۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
درخواست جدید ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت| بررسی حذف سوخت یارانه ای در کمیسیون اقتصادی دولت
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به «بازار»:

درخواست جدید ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت| بررسی حذف سوخت یارانه ای در کمیسیون اقتصادی دولت

محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از درخواست و پیشنهاد مستمر ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: حذف سوخت یارانه ای ایرلاین ها در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد محمدی بخش در نشست خبری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه آیا ایرلاین ها اخیرا باز هم پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشته اند؟ گفت: در خصوص نرخ بلیت هواپیما ما تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار و هر گونه تغییر و تحول قیمتی هستیم.

با توجه به تورم موجود در کشور درخواست و پیشنهاد مستمر ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ارائه می شود و اخیرا هم این اقدام صورت گرفته است

او ادامه داد: به هر حال با توجه به تورم موجود در کشور درخواست و پیشنهاد مستمر ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ارائه می شود و اخیرا هم این اقدام صورت گرفته است.

موضوع حذف سوخت یارانه‌ای هواپیما از سال ۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد. به هر حال در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه ۱۴۰۳ در خصوص سوخت یارانه ای هواپیما و ایرلاین ها ردیف بودجه جدیدی و یا نکته ای ذکر شده است و اصولا شما به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافق و یا مخالف سوخت یارانه ای هستید؟ گفت: موضوع حذف سوخت یارانه‌ای هواپیما از سال ۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد و این موضوع در سالهای اخیر به دلایلی با تاخیر مواجه شده و به تعویق افتاد. اما به هر حال در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.

در خصوص سوخت یارانه ای باید به این موضوع توجه ویژه ای شود که ایرلاین های خارجی سوخت را با قیمت آزاد دریافت می کنند و نرخ سوخت پروازهای باری و هلی کوپتری نیز آزاد است

محمدی بخش تاکید کرد: در خصوص سوخت یارانه ای باید به این موضوع توجه ویژه ای شود که ایرلاین های خارجی سوخت را با قیمت آزاد دریافت می کنند و نرخ سوخت پروازهای باری و هلی کوپتری نیز آزاد است. تنها این پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین های داخلی هستند که سوخت یارانه ای ۶۰۰ تومانی دریافت می کنند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضاف کرد: تمام سوخت جت تولید شده یارانه‌ای متعلق به بخش مسافری نیست. اینکه کل تولید روزانه سوخت جت را با قیمت ۶۰۰ تومان محاسبه شود، درست نیست. اگر آمار پروازهای مسافری داخلی و خارجی شرکتهای داخلی را از عدد کل تولید سوخت جت کم کنیم به عدد واقعی می رسیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید سالانه شرکتهای ایرانی چه میزان یارانه سوخت دریافت می کنند؟ گفت: عددی که دیروز اعلام شده عدد درست و صحیحی نیست. عدد ۱.۲ میلیارد دلار عدد درست و دقیقی نیست.

تنها مزیت رقابتی ایرلاین های داخلی با شرکت‌های خارجی همین سوخت یارانه است. البته موضع سازمان هواپیمایی کشوری مشخص است

وی تصریح کرد: باید در این خصوص به این نکته نیز اشاره کنم که تنها مزیت رقابتی ایرلاین های داخلی با شرکت‌های خارجی همین سوخت یارانه است. البته موضع سازمان هواپیمایی کشوری مشخص است. اگر امروز قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار رعایت شود مورد تاکید ما نیز خواهد بود. اگر قیمت برداشته و از قیمت‌گذاری خارج شود، قیمت مصوب کمیسیون اقتصادی دولت ملاک عمل خواهد بود.

محمدی بخش در ادامه تاکید کرد: محدودیتی برای اجرای این کار نداریم. با توجه به حساسیت قیمت بلیت هواپیما، قیمت های احتمالی سوخت را به تصمیم گیران اعلام کرده ایم.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه صنعت هوایی کشور در دوران تحریم‌ها نه تنها زمین گیر نشد بلکه شبکه پروازی آن گسترده‌تر شد گفت: پیام روشن نمایشگاه برای جهان این است که با وجود این شرایط سخت تحریم، با استفاده از توان داخل و توان شرکت‌های دانش بنیان و شبکه تامین موجود در کشور این صنعت زمین‌گیر نشد.

محمدی‌بخش در ادامه از برگزاری جلسه با وزیر هوانوردی، مسئول سازمان هواپیمایی کشوری عربستان و سفیر این کشور خبر داد و گفت: در این زمینه موارد را به تصویب مقامات ذی‌صلاح دو کشور برسانیم.

در این زمینه مذاکرات آغاز نمایندگان شرکت هواپیمایی تعیین شده و مقدمات قراردادها به انجام رسیده است و پروازها از سوی دو ایرلاین هما و معراج آغاز خواهد شد

وی ادامه‌ داد: در این زمینه مذاکرات آغاز نمایندگان شرکت هواپیمایی تعیین شده و مقدمات قراردادها به انجام رسیده است و پروازها از سوی دو ایرلاین هما و معراج آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از ارائه درخواست‌ها به صورت رسمی به عربستان خبر داد تا به منظور افزایش پروازهای عمره، تمتع و برنامه‌ای‌مان به اهداف مد نظر برسیم.

پیش نویس ازسرگیری پروازهای ایران و عربستان مبادله و تیم کارشناسی تعیین شده اند. این پیش نویس ها بایستی به تصویب مقامات ذی صلاح دو کشور برسد

وی اضافه کرد: پیش نویس ازسرگیری پروازهای دو کشور مبادله و تیم کارشناسی تعیین شده اند. این پیش نویس ها بایستی به تصویب مقامات ذی صلاح دو کشور برسد. درخواست ایران انجام پروازهای حج عمره توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و معراج است.

وی همچنین با بیان اینکه به دلایل مختلف نمی خواهیم کارهای انجام شده در رابطه با ورود هواپیما را رسانه ای کنیم، گفت: آنچه که اتفاق افتاده در بزرگداشت سازمان هواپی رونمایی کردیم، تمایل داریم مردم سوار هواپیما شده و از این بهره مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اینکه یکی از مجموعه‌های فرودگاهی آماری را در یکماه اعلام کند که دو دهم درصد کاهش یافته معیار درستی برای آمار پروازها نیست. تعداد مسافر جابجا شده معیار درستی است. رکود پروازهای مهرآباد در یک روز به ۴۰ هزار مسافر رسید و به آمار قبل از کرونا رسیده است.

محمدی‌بخش با اشاره به مشکلات صنعت هوایی اظهار کرد: بعد از کرونا همه اقتصاد هوایی جهان دچار مشکل شد که ایران را هم تحت تاثیر قرار داد، به‌دلیل تحریم‌ها هم این مشکل مضاعف شد. امروز بعد از دو سال دوباره به شرایط قابل قبول، استاندارد و ایمن می‌رسیم. اما اینکه ناوگان را به سطحی برسانیم که همه مردم رضایت داشته باشند و بلیت به وفور تهیه شود، به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا تا به ۵۰۰ فروند برسیم، دچار مشکل خواهیم بود و ناترازی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز نسبت درخواست مردم برای بهره‌برداری از پروازها افزایش یافته است. با مقایسه آمار نوروز و اربعین متوجه این افزایش درخواست‌ها می‌شوید و تعداد زیادی از پروازها هم اکنون انجام می‌شود. در عین حال که سازمان هواپیمایی کشوری عالی‌ترین و معتبرترین مرجع اعلام آمار و تایید تعداد هواپیما و نشست و برخاست در همه فرودگاه‌ها است و تا پایان آذر هم ناوگان عملیاتی را اعلام خواهیم کرد، تا پایان سال هم اینکه چه تعداد صندلی به مجموعه هوایی کشور اضافه شده، اعلام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ناوگان چند مرحله دارد، گفت: یک مرحله این است که هواپیماهای زمینگیر از دو سال به بالا را به چرخه برگردانیم؛ کما اینکه اکنون بعضی از تعمیرات سنگین که باید صرفا در برخی از مراکز خاص انجام شود، توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، از جمله ایرباس ۳۲۰ که هفته گذشته رونمایی شد؛ کار بزرگی بود که توسط دانشگاه‌های معتبر دانش‌بنیان در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما انجام شد و به چرخه عملیاتی برگشت.

محمدی‌بخش ادامه داد: یک مرحله هم واردات است که هواپیماهای دست دوم همچنان وارد می‌شود، اما بنا به دلایلی در شرایط تحریمی اینها را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha