۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
سیلی ۳ میلیارد دلاری یمن به تجارت خارجی رژیم صهیونیستی

سیلی ۳ میلیارد دلاری یمن به تجارت خارجی رژیم صهیونیستی

پاسخ نظامی یمن به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی تاکنون سه میلیارد دلار به این رژیم خسارت زده است.

به گزارش بازار، اقتصاددانان و تحلیلگران در بخش حمل و نقل دریایی برای تجارت بین المللی تأکید دارند که تصمیم اخیر نیروهای مسلح یمن برای هدف قرار دادن هر کشتی‌ عازم سرزمین‌های اشغالی صرف نظر از ملیت آن، توان و ظرفیت اقتصادی رژیم موقت صهیونیستی را به فرسایش می‌کشد.

به گفته تحلیلگران روند صادرات و واردات بین رژیم اشغالگر و کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی، ژاپن و چین که برای این رژیم از اهمیت زیادی برخوردار است در نتیجه تصمیم تازه یمنی‌ها ضربه سنگینی می‌خورد و نه تنها کالاها، بلکه نفتکش‌ها به مقصد رژیم اشغالگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید: اسرائیل برای تجارت خارجی خود عمدتاً به آسیا و کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، فیلیپین، کره جنوبی و ژاپن متکی است وحجم مبادلات تجاری آن با این کشورها و سایر کشورهای آسیایی از بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال فراتر می‌رود؛ از همین رو دو طرف در واردات و صادرات به کشتی‌هایی وابسته هستند که که جز دریای سرخ و باب المندب و کانال سوئز راهی ندارند.

اسرائیل تا حالا ۳ میلیارد دلار ضرر کرده
این کارشناس یمنی خسارات رژیم صهیونیستی را از هدف قرار گرفتن کشتی‌هایش تا کنون بیش از سه میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: با حساب اینکه نیروهای مسلح یمن تصمیم گرفته‌اند که مانع همه کشتی‌های عازم بنادر اسرائیل صرف نظر از ملیت‌های آن شوند، این رقم خسارت اسرائیل احتمالاً دو برابر شده و به بیش از ۶.۵ میلیارد دلار برسد.

در میان تشدید تنش‌هایی که هدف آن ضربه به تجارت دریایی رژیم صهیونیستی در نتیجه تداوم تجاوز وحشیانه آن علیه نوار غزه است، گزینه‌های جایگزین آن به شدت کاهش می‌یابد، به‌ویژه از آنجایی که با توجه به ادامه حملات موشکی مقاومت فلسطین، حمل‌ونقل هوایی این رژیم هم محدود شده است و این به معنای بالا رفتن بیشتر هزینه است که تأثیر منفی بر تجارت خارجی رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی همچنان در متقاعد کردن خطوط هوایی بین‌المللی برای از سرگیری پروازهای خود به سرزمین‌های اشغالی با مشکلات زیادی مواجه است، زیرا این شرکت‌ها بر دریافت ضمانت‌هایی از کابینه نتانیاهو برای جبران هر گونه خسارتی که ممکن است متحمل شوند، اصرار دارند.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، تجارت کالایی رژیم صهیونیستی ۳۴.۶ درصد از تولید داخلی آن را در سال گذشته ۲۰۲۲ تشکیل می‌داد که به حدود ۵۲۲ میلیارد دلار می‌رسید. ارزش صادرات کالاهای رژیم صهیونیستی به حدود ۷۳.۸ میلیارد دلار و واردات به ۱۰۷.۲ میلیارد دلار رسیده است.

اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، بنادر این رژیم کالاهایی با تناژ ۴۰.۶ میلیون تن تخلیه کرده‌اند، در حالی که کالاهایی با تناژ ۱۸.۲ میلیون تن به خارج از اسرائیل منتقل شده‌اند.

«مشتاق البرعی»، کارشناس دریایی یمن هم گفته است: «اسرائیل همه چیز را از خارج وارد می‌کند، حتی سبزیجات و میوه‌ها و و تصمیم اخیر یمنی‌ها ضربه‌ای به اقتصاد اسرائیل است و توافقنامه‌های تجاری را هدف می گیرد که مسئولین رژیم اشغالگر با هفت کشور عربی سازشگر امضا کرده است و هزینه این قراردادها بیش از شش میلیارد دلار برآورد شده است».

به گفته البرعی تجارت رژیم صهیونیستی با توجه به این تهدیدها و خطرهای پیش روی عبور کشتی‌های به مقصد اسرائیل از آبراهه‌ها مختل خواهد شد، علاوه بر اینکه هزینه‌های تامین امنیت، هزینه‌های حمل و نقل کالا به اسرائیل را بالا خواهد برد.

همچنین در نتیجه تردید شرکت‌های فعال در زمینه کشتیرانی تجاری برای حرکت به سمت سرزمین های اشغالی و امتناع آنها از تجارت با این رژیم از بیم اینکه کشتی‌های آنها در دریای سرخ هدف قرار گیرد میلیون‌ها دلار به رژیم صهیونیستی خسارت وارد می‌شود، افزون بر اینکه اثرات جدی بر تجارت جهانی می‌گذارد.

افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها در اسرائیل
در مقابل، عبدالغنی جغمان، کارشناس اقتصادی و مشاور توسعه منابع طبیعی نیز در اظهاراتی تاکید کرد که تهدیدهای یمنی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی آسیب‌ها و پیامدهایی در سطوح کوتاه مدت و بلندمدت خواهد داشت.

وی افزود: هزینه‌های بالای تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به دماغه امید و بالا رفتن هزینه‌های بیمه منجر می‌شود قیمت کالاهای مختلف در اسرائیل بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد که این زیان را ساکنان سرزمین‌های اشغالی متحمل خواهند شد.

کارشناسان تصمیم یمنی‌ها برای جلوگیری از عبور کشتی‌ها از همه ملیت‌ها به اسرائیل را به شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در توقف جنگ غزه مرتبط می‌دانند و می‌گوید جمعه گذشته آمریکا پیش نویس قطعنامه عربی که خواستار توقف جنگ بود، وتو کرد و این اتفاق ممکن است راه را برای سلاح‌های بیشتر و گسترش جنگ و درگیری‌ها در خاورمیانه باز کند.

در همین حال «مراد منصور» پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره میزان قدرت یمنی‌ها برای اجرای تصمیم خود در هدف گرفتن کشتی‌ها به مقصد اسرائیل گفت: در شرایطی که نیروهای نظامی و یگان‌های دریایی آمریکا و غیره که در طول دریای سرخ مستقر هستند در مقابله با حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی های عازم اسرائیل ناکام بوده‌اند، این نشان از قدرت یمنی‌هاست
آبراه‌هایی که از دریای سرخ در شمال غربی یمن تا دریای عرب و خلیج عدن امتداد می‌یابند، همواره توجه منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرده‌اند، اما پس از تبدیل شدن به نقاطی برای هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی در پاسخ به تجاوز ویرانگر رژیم اشغالگر به نوار غزه، نه تنها رژیم صهیونیستی را بلکه طرف‌هایی را هم که با آن مراوده تجاری دارند، نگران کرده است.

ساحل یمن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر امتداد دارد و این کشور مشرف به تنگه حیاتی باب المندب است که یک آبراه باریک بین یمن و جیبوتی در جنوبی ترین منطقه دریای سرخ است و آن را به خلیج عدن و دریای عربی متصل می کند. این تنگه در واقع قاره‌های آسیا و آفریقا را از هم جدا می‌کند و همچنین در وسط پنج قاره قرار دارد.

این تنگه یکی از شلوغ‌ترین خطوط دریایی جهان است که حدود یک پنجم مصرف جهانی نفت از آن عبور می‌کند و اهمیت آن به دلیل ارتباط با کانال سوئز و تنگه هرمز در خلیج فارس افزایش یافته است. همچنین سالانه ۱۰ درصد تجارت دریایی بین المللی از باب المندب از طریق عبور سالانه حدود ۲۱ هزار کشتی انجام می‌شود که شامل عبور روزانه شش میلیون بشکه نفت است.

کارشناسان بر این باورند تا زمانی که رژیم صهیونیستی تصمیمی برای پایان دادن به جنایات وحشیانه خود علیه ساکنان محاصره شده و بی گناه در نوار غزه نداشته باشد نمی توانند با تهدیدهای یمنی ها مقابله کنند.
یمنی‌ها ماه گذشته کشتی مملو از خودرو «گلکسی لیدر» به مقصد اسرائیل را توقیف کردند و از آن زمان هم تاکنون کشتی‌های زیادی وابسته به اسرائیل را هدف قرار دادند که آخرین آن مربوط به یکشنبه هفته گذشته بود که سه کشتی تجاریرا در عرض تنها ۹ ساعت هدف گرفتند، افزون بر اینکه کشتی‌های زیادی به مقصد رژیم صهیونیستی را هم وادار به بازگشت کردند تا نشان دهند سیلی مقاومت به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه دارد.

کد خبر: ۲۶۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha