار و اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را تحت فشار قرار داده و تمایل برای خرید طلا را افزایش می‌دهد

احتمال افزایش قیمت سکه و طلا در پی تداوم سیر صعود انس جهانی

این کارشناس بازار طلا در ادامه افزود: بازار طلا به دلیل تعطیلات بخصوص کاهش قدرت خرید مردم رونق چندانی ندارد و با وجود ثبات قیمت ارز در بازار که این مسئله باعث ثبات نسبی نرخ طلا نیر می شود اما شرایط به طوری نیست که فروشندگان مصنوعات طلا از میزان فروشی که طی روز دارند راضی باشند. به طور مثال ثبات نرخ ارز باعث شد که قیمت طلا در پی رشد نرخ انس جهانی جهشی نداشته باشد هر چند افزایش قیمت انس جهانی طلا تاثیر خود را بر افزایش نرخ سکه در بازار به جای گذاشت. سکه ای که هم اکنون بیش از ۵ میلیون تومان حباب دارد.

بنا به این گزارش، پس از افزایش قیمت انس جهانی طی چهارشنبه و اثر گذاری این شاخص بر رشد قیمت سکه اما چنین روندی گویا ادامه دارد به طوری که امروز نیز قیمت انس جهانی تا حدی افزایشی بود. طبق گزارش های موجود اطلاعیه فدرال رزرو آمریکا در مورد پایین آوردن هزینه‌های وامگیری در سال آینده میلادی شاخص دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را پایین آورده و تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را بالا برده است. بدین ترتیب طلا در آستانه یک افزایش قیمت هفتگی قرار گرفته است.

به طوری که قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۰۳۶ دلار و ۵۸ سنت رسید. از نظر تحلیلگران دورنمای کاهش نرخ بهره بسیار به نفع طلاست. پایین آمدن سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا جذابیت طلا را افزایش می‌دهد و اگر این کاهش نرخ بهره به خاطر احتمال رکود اقتصاد صورت بگیرد، شرایط برای طلا بهتر هم می‌شود. با این وجود کاهش نرخ بهره دلار و اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را تحت فشار قرار داده و تمایل برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش می‌دهد. بنابراین چنانچه انس جهانی همچنان بر مدار رشد قرار گیرد، احتمال افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیز دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha