۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
۱۰۱ آب‌شیرین‌کن در کشور فعال است
مدیرعامل آبفای کشور:

۱۰۱ آب‌شیرین‌کن در کشور فعال است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اکنون تعداد ۱۰۱ پروژه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۶۷۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در کشور در حال ساخت و بهره‌برداری است.

به گزارش بازار به نقل از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر انتقال آب دریا برای مصارف شُرب و صنعت افزود: از این تعداد، ۸۰ پروژه با ظرفیت ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۱ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که این نشان از عزم و اراده دولت برای تأمین آب شرب ساکنان حاشیه دریا دارد.

وی درباره برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان‌کرد: وزارت نیرو مکلف شده است از طریق بخش خصوصی تا پایان اجرای برنامه، تمهیدات لازم برای تأمین، طراحی و ساخت دست‌کم ۸۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر را از طریق خرید تضمینی آب شیرین شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب‌شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام برساند.

مدیرعامل آبفای کشور درباره استان‌ها و شهرهای دارای سامانه آب‌شیرین‌کن، ادامه‌داد: تعداد ۱۰۱ پروژه آب‌شیرین‌کن فوق از سال ۱۳۸۵ تاکنون و در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، البرز، اصفهان، کرمان، مرکزی و شهر کاشان در حال ساخت و بهره‌برداری است.

به گفته امینی، در حال حاضر با تداوم فعالیت‌ها در دولت سیزدهم، جمعیت زیرپوشش تأسیسات آب‌شیرین‌کن در کل کشور به بیش از سه میلیون و ۷۴۷ هزار نفر رسیده است.

وی به سیاست وزارت نیرو برای راه‌اندازی تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: جزیره قشم محصور در دریاست و ظرفیتی جز پروژه‌های نمک‌زدایی ندارد؛ ازاین‌رو همه پروژه‌های تأمین آب قشم معطوف به سرمایه‌گذاری در بخش آب‌شیرین‌کن‌هاست.

مدیرعامل آبفای کشور اضافه‌کرد: تاکنون با احتساب پروژه تازه‌تأسیس درگهان و لافت، ظرفیت تولید روزانه در شهرستان قشم به بیش از ۳۸ هزار مترمکعب رسیده است و با تکمیل سایر پروژه‌های در دست اقدام، ظرفیتی معادل ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز وارد شبکه تأمین آب قشم خواهد شد و جمعیت تحت پوشش این تأسیسات در جزیره قشم به ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: عملیات اجرای خط انتقال آب از سایت قشم مولد به طول هشت کیلومتر به پایان رسیده است و انتقال آب به مخزن «پی پشت» با موفقیت انجام و انتقال پنج‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز از سایت «قشم مولد» برنامه‌ریزی شده است که باعث بهبود وضعیت آب شرب جمعیتی افزون بر ۱۹ هزار و ۲۹۱ نفر در جزیره قشم خواهد شد.

امینی در زمینه هزینه ساخت کارخانه آب‌شیرین‌کن خاطرنشان‌کرد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط بخش خصوصی برای تولید این میزان آب شیرین افزون بر ۱۳۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل آبفای کشور درباره سایر پروژه‌های انجام‌شده در جزیره قشم طی سال جاری گفت: ارتقای آب‌شیرین‌کن شهر "سوزا" که باعث پایداری تأمین آب و افزایش ظرفیت تولید از ۱۰۰ مترمکعب به ۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شده است، ارتقا و بازسازی ایستگاه پمپاژ سدهای خالصی و مپنا، احداث خط انتقال از تأسیسات قشم مولد به طول هشت کیلومتر برای تأمین آب موردنیاز شهر لافت و ۱۱ روستای منطقه با جمعیت ۱۹ هزار نفر (آب تولیدی سه‌هزار مترمکعب) از مهم‌ترین اقدامات برای تأمین پایدار آب شرب این جزیره بوده است.

وی ارزش پروژه‌های انجام‌شده و در دست انجام در سطح جزیره قشم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون را بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha