۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
دستاورد اشتغال زایی ۱۲۰۰ نفری بنیاد برکت در شرق هرمزگان؛ تقویت زنجیره های سبز و آبی در جنوب کشور
بازار گزارش می دهد

دستاورد اشتغال زایی ۱۲۰۰ نفری بنیاد برکت در شرق هرمزگان؛ تقویت زنجیره های سبز و آبی در جنوب کشور

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اجرای زنجیره های سبز و آبی در شرق استان هرمزگان ضمن تقویت امنیت غذایی کشور، برای هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی کرد.

بازار؛ گروه ایران: هرچند نرخ بیکاری در استان هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد کاهش یافته و به ۱۱.۵ درصد رسیده اما همچنان این استان در ردیف دوم لیست مناطقی که با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند قرار دارد. این درحالی است که این استان بیشترین ساحل و بزرگترین بندر و واحدهای صنعتی را در خود جای داده و آنطور که مسئولان می گویند صنایع پالایشگاهی آن به تنهایی می توانند بیش از ۶۰ درصد بنزین و گازوئیل کشور را تامین کنند.

البته ظرفیت های اقتصادی این استان به همین جا محدود نمی شود و به واسطه برخورداری از سواحل پهناور و دسترسی به آب های آزاد و حتی خاک حاصلخیز ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی دارد و تنها معضلی که برای مردم بومی وجود دارد نبود نقدینگی کافی برای توسعه فعالیت های متناسب با ظرفیت های منطقه است. در این راستا بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ورود به این مناطق و شناسایی ظرفیت ها و ارائه تسهیلات مالی توانسته کمک شایانی در راستای اشتغال زایی و تقویت زنجیره های آبی و سبز استان کند. فعالیت هایی که در نهایت می توانند به امنیت غذایی کشور نیز کمک کنند.

حمایت بنیاد برکت از طرح های اقتصادی مناطق روستایی

در رابطه با فعالیت ها و برنامه های بنیاد برکت در مناطق روستایی شهرستان میناب محسن مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت به بازار گفت: همانطور که می دانید بنیاد برکت امسال بر روی حمایت از زنجیره های سبز و آبی متمرکز شده است. در این راستا این بنیاد در حمایت از طرح های حوزه کشاورزی بحث تولید کالاهای استراتژیک و مورد نیاز مردم در حوزه امنیت غذایی را جزو سرفصل های فعالیت خود قرار داده است.

مردعلی: بحث حمایت از آبزی پروری، پرورش ماهیان سردآبی و ماهیان گرم آبی، پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس مورد حمایت ویژه بنیاد برکت است

وی افزود: این بنیاد از طرح های تولید دانه های روغنی، حمایت از گلخانه ها، تولید نهال مثمر، پرورش طیور و کشت گیاهان دارویی حمایت می کند. همچنین از تمام کسانی که در حوزه های یاد شده فعالیت دارند و باعث افزایش بهره وری در کشاورزی می شود حمایت ویژه می کند.

مردعلی با اشاره به اینکه علاوه بر زنجیره سبز، طرح های زنجیره آبی نیز مورد حمایت بنیاد برکت است ادامه داد: بحث حمایت از آبزی پروری، پرورش ماهیان سردآبی و ماهیان گرم آبی و پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس مورد حمایت ویژه بنیاد برکت است؛ به خصوص که هرمزگان یکی از استان های اصلی کشور در حوزه آبزی پروری است. بنابراین این استان جزو استان های اولویت دار ما در بنیاد برکت هم در سال جاری و هم در سال های آتی است.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت تصریح کرد: امید است با حمایت های بنیاد برکت بتوانیم بخشی از چالش های آبزی پروری در این منطقه را برطرف و به امنیت غذایی کشور کمک کنیم.

نصرالله رئیسی بخشدار توکهور و هشتبندی نیز ضمن تشکر از اجرای طرح های اقتصادی بنیاد برکت در مناطق روستایی استان هرمزگان به بازار گفت: از سال ۱۴۰۰ با ورود بنیاد برکت و کارگروه هایی که در زمینه کشاورزی و دامداری تشکیل شده و تسهیلاتی به که جوانان اهدا شد توانستیم خیلی از مشکلات مردم این مناطق را در حوزه اشتغال برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حمایت های بنیاد برکت در مناطق هشتبندی و توکهور در حوزه های کشاورزی، دامداری و آبزی پروری است افزود: امید است این رویه بنیاد برکت در این مناطق ادامه یابد تا برای تمام کسانی که در این مناطق به دنبال اشتغال پایدار هستند اشتغال زایی شود.

توجه ویژه بنیاد برکت به زنجیره های سبز و آبی

علی غلام شاهی مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در شهرستان میناب به بازار گفت: فعالیت های بنیاد برکت برای اشتغال زایی پایدار روستاییان شرق استان هرمزگان از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و از آن تاریخ تاکنون توانسته ایم به هزار و ۲۰۰ نفر تسهیلات اشتغال زایی در حوزه های کسب و کارهای خانگی، خرد و کارگاهی اهدا کنیم.

غلام شاهی: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. البته اعتباری فقط در بخش توکهور و هشتبندی پرداخت شده ۲۵ میلیارد تومان است که برای بالغ بر ۲۸۰ طرح اشتغال زایی اختصاص یافته است

وی با اشاره به اعتباری که تاکنون برای اشتغال پایدار مردم شهرستان میناب پرداخت شده است افزود: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. البته اعتباری فقط در بخش توکهور و هشتبندی پرداخت شده ۲۵ میلیارد تومان است که برای بالغ بر ۲۸۰ طرح اشتغال زایی اختصاص یافته است.

غلام شاهی با اشاره به اینکه یک سوم طرح های اشتغال زایی اجرایی شده در منطقه مذکور در حوزه زنجیره سبز یعنی همان کشاورزی است ادامه داد: این تسهیلات در راستای اجرای طرح هایی همچون افزایش ظرفیت، بهره وری و مدرنیته کردن و مکانیزاسیون کشاورزی، حوضچه های آبی، آبیاری تحت فشار، گلخانه ها و کاشت نشا، تولید و تکثیر نهال و همچنین تکثیر ارقامی که بهره وری بیشتری در حوزه کشاورزی دارند مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با تسهیلات ارائه شده حدود ۸۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم در منطقه اجرایی شده گفت: امسال برنامه داریم تسهیلاتی پرداختی را به حدود ۲۵ میلیارد تومان و با اجرای ۲۰۰ طرح اشتغال زایی برسانیم که به طور تقریبی برای حدود ۶۰۰ شغل نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی می کند.

مجری طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در شهرستان میناب افزود: همانطور مقام معظم رهبری در فرمایشات شان توجه ویژه ای به حوزه های کشاورزی دارند، بنیاد برکت نیز این مهم را محور فعالیت های خود قرار داده است.

توسعه گلخانه ها در شهرستان میناب

حمید رضا سهرابی سرپرست گلخانه خیرخواه یکی از کسانی که از حمایت های تسهیلاتی بنیاد برکت بهره مند شده است به بازار گفت: نزدیک به چهار سال است که در حوزه کشت گلخانه ای فعالیت دارم و با حمایت های بنیاد برکت ۶.۵ هکتار گلخانه ای که در اختیار داشتیم را به ۹ هکتار توسعه دادیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۰ نفر در گلخانه خیرخواه فعالیت دارند افزود: پیش از ورود بنیاد برکت بارها به نهادهای مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم و هر بار با یک سری از مشکلات با در بسته مواجه شدم. این در حالی است که بعد از صحبت با مسئولان بنیاد برکت بدون فوت وقت توانستم تسهیلات دریافت کنم و به فعالیت خود ادامه دهم.

سهرابی: حدود ۳۰ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور فعالیت می کنند که از این مساحت در حدود ۴ میلیارد تومان یارانه سوخت می گیرند و یک دهم یارانه ای که دریافت می کنیم قابلیت صادرات و درآمدزای نداریم

سرپرست گلخانه خیرخواه ادامه داد: مجموعه ای که در آن فعالیت دارم ۲ هدف مهم کاهش هزینه ساخت سازه ها و کاهش مصرف سوخت گلخانه ها را دنبال می کند. همانطور که در جریان هستید در حدود ۳۰ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور فعالیت می کنند که از این مساحت در حدود ۴ میلیارد تومان یارانه سوخت می گیرند.

وی افزود: این در حالی است که صادرات این گلخانه ها به ۲۰۰ میلیون دلار هم نمی رسد. یعنی یک دهم یارانه ای که دریافت می کنیم قابلیت صادرات و درآمدزای نداریم. بنابراین هدف ما این است که هم هزینه اجرای سازه را کاهش دهیم که کشاورز بتواند با هزینه کمی مجموعه ای را ایجاد و به تولید کشور کمک کند و هم اینکه از مصرف بی رویه سوخت گلخانه های سطح کشور جلوگیری کنیم.

سهرابی ادامه داد: ما با ایجاد این مجموعه توانستیم به هر دوی این اهداف برسیم. همچنین با حمایت بنیاد برکت به افزایش سطح زیرکشت گلخانه ها در مناطق گرمسیری همچون استان هرمزگان دست خواهیم یافت.

مسلمی دیگر روستایی است که در سال ۱۴۰۰ با تسهیلات بنیاد برکت توانست گلخانه ای را تاسیس و برای حدود پنج نفر از اهالی روستا به صورت ثابت اشتغال زایی کند. خواهران مسلمی با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات از بنیاد برکت گلخانه ای با سطح زیر کشت ۳ هزار متری راه اندازی کردند.

این ها تنها بخشی از فعالیت های توانمندسازی بنیاد برکت در مسیر تقویت امنیت غذایی کشور است و این بنیاد در ادامه اجرای طرح های حمایتی خود در هرمزگان، از ابتدای سال جاری تاکنون در حدود ۲۰۰ طرح اشتغال زایی جدید دیگر را فقط در منطقه هشتبندی شهرستان میناب در زمینه های دامپروری، خدماتی، زنجیره های سبز و آبی شناسایی کرده است که به زودی اعتباراتی برای حمایت از آن ها تخصیص خواهد داد.

کد خبر: ۲۶۱٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha