۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
تولید پتروشیمی برای اولین بار ۳ رقمی خواهد شد
وزیر نفت:

تولید پتروشیمی برای اولین بار ۳ رقمی خواهد شد

زنگنه، وزیر نفت گفت: امسال برای اولین بار تولید پتروشیمی در کشور سه رقمی خواهد شد و به عدد صد میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بیژن زنگنه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وازرت نفت که در ارتباط تصویری با رئیس جمهور در استان‌های اذربایجان غربی، مرکزی و هرمزگان به بهره برداری رسید گفت: امسال ۱۷ طرح افتتاح خواهد شد که تولید ناخالص پتروشیمی ایران را ۲۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

بیژن زنگنه گفت: با قیمت ثابتی که حساب شد تولید پتروشیمی در ابتدای سال ۹۲ ارزشش حدود ۱۲ میلیارد دلار بود، اما تا پایان دولت به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید و ان شاءلله با جهت بعدی که جهش سوم نام دارد در سال ۱۴۰۴ تولید پتروشیمی ایران به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر نفت افزود: طرحی که امروز افتتاح شد طرحی است از زنجیره طرح‌هایی که قبلا دوتای آن ازجانب رئیس جمهور در مهاباد و سنندج و یکی هم در لرستان با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. طرحی که در سال ۱۳۸۱ با عنوان خط اتیلن غرب تصویب شد و الان تا تبریز رسیده است. ۱۶۶۰ کیلومتر خط لوله انتقال اتیلن است که طولانی‌ترین خط انتقال اتیلن در جهان است. ‌

وی‌ افزود: این طرحی است که به مزیت‌های مناطق کشور توجه کرده و به موضوع آب هم توجه کرده است. آن بخش تولید اتیلن که به اب نیاز داشته در کنار دریا انجام شده و این خط لوله توانایی انتقال ۲.۵ میلیوتن تن اتیلن را دارد که بیشتر در مناطق توسعه نیافته کشور است.

زنگنه در خصوص واحدهای دیگر پتروشیمی گفت: واحد اندیمشک در حال احداث است که هنوز تمام نشده و واحدهای لرستان و پلیمر کرمانشاه و همدان بعدا انشعاب می‌گرد و امروز مهاباد و کردستان افتتاح شد.

زنگنه همچنین گفت: تبریز یک پتروشیمی داشت که با خوراک مایع کار می‌کرد که تبدیل شد به خوراک اتیلن و بسیار اقتصادی شد و امسال ما حدود ۲ میلیون تن از این خط انتقال به این پتروشیمی تحویل می‌دهیم؛ و امروز خط میاندواب توسط شما افتتاح خواهد شد.

وی گفت: این یکی از مهمترین طرح‌های دولت بود که برای ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور بسیار موفق بود.

زنگنه با اعلام اینکه تولید اتیلن مرتب در حال افزایش است، گفت: امسال تولید اتیلن به حدود ۷ میلیون تن خواهد رسید که دو میلیون تن آن در این خط می‌آید و استفاده خواهد شد. وزیر نفت همچنین در خصوص ۱۷ طرحی که در جهش دوم افتتاح خواهد شد، گفت: همه این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی بالایی هستند و ان شالله به نتیجه خواهد رسید.

زنگنه همچنین گفت: علاوه بر جهش دوم یک ریل گذاری مستحکم برای آینده هم شده که آن جهش سوم است و طرح‌هایی اند که برخی از ان‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و در حال انجام هستند و همین طرح‌ها تولید کشور را سه برابر نسبت به سال ۹۲ خواهند رساند و نسبت به سال آینده هم ۵۰ درصد تولید اضافه خواهد.

زنگنه گفت: یکسری طرح‌ها هم برای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی در حال اجراست که طرح‌های پیشران پتروشیمی است در سه زیر شاخه متانول، پروپیلین، اتیلن و بنزن که اتیلن تقریبا بخش عمده ان انجام شده. پروپیلین طرح ابتکاری و در حال انجام است که به زودی برای تصویب به هیئت دولت می‌دهیم.

زنگنه گفت: با توجه به کمبود پروپیلین در کشور، برای تولید آن نزدیک به ۱.۵ میلیون تن در شمال و جنوب کشور و یک کمی هم در غرب برنامه ریزی شده است.

زنگنه همچنین با اعلام اینکه از ابتدای دولت یازدهم حدود ۲۰ طرح پتروشیمی با ارزش تولید بالای ۵ میلیارد دلار افتتاح شده است.

کد خبر: ۲۶٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha