۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
نفوذ فولادی ها در بخش معدنداری؛ برای تکمیل زنجیره تولید یا اخلال!
بازار گزارش می دهد؛

نفوذ فولادی ها در بخش معدنداری؛ برای تکمیل زنجیره تولید یا اخلال!

مدتی است حرف و حدیث هایی به گوش می رسد مبنی بر این که فولادی ها در کار معادن دخالت کرده و تداخل کاری بین این دو بخش ایجاد شده است، درحالی که این گونه تداخلات فقط باعث عدم توازن در بخش معدن می شود.

بهناز صفری؛ بازار: مدتی است بین کارشناسان مبحثی مطرح شده، مبنی بر این که معدن داران و فولادی ها در کار یکدیگر تداخل ایجاد کرده و در این راستا مشکلاتی هم برای این گروه پیش آمده است. درشرایطی که در دنیا بیشترین توجه ها معطوف به بالا بردن کیفیت محصولات و ایجاد ارزش افزودهی بیشتر است، در ایران گروه های مختلف در کار یکدیگر دخالت کرده و یا ورود پیدا می کنند. این موارد باعث می شود تمرکز بخش های مختلف تولید از فعالیت های تخصصی خود معطوف به فعالیت دیگری شده و در نتیجه از کیفیت کارها کاسته شود.

در واقع اتفاقی که افتاده این است که توازن در بخش معادن و فولادسازی ها بهم خورده که این مساله هم نمی تواند به نفع هیچ کس باشد. زیرا همین عدم توازن هاست که شرایط کاری را در حوزه های مختلف با چالش جدی روبه رو می کند.

البته برخی از مدیران فولادی بر این اعتقاد هستند که بهره مندی از یک معدن قابل اتکا برای فولادی ها امری اجتناب ناپذیر است و سهامداران شرکت های فولادی هم به این مساله ترغیب نشان داده اند. برای همین است که حضور فولادسازان در بخش معدنکاری این روزها زیاد به گوش می رسد. ولی مساله ای که اهمیت دارد این است که باید راهبردهای تخصصی و حرفه ای در دستور کار قرار بگیرد نه مسائل رقابتی اما بی فایده!

ضرورت بهره مندی از یک معدن قابل اتکا اجتناب ناپذیر است

محسن مصطفی پور؛ مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز درخصوص حضور فولاد سازان به بخش معدنداری بیان کرد: بهتر است معدنداران در کار خودشان بمانند و فولادی ها هم مشغول کار خودشان باشند. ولی متاسفانه مدتهاست که این توازن بهم خورده است. که این بر هم خوردن تعادل اصلا خوب نیست و به نفع هیچ قشر یا گروهی باشد.

مصطفی پور: زنجیره فولاد در حال تکمیل شدن است و محصولات فولاد سازی ما وارد مارکت های جهانی خواهد شد. همچنین تولید آهن اسفنجی با کیفیت و ظرفیت پایدار درحال انجام است. در نتیجه بخش فولاد سازی کشور باید بیشترین توجه اش به این موارد باشد تا هم سطح با سایر کشورهای دنیا پیشرفت کند

وی افزود: یکی از الزامات فولادسازها امروز دسترسی به مواد اولیه و منبع قابل اتکا هست. ما احساس می کنیم که زنجیره فولاد در حال تکمیل شدن است و محصولات فولاد سازی ما وارد مارکت های جهانی خواهد شد. همچنین تولید آهن اسفنجی با کیفیت و ظرفیت پایدار درحال انجام است. در نتیجه بخش فولاد سازی کشور باید بیشترین توجه اش به این موارد باشد تا هم سطح با سایر کشورهای دنیا پیشرفت کند.

مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز خاطر نشان کرد: همچنین احداث کارخانه های گندله سازی هم با سرعت مطلوب درحال پیشرفت است، بنابراین نزدیک شدن ما به ابتدای زنجیرها و ضرورت بهره مندی از یک معدن قابل اتکا یک امر اجتناب ناپذیر است. با رایزنی هایی که با سهامدرانمان در این خصوص انجام شده است و اعتمادی که به ما داشته اند ما هم درحال تملک یک معدن قابل اتکا با ظرفیت مطلوب هستیم.

این موارد دیگر امری اجتناب ناپذیر شده است که معدنی ها وارد حوزه فولاد سازی و بالعکس شده اند. اما نکته مهم در این رابطه این است که ما باید از رقابت با همدیگر اجتناب کنیم. در کشور رقابتی را ایجاد کنیم که نمی دانیم منتهی به چه چیزی خواهد شد فایده ندارد، بنابراین باید از این موارد گذر کنیم

مصطفی پور خاطر نشان کرد: این موارد دیگر امری اجتناب ناپذیر شده است که معدنی ها وارد حوزه فولاد سازی و بالعکس شده اند. اما نکته مهم در این رابطه این است که ما باید از رقابت با همدیگر اجتناب کنیم. در کشور رقابتی را ایجاد کنیم که نمی دانیم منتهی به چه چیزی خواهد شد فایده ندارد، بنابراین باید از این موارد گذر کنیم.

به گفته وی، ظرفیت ها باید کنار همدیگر قرار بگیرد، مانند بسیار از کشورهای دنیا که با افزودن ظرفیت های موجودشان از شرکت هایشان جهت بهره برداری از کارخانجات یا احداث کارخانجات استفاده می کنند. یا این که موضوعات مختلفی را در دستور کارشان قرار دارند که بهتر است ما هم به همین سمت و سو حرکت کنیم و هدفمند مسیر فعالیت هایمان را انتخاب کنیم.

تداخل بین فولاد و معدن راه گشا نیست

تداخلی که در صنعت فولاد و معدنداری رخ داده نتیجه ی عدم مدیریت صحیح در وزارت صمت است، در واقع این عدم توازن نه می تواند راه گشای صنعت فولاد باشد و نه کار ساز است، تنها چیزی که ایجاد می کند رقابت ناسالم بین فولاد و معدن است.

شهرستانی: تداخل فعالیت های معدنی و فولادی نتیجه عدم مدیریت وزارت صمت و دولت است. زیرا وزارت صمت اجازه داده این اتفاقات در زنجیره فولاد رخ دهد، درحالی که این گونه تداخل ها نه راه گشاست و نه می تواند مفید و مثمر ثمر باشد

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: تداخل فعالیت های معدنی و فولادی نتیجه عدم مدیریت وزارت صمت و دولت است. زیرا وزارت صمت اجازه داده این اتفاقات در زنجیره فولاد رخ دهد، درحالی که این گونه تداخل ها نه راه گشاست و نه می تواند مفید و مثمر ثمر باشد.

وی افزود: این تداخل پیش آمده باید منجر به ادغام معدنی ها و فولادسازان می شد، نه این که با یکدیگر در تولید رقابت کنند، ولی متاسفانه شاهد این هستیم که رقابت ناسالمی در این حوزه رخ داده و هیچ گونه ادغامی هم صورت نگرفته است.

به گفته شهرستانی، متاسفانه معدنی ها شروع به فولاد سازی کرده اند و در مقابل فولادی ها نیز سمت تولید مواد اولیه و صنایع معدنی رفته اند، برای همین شاهد تداخل وظایف فولادی ها و معدنی ها هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور تصریح کرد: لازم است یک تعادل در شرایط پیش آمده ایجاد کنیم تا بدین وسیله اهداف ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق شود. زیرا چیزی که برای صنعت فولاد در اولویت و اهمیت قرار دارد رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هر دو بخش نیازمند سرمایه گذاری های کلان هستند که باید توافق هایی در این رابطه تدوین شود. زیرا با سرمایه گذاری درست و اصولی می توان بسیاری از اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق کرد.

راهبردهای تخصصی و حرفه ای اهمیت دارد

این که بخش های مختلف تولیدی و صنعتی در کار یکدیگر ورود پیدا کرده و تداخلاتی ایجاد کنند اصلا به صلاح نیست، زیرا هدف اصلی باید تخصصی شدن حرفه های مختلف باشد.

رستگار: اگر هدف ما راهبرد تخصصی و حرفه ای است، باید به گونه ای برنامه ریزی نماییم که هر بخش دقیقا حرفه و تخصص خود را ادامه دهد و فقط در حوزه کاری خود فعالیت داشته باشند

حمید رضا رستگار، رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران در این رابطه بیان داشت: اگر هدف ما راهبرد تخصصی و حرفه ای است، باید به گونه ای برنامه ریزی نماییم که هر بخش دقیقا حرفه و تخصص خود را ادامه دهد و فقط در حوزه کاری خود فعالیت داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه این اتفاق در بخش توزیع محصولات نیز رخ داده است. از جمله کارخانه هایی که حق توزیع آهن و فولاد را ندارند، وارد این حوزه شده و حتی خرده فروشی هم می کنند.

رستگار تاکید کرد: باید یک مکانیزم شفافی وجود داشته باشد تا به وسیله ی آن معدنی ها، فولادی ها و همچنین توزیع کنندگان بتوانند به شرایط بهتر و تفاهمات برسند و در حوزه کاری به جای این که در حوزه های یکدیگر وارد شوند، مکمل هم باشند.

کد خبر: ۲۶۱٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha