۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷
تجدید ارزیابی ها بورس را به بالا هل می دهد؟ | بررسی اخبار محرک هفته در بازار سهام
بورس در هفته ای که گذشت

تجدید ارزیابی ها بورس را به بالا هل می دهد؟ | بررسی اخبار محرک هفته در بازار سهام

تجدید ارزیابی محرک خوبی برای بورس در هفته جاری خواهد بود اگر جریان پول نقد به بورس متوقف نشود.

بازار؛ گروه بورس: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به‌کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌کار انداختن سرمایه‌های راکد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد. بورس بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می‌نماید. همچنین با قیمت‌گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می ‌کند.


اخبار اثر گذار بورسی
۱- صدور مجوز تاسیس صندوق املاک و مستغلات تا پایان سال افزایش می یابد. علی‌ اکبر ایرانشاهی در خصوص موافقت اصولی تاسیس صندوق سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات تامین سرمایه بانک مسکن به سنا، گفت: مجوز صندوق املاک و مستغلات بانک مسکن به گونه‌ ای است که در پذیره نویسی منابع مالی از عموم جمع آوری میشود و پس از آن مدیر صندوق، منابع حاصله را در راستای خرید ملک بکار می‌گیرد.
۲- اقدام سازمان بورس برای بهره مندی هلدینگ ها از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی. امیر مهدی صبایی در توییتر اعلام کرد: برای بهره‌ مندی هلدینگ‌ ها و شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری حاضر در بازار سرمایه از مزایای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی طبقه سرمایه‌ گذاری بلند مدت، اصلاح مفاد استاندارد حسابداری شماره ۱۵ طی نامه‌ ای از وزیر اقتصاد درخواست شد.
۳- مصوبه گرانی کپسول ‌های گاز مایع با ورود مجلس لغو شد/عدم افزایش قیمت. عبد العلی رحیمی مظفری درباره افزایش قیمت گاز مایع به نرخ فوب خلیج فارس به خانه ملت، گفت: گرانی ناگهانی کپسول‌ های گاز مایع در حالی از سوی دولت رقم خورده که مجلس در قانون قید کرده، تمامی تقاضا ها برای دریافت گاز مایع و نفت سفید صرفا از سامانه سدف پوشش داده شود. بنابراین در مصوبه مجلس هیچ اشاره‌ ای به افزایش قیمت هم به میزان فوب خلیج فارس نشده است.
۴- افزایش ۵۰‌ درصدی درآمد های مالیاتی دولت به معنای فشار بر تولید نیست.
وزارت اقتصاد در واکنش به افزایش حدود ۵۰‌ درصدی درآمد های مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده، اعلام کرد: هر چند حرکت از بودجه متکی به درآمد های نفتی به بودجه مبتنی بر درآمد های پایدار، رویکرد اصولی دولت بوده اما در افزایش درآمد های مالیاتی همواره دو رویکرد مهم عدالت‌ محوری و حمایت از تولید را دنبال کرده و در بیش از یک ‌سال گذشته این رویکرد آثار مثبتی بر رشد درآمد های پایدار دولت داشته است.
۵- انتقاد شدید شرکت مشمول سهام عدالت از جریمه ۳۹۷ میلیاردی. شرکت آلومینیوم المهدی در واکنش به وصول جریمه ۳۹۷ میلیارد تومانی توسط سازمان تعزیرات حکومتی به اتهام عدم رعایت ضوابط قیمت‌ گذاری، اعلام کرد: این شرکت در دوره مالکیت قبلی و طی سال‌ های ۹۶ و ۹۷، ضوابط عرضه محصول را در بورس کالا رعایت نکرد و بالغ بر ۷۵ درصد تولید، متوقف و مشکلات کارگری و فنی بسیاری برای این کارخانه ایجاد شد!
۶- وعده وزیر اقتصاد به انتشار ۲ هزار صورت مالی افشا نشده تا پایان سال. احسان خاندوزی در مراسم روز حسابدار از آمادگی کامل برای کمک به اثر بخشی بیشتر گزارشگری مالی، اتخاذ تصمیم درست و ارائه تصویرهای واقعی خبر داد و گفت: ضریب نفوذ خدمات حسابداری پایین است و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود. با توجه به پیشرفت‌ها باید بلافاصله شاهد گزارشات میان و پایان دوره‌ ای و فصلی بود. وی افزود: در راستای ایجاد شفافیت در اقتصاد تا پایان سال ۲ هزار صورت مالی که تا دو سال قبل افشا نمی‌شد، منتشر خواهد شد و این اهتمام برای شفافیت مالی ادامه ‌دار خواهد بود.
۷- پیشرفت مولد سازی دارایی ها با شناسایی و با دریافت یک میلیون سند ملک. رحمت‌ الله اکرمی در حاشیه مراسم روز حسابدار درباره دارایی ‌های شناسایی شده دولتی، گفت: تا کنون بیش از یک میلیون مال غیر منقول دولت شناسایی شده که این دارایی ‌ها سند دار شد. وی افزود: شناسایی و سند دار کردن املاک و اموال غیرمنقول دولتی کار بزرگی است که سالیان سال طول میکشد ولی با پیشرفت مطلوب به سرانجام می‌رسد.
۸- توقف تولید شرکت های سیمانی با هزینه تا ۳ برابری مازوت نسبت به گاز. علی اکبر الوندیان با بیان اینکه در شرایط فعلی کارخانه های سیمانی نزدیک کلان شهرها مازوت استفاده نکرده و به صورت محدود از سهمیه گاز استفاده میکنند به تسنیم، گفت: کارخانه هایی که از کلان شهرها فاصله دارند اگر با قطعی گاز روبرو شوند از سوخت مازوت استفاده می‌کنند. در غیر این صورت موقتاً تولید را متوقف می‌کنند. وی افزود: قرار بود مازوت با قیمت گاز در اختیار شرکت ها قرار گیرد اما با هزینه‌ های حمل و نقل استفاده از این سوخت دو تا سه برابر قیمت گاز تمام می شود. همین امر باعث شده شرکت ها تمایلی به استفاده از مازوت نداشته و در صورت نبود گاز خط تولید را متوقف میکنند. الوندیان ادامه داد: میزان آلایندگی نیروگاه هایی که از مازوت استفاده میکنند بیش از کارخانه های سیمان است. محیط زیست با توجه به آلایندگی هوا نظارت لازم را بر عملکرد شرکت ها دارد.
۹- برنامه اتاق بازرگانی برای ورود شرکت ها به بازار سهام و استفاده از بازار سرمایه. فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌ گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بسترسازی استفاده از تسهیلات بازار سرمایه و ورود بنگاه‌ها به بورس، گفت: طبق برنامه‌ استفاده از زمینه‌ های تخصصی تامین مالی برای همه بخش‌ های تولیدی و صنعتی استان‌ های مختلف در قالب روش "روال مطلوب" سازماندهی شده است. وی افزود: هدف این است در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق تعامل با فرابورس، بورس و سازمان بورس، میز تخصصی فعالان اقتصادی بخش خصوصی تشکیل شود. شکرخدایی ادامه داد: برای ورود بنگاه‌ها به بازار سرمایه نیز تلاش و اعمال کنترل‌های مربوط به شفافیت بنگاه‌ها با کمک اتاق‌ها و تشکل‌ها انحام خواهد شد. هدف از این تفاهم، شکستن فضای منفی و این نگاه است که ساز و کار اداری برای ورود به بازار، طولانی است و بنگاه‌های کوچک و متوسط خصوصی امکان ورود به بورس را ندارند.
و در آخر؛ پیشنهاد کاهش دوره تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکتها به ۳ سال در لایحه بودجه ۱۴۰۳. محسن علیزاده درباره آخرین اقدامات مجلس برای کاهش دوره تجدید ارزیابی دارایی‌ها شرکت ها از پنج به سه سال و برای بهره‌ مندی از معافیت مالیاتی به ایرنا، گفت: این موضوع به عنوان پیشنهاد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح خواهد شد تا این تصمیم به مرحله اجرا برسد. وی ادامه داد: پیشنهاد شده به طور خاص به این موضوع پرداخته شود و کاهش زمان تجدید ارزیابی دارایی ها از پنج به سه سال و برای همه شرکت‌ها اجرا شود.
 

تحلیل بنیادی بازار بورس

با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت تورم واقعی ۱۱۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان میدهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود.


تحلیل تکنیکال بورس

شاخص پس از رشد ۱۰۴ درصدی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ داشت در آبان ماه امسال با ۲۳ درصد ریزش مواجه شده و در ۱ میلیون و ۹۳۹ هزار واحد حمایت شد. با نوساناتی که در هفته های اخیر وجود داشت ارزش معاملات و ورود پول حقیقی بشدت کاهش یافته بود. در حال حاضر شاخص کل بورس تاییدیه های مثبتی در نمودار گرفته است که با حفظ حمایت ۱ میلیون و ۹۳۹ هزار واحد میتواند خود را به هدف ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد برساند؛ در غیر اینصورت، حمایت معتبری که میتوان روی آن حساب باز کرد محدوده ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد میباشد. عبور از مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد جهت ادامه روند صعودی حیاتی است. شاخص کل هم وزن نیز به تازگی در محدوده ۶۵۶ هزار واحد حمایت شده و مقاومت ۷۲۵ هزار واحد را شکست. در صورت حفظ محدوده ۷۲۵ هزار واحد و تثبیت در بالای آن، میتوانیم اهداف ۷۹۵ و ۸۷۵ هزار واحد را برای شاخص هم وزن متصور باشیم.


سخن پایانی

با اخبار مثبت منتشر شده و شرایط بنیادی مناسب بازار بورس، میتوان به صعود بیشتر آن امیدوار بود؛ در صورتی که صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نکند و صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاران نیز مثبت و رضایت بخش باشد. تجدید ارزیابی دارایی ها و سود سازی شرکت ها از عوامل مثبت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود در عین حال جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید تحلیل و بررسی همه جانبه صورت گیرد تا در صورت مدیریت سرمایه و کنترل احساسات کمترین ضرر را متحمل شد.

کد خبر: ۲۶۱٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha