۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
شب دراز گرانی؛ یلدا با سوغات دغدغه و  دل نگرانی می آید
بازار گزارش می‌دهد؛

شب دراز گرانی؛ یلدا با سوغات دغدغه و دل نگرانی می آید

شاهرود- گرانی کالاها همزمان با شب یلدا، سفره مردم استان سمنان را از همیشه کوچکتر کرده است تا جایی که امسال خبری از جمع بزرگی از خوراکی ها در شب چله، نیست. 

بازار، گروه استان ها: مردم استان سمنان نامش را چله می گویند چرا که عقیده دارند زمستان به دو ۴۰ روز تقسیم می شود چله کوچک و چله بزرگ؛ شب تحویل چله نیز یلدا نام دارد یلدایی که گرامی داشته می شود یلدایی که زنده نگه داشته می شود یلدایی که ستاره هایش هر سال سر سفره های مردم استان سمنان کم سو تر می شود.

مراسم یلدایی مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط است دید و بازدید و جمع شدن خانه بزرگ تر هایی که اکثرشان بازنشسته سال های دور هستند و روزگاری سفره هایی می انداختند از این سرِ فرش لاکی گل افشان تا آن سر و همه فرزندان و نوه ها و نتیجه ها گردش می آمدند تا شب چله ای را گرامی بدارند که ۴۰ روز سرما را پشت سر نگه داشته و امشب، به درون زندگی های ما راهش می دهد.

دغدغه تامین خوراکی های یلدایی

«ننه سرما» معمولا برای بچه ها خوراکی می آورد و برای بزرگتر ها دغدغه تهیه آنرا، خوراکی هایی که بسیاری شان در یک دهه اخیر چند ده برابر شدند و عجیب اینکه بچه های دبیرستانی ما در حالی امروز سر سفره های یلدایی می نشینند که هم پسته ۴۰ هزار تومانی خورده اند هم ۹۵۰ هزار تومانی!

سیب زرد هر کیلو گرم ۴۵ هزار تومان و سیب قرمز هر کیلو گرم ۴۲ هزار تومان قیمت گذاری شده است

این دغدغه ها دیگر جایی برای قصه گویی نگذاشته است رسمی که از دیرباز در استان سمنان وجود داشت زیر کرسی بزرگتر ها و شب چله ای که طولانی ترین شب سال است و مردم عقیده دارند که باید آن را گرامی داشت اما با چه قیمت هایی؟

در این گزارش تلاش کردیم با توجه به آخرین قیمت هایی که توسط شورای قیمت گذاری اصناف استان سمنان روز بیستم آذرماه امسال منتشر کرده محاسبه کنیم که یک یلدای ساده بدون هیچ تشریفاتی و با کمترین امکانات ممکن چقدر هزینه دارد در این گزارش به سراغ اقلامی مانند پسته، موز و میوه خشک، نارگیل و آناناس و حتی بادام و کباب و ... نیز نمی رویم و تنها چند قلم کالای روتین زندگی هر خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم در کنار آن از یک کارشناس اقتصادی هم کمک گرفته ایم تا به تحلیلی از وضعیت موجود نیز دست یابیم.

دغدغه یلدایی مردم و گرانی| سمنانی ها به ستوه آمدند 

یک یلدا چند در می آید؟

ابتدا باید گفت یک شب چله برای یک پدر بزرگ و مادر بزرگ که دو فرزند ازدواج کرده دارند و به عبارتی پنج مهمان دارند محاسبه می شود که بازهم سراغ کمترین وضعیت ممکن برویم و لذا از مهمانی های عریض و طویل هم سخنی به میان نمی آوریم.

بعد از این توضیحات باید این را هم اضافه کرد که هر شب چله دارای سه بخش هزینه نسبتاً اساسی تر است نخست تنقلات و خوراکی ها، دوم شام و سوم میوه؛ در نتیجه اگر بخواهیم برای این هفت نفر که گرد یک سفره شب چله جمع آمده اند بسته های ۲۰۰ گرمی نخود و کشمش شکلات بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، آبالو خشک، ذرت پاپ کرن، چای، یک کیلوگرم شیرینی و ۲۰۰ گرم حلوای کنجدی یا سیاه تهیه کنیم باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنیم چرا که به ترتیب این اقلام ۵۰، ۴۰، ۳۰، ۶۰، ۴۰، ۱۴۰، ۸۰ هزار تومان هزینه دارند.

طباطبایی کارشناس اقتصادی: تصمیمات اقتصادی که در دو دهه اخیر دولت ها گرفته اند عامل این وضعیت کنونی است

در کنار اینها چای، نوشابه و شربت و دیگر نوشیدنی ها هم روی هم در کمترین حالت ممکن ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارند همچنین لبو یا همان چغندر، دو کیلوگرم سیب، دو کیلوگرم پرتغال، دو کیلوگرم خیار و دو کیلوگرم انار و یک هندوانه نیز حدود ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد چرا که در بازارهای میوه و تره بار استان سمنان همچنین سیب زرد هر کیلو گرم ۴۵ هزار تومان، سیب قرمز هر کیلو گرم ۴۲ هزار تومان و هندوانه ۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است انار نیز ۳۵ هزار تومان فروخته می شود.

یلدای نجومی

تا اینجا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان هزینه تنها دو مورد اول شده و اگر شام را هم به ساده ترین حالت ممکن یعنی کمی سوپ رشته و برنج ساده با مرغ حساب کنیم از آنجا که مرغ ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده و هر پرس چلو مرغ کمتر از ۱۴۰ هزار تومان هزینه ندارد دقیقا یک میلیون تومان هم هزینه شام می شود.

به عبارت دیگر یلدای کوچک بدون هیچ تشریفات دو میلیون و ۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت آن هم بر مهمانی سه ساعته؛ این یعنی یک چهارم حقوق مصوب اداره کار و حقوق بازنشستگان؛ سوال اساسی اینجا است که این کمترین هزینه ها برای کمترین میزان مهمان ممکن است و در نتیجه چند درصد از افراد جامعه توان هزینه کرد دو میلیون تومان برای یک شب مهمانی را دارند؟

از سوی دیگر با وارد کردن آجیل، موز، خرمالو، میوه خشک و تغییر شام به سوپ و چلو گوشت و شیرینی ساده به شیرینی تر به عدد شگفت انگیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای یک مهمانی سه ساعته و برای یک مادر بزرگ و پدر بزرگ می رسیم. گفتنی است تمام فاکتورها مشابه هستند و تنها مواردی که عنوان شد، تغییر کرده اند.

دغدغه یلدایی مردم و گرانی| سمنانی ها به ستوه آمدند 

چرا وضعیت اینگونه شد؟

اما چرا وضعیت گرانی ها این چنین شد؟ یک کارشناس اقتصادی که بر حسب اتفاق در همین هفته خودش هم پدر بزرگ شده و قرار است شب یلدا مهمانی با حضور فرزندان خود به افتخار ورود نوه جدید بدهد به خبرنگار بازار، می گوید: واقعیت این است که تصمیمات اقتصادی که در دو دهه اخیر دولت ها گرفته اند عامل این وضعیت کنونی است.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه یک اصل مهم در اقتصاد وجود دارد و آن هم این است که عامل گرانی مردم نیستند بلکه دولت ها هستند، افزود: هر قدر بخواهیم گرانی را به تحریم، شرایط خاور میانه و ... گره بزنیم بازهم باید بپذیریم که گرانی بر اثر تصمیمات نادرست اقتصادی پدید می آید و عوامل متعددی دارد که یکی از آنها نقدینگی است.

کارشناس اقتصادی: مرغ فروردین امسال افزایش قیمت داد دوباره مهرماه گران شد باز در هفته گذشته روند افزایشی داشت

وی افزود: دولت ها عامل افزایش نقدینگی هستند چرا که با چاپ پول، عدم توان کنترل وضعیت و بی اعتمادی مردم و بیرون کشیدن سرمایه هایشان از بورس و بانک ها و سوق دادن پول های مردمی به سمت دلالی، مسکن سازی و فروش خودرو و دلار و ... به تورم دامن می زنند.

سیاست های نادرست اقتصادی

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به خصوص از دولت احمدی نژاد به وضوح اقتصاد کشور از ریل گذاری اصلی که همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تاکید دارند خارج شد و دیگر هیچ اقتصاد دانی نتوانست آن را به ریل بازگرداند و دولت روحانی و رئیسی حتی آن را بدتر هم کردند به عبارت دیگر می بایست اذعان کنیم که بخش عمده ای از کار از دست دولت در رفته است.

طباطبایی با بیان اینکه مرغ فروردین امسال افزایش قیمت داد دوباره مهرماه گران شد باز در هفته گذشته روند افزایشی داشت و این چه توجیهی دارد جز اینکه کار از دست دولت در رفته است؟ بیان کرد: دولت از تنظیم قیمت برای بازار اقلامی مانند مرغ عاجز مانده و از سوی دیگر پای خود را از هم قیمت گذاری دستوری بیرون نمی کشد و در نتیجه شرایط به بن بستی رسیده است.

به عقیده این کارشناس و دیگر کارشناسان همفکر، ما نیازمند تغییر و اصلاح ساختاری در زمینه اقتصاد و به خصوص مهار تورم هستیم چرا که دولت ها یکی پس از دیگری تنها با وعده اصلاح امور به میدان می آیند اما عملاً نه برنامه ای دارند و نه توانی که بتوانند وضعیت را بهبود ببخشند و مردم قربانی این تصمیمات نادرست می شوند.

دولت ها در این سال های اخیر تلاش کرده اند که با نظارت بر بازار شرایط را بهبود ببخشند اما مشکل اینجا است که ریشه گرانی در بالا دست است نه در فروشگاه عرضه میوه؛ از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم از دیگر سیاست های دولت است اما این نمایشگاه ها در بهترین حالت بتوانند هزینه سه میلیون تومانی را ۳۰۰ هزار تومان کاهش دهند و این دردی را از مردم دوا نمی کند.

کد خبر: ۲۶۱٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha