۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
تجدید ارزیابی ابزار بازی با بورس یا شفافیت| مدگرایی در بازار سرمایه نمایان شده است
بازار گزارش می دهد؛

تجدید ارزیابی ابزار بازی با بورس یا شفافیت| مدگرایی در بازار سرمایه نمایان شده است

از یک ماه پیش موضوع تجدید ارزیابی به عاملی برای رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخی نمادها منجر شده بود اما هنوز اجرای آن با هاله ای از ابهام روبرو است و بار دیگر تحلیل ها به سمت تاثیر رشد ارز بر بورس رفته است.

بازار؛ گروه بورس: بازار در روزهای اخیر بار دیگر وارد فاز منفی شده و هیچکس نمی تواند نسبت به عملکرد ضعیف برخی نمادها پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها پیچیدگی‌های خاص و ویژه‌ای دارد که جز متولی اصلی بازار یعنی سازمان بورس نمی‌تواند گره گشای آن باشد، چراکه پیش از این به عنوان یک عامل مثبت برای بازار مطرح شده بود و حالا بدون نتیجه در حد یک وعده باقی مانده است.

برخی فعالان بازار معتقدند که چراغ سبز حیاتی برای بازار اطلاعیه‌ها و گزارش‌های قوی‌تری است که در کدال منتشر می شود اما ناشران برای این موضوع چراغ سبز بالادستی‌ها را احتیاج دارند.

برخی تصمیم ها فشار بسیار زیادی به بازار آورد، اما یک مدل نسبتا موفق وجود دارد و آن این است که اگر دولت بورس را خانه نقدینگی نداند و سیاست گذاری خود را در راستای استفاده شخصی از بورس انجام ندهد بورس راه خود را خواهد رفت.

به گفته شهیر محمدنیا مدگرایی در بازار سرمایه نمایان شده است، به تازگی برخی سرمایه گذاران سراغ معاملات اهرمی رفتند و از آنجایی که این رفتارها به صورت جمعی و کپی تریدینگ انجام می شود با ریسک هایی همراه است به همین دلیل ریسک های بالایی در این بخش وجود دارد

تجدید ارزیابی یک راه حل ویژه برای اقتصاد یا شرکت‌ها نیست اما به نظر می‌تواند شفافیت را افزایش داده و موتور محرک نسبتاً قوی برای بازار سرمایه باشد که خود به خود روشن شدن این موتور فضای منطقی‌تری را برای اقتصاد و جذب سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه رقم می‌زند. البته مسیر بسیار پرپیچ و خم و سختی وجود دارد که سرمایه گذاران با این خبرها دوباره به بورس برگردند.

شهیر محمدنیا با اشاره به اینکه شاخص کل بورس بعد از رشدی که تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد داشت پیش بینی می شود که وارد فاز اصلاحی شود، گفت: در حال حاضر عرضه ها در بازار زیاد نیست به همین دلیل نگرانی برای سرمایه سهامداران وجود ندارد و می توان ادعا کرد که ۲ میلیون واحد کف معتبری برای شاخص کل بورس است.

او با تاکید بر اینکه پرتفوهایی که در همین محدوده ها چیده می شود در میان مدت و بلندمدت سودآوری خوبی خواهند داشت، تصریح کرد: سازمان بورس به تازگی جلساتی با مدیران هلدینگ ها، بانک ها و... داشته و تا حدودی اطمینان برای اجرای طرح ارزیابی دارایی ایجاد کرده زیرا در سال های گذشته خبرها برای بازار بیشتر جنبه حرف درمانی داشتند.

محمدنیا با تاکید بر اینکه مدگرایی در بازار سرمایه نمایان شده است، اظهار کرد: به تازگی برخی سرمایه گذاران سراغ معاملات اهرمی رفتند و از آنجایی که این رفتارها به صورت جمعی و کپی تریدینگ انجام می شود با ریسک هایی همراه است به همین دلیل ریسک های بالایی در این بخش وجود دارد.

تجدید ارزیابی امتحان خود را در اثرگذاری در بازار پس داده به طوری که در سال ۹۸ یک رالی قوی و خوب را در بازار رقم زد و قابلیت‌های بنیادی خوبی به وجود آورد به همین دلیل امسال هم می‌تواند تحولات مثبتی در بازار ایجاد کند.

تاثیر نرخ ارز بر بازار سهام

نرخ نیما تا قبل از آبان و تحولات تراز تجاری و اتفاقات آن، در محدوده ۳۷۵۰۰ تثبیت شده بود و دولت برای مدت طولانی آن را ثابت نگه داشته بود اما از آبان به این طرف آرام آرام این نرخ همراه با منطق تورم ماهانه در حال افزایش است به طوری که چراغ خاموش به محدوده ۳۹ هزار تومان نزدیک شده و بسیاری معتقدند اگر با همین شیب پیش برود انتهای سال می‌تواند در نزدیکی ۴۱ یا ۴۲ هزار تومان باشد. این کار دولت وقتی اهمیت پیدا می‌کند که اگر بتواند نرخ دلار بازار آزاد را در همین حوالی حفظ کند ثبات ارزی خاصی را به همراه دارد اما نزدیک کردن نرخ‌ها به هم رویدادی است که بستر بسیاری از فسادهای فعلی را بر می‌چیند و حتی عطش قیمت‌ها را نیز می‌گیرد، صادرات را ترغیب کرده و وارد کننده هر چیز به هر قیمت را سرکوب می‌کند و به نظر تنها گام عملی در راستای شعار تقویت تولید و افزایش صادرات است.

رضا روحی معتقد است که در حال حاضر قیمت‌ها بعد از یک رشد نصف و نیمه در این نقاط تعادلی قرار گرفتند و برای لمس اعداد و اهداف بالاتر به محرک‌های بیشتری نیاز دارند در واقع این دو کفه ترازو که در حال حاضر در یک تعادل قرار دارند اگر قرار است به سمتی سنگینی کند، باید عوامل متعدد این سنگینی را بروز دهند

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیلگران منتظر آغاز روند صعودی بورس هستند، گفت: در حال حاضر قیمت‌ها بعد از یک رشد نصف و نیمه در این نقاط تعادلی قرار گرفتند و برای لمس اعداد و اهداف بالاتر به محرک‌های بیشتری نیاز دارند در واقع این دو کفه ترازو که در حال حاضر در یک تعادل قرار دارند اگر قرار است به سمتی سنگینی کند، باید عوامل متعدد این سنگینی را بروز دهند.

او با تاکید بر اینکه جمع‌بندی فروش ۹ ماهه شرکت‌ها تا حدودی مشخص می‌کند چه میزان سود در دل شرکت‌هاست، افزود: به همین دلیل در گزارش های که به زودی روانه کدال می شود، پی به ایی جاری و فوروارد شرکت ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد پس بازار تا وقتی بر مدار بنیاد ارزندگی است عوامل مختلف می‌تواند آن را به سمت بالا هدایت می کند و اگر ارزندگی در دل آن وجود نداشته باشد رشد قیمت موقتی خواهد بود.

بودجه در مجلس رد شده و نشان می دهد احتمالا بودجه انبساطی تری در انتظار بازار است و تغییراتی را در نرخ ارز داشته باشیم. در واقع بعد از تحولات اخیر در حوزه اقتصادی یعنی کسری شدید تراز تجاری و همچنین صف طولانی برای دریافت نرخ ارز ترجیحی، به نظر منطقی‌ترین کار تعدیل نرخ همراه با تورم است.

به گزارش خبرنگار بازار، واقعی شدن نرخ ارز اثرات بسیار خاص و مهمی در بازار خواهد داشت که می‌تواند تحولات متفاوتی را در صورت‌های مالی شرکت‌ها رقم بزند و نکته مهم این است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد بورس ناشی از نرخ ارز واقعی نیست. به نظر حرکت نرخ دلار نیما چه منجر به افزایش نرخ ارز بازار آزاد شود و چه نشود فرصت و رویداد خوبی برای بازار است.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha