۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
حذف دانش بنیان ها با قیمت گذاری دستوری دارو؛ نگرانی از حرکت صنعت دارو در سرازیری کاهش کیفیت
مدیرعامل یک شرکت داروسازی مطرح کرد؛

حذف دانش بنیان ها با قیمت گذاری دستوری دارو؛ نگرانی از حرکت صنعت دارو در سرازیری کاهش کیفیت

عالی مدیرعامل شرکت دانش پژوهان آریا دارو به بازار گفت: ادامه قیمت گذاری دستوری سازمان غذا و دارو بدون توجه به داروسازان، باعث کاهش کیفیت داروها در آینده می شود.

بازار؛ گروه صنعت: حمایت از شرکت های دانش بنیان به قدری حائز اهمیت است که نه تنها مقام معظم رهبری طی سال های اخیر بارها بر این موضوع تاکید کردند بلکه حتی برای سال ۱۴۰۱ نیز نام تولید، دانش ‌بنیان، اشتغال ‌آفرین را برگزیدند. موضوعی که بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان تاکید دارد و با این حال می بینیم که همچنان مدیران مجموعه هایی که بر لبه دانش و فناوری حرکت می کنند از نبود حمایت کافی در این حوزه گلایه دارند.

یکی از این افراد، احسان عالی مدیرعامل شرکت دانش پژوهان آریا دارو است که مجموعه او فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ در شهرک دارویی برکت آغاز کرده و اکنون با ۲ خط تولید قرص و کپسول به همراه خط تولید داروهای خاص یا همان هازارد به عنوان مجموعه ای دانش بنیان فعالیت دارد.

مجموعه ای که به گفته مدیر آن، نه تنها تاکنون نتوانسته از تسهیلات دانش بنیانی بهره ببرد بلکه زیر بار قیمت گذاری دستوری نیز کمر خم کرده است. در این رابطه گفت و گوی بازار با عالی مدیرعامل این شرکت داروسازی دانش بنیان را در ادامه خواهید خواند.

* در حال حاضر به عنوان مدیرعامل یک شرکت داروسازی دانش بنیان تازه تاسیس چه زیرساخت هایی را برای فعالیت خود فراهم کرده اید؟ درباره ظرفیت ها و توانمندی هایی که در مجموعه خود ایجاد کرده اید برایمان بگویید.

یکی از چالش های صنعت دارو وجود کارخانه های داروسازی قدیمی و با خطوط تولید فرسوده است. همین موضوع ما را به فکر انادخت تا خط تولید جدیدی ایجاد کنیم که نه تنها به روز باشد بلکه با استانداردهای جهانی هم مطابقت داشته باشد.

کارخانه از سال ۱۳۹۹ راه اندازی شد و از آن تاریخ تاکنون برای ۹۰ نفر نیروی انسانی نیز اشتغال زایی کرده ایم که همین نکته یکی از موضوعاتی است که خودمان به آن افتخار می کنیم. علاوه بر این در حوزه تولید خیلی تلاش می کنیم که داروی باکیفیت تولید کنیم و تمام دغدغه مان در همین حوزه است.

* با توجه به اینکه اشاره کردید خط تولید به روزی را راه اندازی کردید بفرمایید اکنون چه داروی مهمی را بر روی خط تولید خود تولید می کنید؟

همانطور که می دانید بعد از شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، چاقی با افزایش مدت زمانی که مردم در خانه صرف می کردند به عنوان یک معضل معرفی شد. ایران هم از این مساله مستثنی نیست و بروز این معضل را در کشور حتی در سنین پایین هم شاهد هستیم.

موفق شدیم یکی از داروهای خاصی که اکنون در آمریکا تولید می شود و فرمولاسیون پیشرفته ای دارد را با کمک گروه تحقیق و توسعه مجموعه دانش بنیان مان در داخل تولید کنیم

بر همین اساس به دنبال تولید یک قرص آهسته رهش خاص برای درمان چاقی بودیم که موفق شدیم یکی از داروهای خاصی که اکنون در آمریکا تولید می شود و فرمولاسیون پیشرفته ای دارد را با کمک گروه تحقیق و توسعه مجموعه دانش بنیان مان در داخل تولید کنیم.

* یکی از معضلات شرکت های دانش بنیان که به دنبال نوآوری و تولید داروهای روز هستند قیمت گذاری دستوری است، چطور با این موضوع کنار آمدید؟

بله یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم همین موضوع قیمت گذاری دارو است که متاسفانه دولت اجازه قیمت گذاری واقعی را به صنعت داروسازی نمی دهد و این برای ما خیلی چالش ایجاد کرده است. این درحالی است که در کنار حمایت سرمایه گذاران، برای ایجاد زیرساخت کارخانه مان مجبور به دریافت تسهیلات شدیم و چندین سال زمان برد تا این کارخانه را ایجاد کنیم.

حالا که این زیرساخت ایجاد شده و می خواهیم قیمت بگیریم قیمت های بسیار پایینی به ما می دهند و نمی دانم با این وضعیت می توانیم حاشیه سود مناسبی داشته باشیم و پاسخگوی سهام داران باشیم یا نه؟ به نظر بنده یکی از چالش هایی که الان در صنعت دارو وجود دارد قیمت گذاری دستوری است که امیدواریم با همکاری دست اندرکاران این مشکل برطرف شود.

* به عنوان یک شرکت دانش بنیان از چه حمایت هایی برای راه اندازی مجموعه خود بهره مند شدید؟

یکی دیگر از چالش های ما با توجه به اینکه به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعالیت داریم این است که علی رغم نوآوری و خلاقیتی که داریم از هیچ نهادی حمایت دریافت نکردیم. این درحالی است که حداقل انتظار داشتیم با توجه به دانش بنیان بودن مجموعه از نهادهای مختلف حمایت شویم اما تاکنون حمایتی نشده ایم. حتی از صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری شکوفایی علی رغم تلاشی که کردیم حمایتی دریافت نکردیم.

* دلیل عدم موفقیت خود در بهره مندی از تسهیلات و حمایت هایی که از شرکت دانش بنیان می شود را چه می دانید؟

بروکراسی های اداری خیلی پیچیده است که از نظر بنده به عنوان هیئت علمی دانشگاه و تولیدکننده گاهی اوقات صرفه نظر کردن از دریافت این حمایت ها و شروع کار مفید تر از این است که بخواهیم زمان زیادی را صرف کنیم و در نهایت نتیجه ای نداشته باشد.

* به نظرتان قیمت گذاری دستوری به طور کلی چه اثراتی بر روی صنعت می گذارد و این اثرات در طولانی مدت چگونه خود را نشان می دهد؟

قیمت گذاری دستوری کل فرایند صنعت دارو را پوشش می دهد بنابراین باید برای جلوگیری از متضرر شدن صنعت، گروهی متشکل از صنعت داروسازی، ‌سندیکا و سازمان غذا و دارو با هماهنگی و مشورت با هم امر قیمت گذاری را انجام دهند تا قیمت های اعمال شده به قیمت واقعی نزدیک تر باشد و به صنعت کمک کند.

با ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری امروزی، در آینده نزدیک باید منتظر تنزل کیفیت داروها در کشور باشیم

بنابراین تنها در این صورت است که می توانیم در آینده به تولید داروهای با کیفیت در صنعت دارو امید داشته باشیم و در کنار آن، اشتغال زایی افزایش یابد و وابستگی مان به کشورهای دیگر کمتر شود. در غیر این صورت و با ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری امروزی، در آینده نزدیک باید منتظر تنزل کیفیت داروها در کشور باشیم.

بنابراین به اعتقاد بنده برای قیمت گذاری باید گروهی متشکل از صنعت، ‌سندیکای دارو یا مکمل و سازمان غذا و دارو حضور یابند و با یکدیگر یک قیمت مناسب را انتخاب کنند. اتفاقی که می تواند در آینده نزدیک به نفع جامعه، صنعت و در نهایت حاکمیت باشد.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha