۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
۹۰ درصد میادین نفتی سوریه تحت اشغال آمریکاست
وزیر نفت سوریه:

۹۰ درصد میادین نفتی سوریه تحت اشغال آمریکاست

وزیر نفت سوریه تاکید کرد، آمریکا با جنگ تروریستی علیه سوریه ۹۰ درصد میادین نفت را در اشغال خود قرار داد و ذخایر آن را به سرقت می‌برد.

به گزارش بازار، وزیر نفت سوریه امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد که مهم‌ترین بخش‌ از چاه‌های نفت سوریه هنوز خارج از کنترل دولت سوریه و تحت اشغال آمریکا و شبه نظامیان وابسته به آن است.

وی با تاکید بر اینکه تولید ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت و ۱۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز در سوریه جز بخش اندکی از نیاز این کشور به فرآورده های نفتی و گاز را پاسخ نمی‌دهد، گفت: مقدار گاز تولیدی حدود ۳۰ درصد نیاز سوریه به گاز و نفت تولیدی سه تا چهار درصد نیاز این کشور به گاز را تامین می‌کند.

قدور با بیان اینکه بخش نفت سوریه اولین بخشی بود که هدف جنگ تروریستی قرار گرفت، گفت: اغلب تاسیسات نفتی سوریه در دوره جنگ تخریب شد. و زمانی که این میادین آزاد شدند، در آنجا چاه‌ها در حال سوختن و تاسیسات آن هم تخریب شده بود.

وزیر نفت سوریه گفت: بیش از ۹۰ درصد از میادین نفتی همچنان خارج از کنترل دولت سوریه و تحت کنترل آمریکاست.

وزیر نفت سوریه درباره طرح‌های آتی کشورش برای تامین نیاز خود به نفت گفت: نفت خام در پالایشگاه‌های سوریه فرآوری می‌شود و ما با توجه به مقادیر موجود و در دسترس مشتقات نفتی موجود در سوریه را تولید و توزیع می‌کنیم و در حال حاضر در حال انجام بررسی‌های جدید در برخی میادین و بلوک‌های سوریه برای افزایش تولید نفت و گاز هستیم.

به گزارش پایگاه خبری الطاقه، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه دوشنبه گذشته نیز در جریان شرکت در کنفرانس انرژی عربی به میزبانی دوحه پایتخت قطر گفت: جنگی که در سال ۲۰۱۱ علیه سوریه آغاز شد، بخش انرژی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد و ظرفیت‌های حوزه نفت و برق این کشور را ویران کرد.

وی با بیان اینکه تولید نفت در سوریه از حدود ۳۸۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۵ هزار بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است، تاکید کرد: شرکت‌های بین المللی که در زمینه اکتشاف و حفاری فعالیت می‌کنند به طور کامل فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و نهادهای بین المللی از تأمین مالی خودداری می‌کنند.

قدور افزود: کل تولید گاز طبیعی سوریه نیز از حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در روز در زمان کنونی کاهش یافته است و از آنجایی که تولید برق در سوریه تقریباً به طور کامل به حامل‌های انرژی (گاز طبیعی و نفت کوره)، وابسته است میزان برق تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۱۹.۲ میلیارد کیلووات ساعت کاهش یافت.

وزیر نفت سوریه با بیان اینکه کمبود شدید مشتقات نفتی و گاز طبیعی و در نتیجه برق در سوریه منجر به ناتوانی در برآورده کردن نیازهای جامعه و بخش‌های اقتصادی و خدماتی شده است. پس از بیش از دوازده سال از جنگ ظالم بر سوریه، زندگی مردم و معیشت آنها با خسارات فاجعه‌بار روبرو شده و این جنگ تأثیر عمیقی روی اقتصاد گذاشته است که نیازمند حمایت از بخش انرژی و افزایش بهره‌ وری از آن است.

وی تاکید کرد: جنگ تروریستی علیه سوریه و تحریم‌های یکجانبه غربی تأثیر قابل توجهی روی بخش پروژه‌های بخش انرژی و برق داشته است.

کد خبر: ۲۶۱٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha