۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر در حوزه انرژی و اتصال الکتریکی
وزیر نیرو اعلام کرد

توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر در حوزه انرژی و اتصال الکتریکی

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: توسعه روابط ایران و قطر در بخش انرژی و اتصال الکتریکی بین دو کشور و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مورد تاکید است.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در اختتامیه نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قطر، اظهار داشت: این کمیسیون در حالی برگزار شد که شاهد تجاوزات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین هستیم و این رژیم قصد دارد حق قانونی مردم غزه را با موشک و اسلحه از آن‌ها بگیرد.

وی با محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، افزود: شاهد خیزش عظیم جهانی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم به طوری که در ۵۰ روز گذشته فقط در یک ایالت آمریکا بیش از ۲۶۰۰ تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی برگزار شده و در سایر کشورها نیز هزاران تظاهرات برگزار شده است.

وزیر نیرو گفت: با وجود افزایش محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، آمریکا ۱۰ هزار قطعه مواد منفجره و چند برابر سلاح دیگر برای کشتار کودکان و مردم عزه در اختیار این رژیم قرار داده و شورای امنیت که وظیفه تامین امنیت جهانی را بر عهده دارد، در مقابل امنیت جهانی ایستاده است و دولت آمریکا هر طرحی که برای تامین امنیت مردم غزه به این شورا ارائه می‌شود را وتو می‌کند و اقدام آمریکا را محکوم می‌کنیم.

محرابیان در ادامه با اشاره به لزوم گسترش همکاری های اقتصادی ایران و قطر، بیان کرد: زمینه همکاری‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر و زمینه همکاری‌های برقی بین دو کشور ایران و قطر فراهم است و باید برای آن تلاش بیشتری کرد.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در توسعه روابط دوستانه با کشورهای همسایه، بیان کرد: ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده و در ۲ سال اخیر که دولت آیت الله رئیسی مستقر شده، شاهد توسعه و تعمیق روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه هستیم که این به عنوان بک استراتژی مهم و راهبردی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر تاکید کرد: با توجه به اینکه بین ایران و قطر حسن همجواری برقرار است و شرایط سیاسی میان دو کشور در بهترین حالت قرار دارد، انتظار این است که روابط اقتصادی میان دو کشور نیز همتراز با روابط سیاسی توسعه یابد.

محرابیان گفت: در نهمین کمیسیون مشترک توافقات خوب و امیدوار کننده‌ای در چهار کمیته تجارت، فرهنگی اجتماعی و زیرساخت حاصل شد که امیدواریم با عملیاتی شدن این توافقات شاهد آثار مثبت آن بر روابط اقتصادی هر دو کشور باشیم.

وی ادامه داد: در این کمیسیون تصمیم‌های بسیار خوبی پیرامون توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور گرفته و مقرر شد مسئولیت اصلی پیگیری این تصمیم‌ها بر عهده اتاق‌های بازرگانی ایران و قطر باشد.

وزیر نیرو از توافق برای برگزاری همایش بزرگ در زمینه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران و قطر با حضور شرکت‌های فعال اقتصادی دو کشور خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین ظرفیت ایران و قطر تولید و صادرات انرژی است، در زمینه توسعه روابط در این حوزه نیز توافقات خوبی حاصل شده است که از جمله آن اتصال الکتریکی شبکه برق دو کشور و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

محرابیان تصریح کرد: در بخش زیرساخت نیز ۱۴ محور مهم مورد توافق دو کشور قرار گرفت که از جمله آن توسعه روابط در بخش ICT، خدمات بندری، حمل و نقل دریایی و اتصال بازار اقتصادی دو کشور به یکدیگر از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه در کمیته فرهنگی اجتماعی نیز ۷ محور از جمله همکاری در زمینه گردشگری و صنایع دستی ترسیم شده است، گفت: سوابق و ظرفیت‌های خوبی در این دو حوزه میان دو کشور وجود دارد.

وزیر نیرو بیان داشت: همکاری در زمینه دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو و توسعه روابط در حوزه گردشگری سلامت و خدمات پزشکی، ورزش و امور جوانان نیز از دیگر موضوعاتی بود در نهمین کمیسیون مشترک دو کشور توافقات خوبی حاصل شد.

محرابیان با تاکید بر توسعه همه جانبه روابط میان ایران و قطر در آینده، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور این انتظار داریم که دو طرف اهتمام ویژه‌ای برای عملیاتی کردن مصوبات این دور از کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی داشته باشند.

کد خبر: ۲۶۱٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha