۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
همفکری با نخبگان دانشگاهی برای رفع چالش‌های صنعت پالایش
مدیرعامل شرکت ملی پالایش تأکید کرد

همفکری با نخبگان دانشگاهی برای رفع چالش‌های صنعت پالایش

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کارگروه‌های علمی تخصصی با حضور نخبگان و استادان دانشگاه به‌منظور بررسی و انتخاب راهکارها برای رفع چالش‌های صنعت پالایش کشور تشکیل خواهد شد.

به گزارش بازار، جلیل سالاری در نشست همفکری با نخبگان و استادان دانشگاه که در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، گفت: عمده مسائلی که امروز در کشور با آن روبه‌رو هستیم، بحث امنیت انرژی است و دشمن نیز در این زمینه همیشه تمهیدات خود را اندیشیده است، از جمله در دهه ۸۰ که سهمیه‌بندی را آغاز کردیم، در حالی که مصرف بنزین به ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده بود و روزانه نزدیک ۲۷ میلیون بنزین وارد کشور می‌شد و آن اتفاق‌ها افتاد و قانون هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود مراحل بعدی آن نیز اجرا شود، اجرایی نشد و سرانجام با اجرای سهمیه‌بندی، مصرف روزانه بنزین به ۵۹ میلیون لیتر رسید.

وی افزود: البته در همان زمان به موازات طرح‌های پالایشگاهی شکل گرفت و از طرفی در دانش فنی مشکل داشتیم و واحدهای تحت لیسانس را از بیرون خریداری می‌کردیم، اما امروز به لطف خدا در عمده واحدهای تحت لیسانس دارای دانش فنی بومی هستیم که به برکت نظام این دستاوردها محقق شد. سال ۸۷ در طراحی واحد ایزمریزاسیون پالایشگاه شازند به دانش فنی داخلی اعتماد کردیم و در اصفهان نیز تولید کاتالیست ایزومریزاسیون را به شرکت‌های داخلی سپردیم و ریسک آن را پذیرفتیم و آزمایش کردیم و خوشبختانه این دانش بومی شد و این دستاوردها نتیجه آن بود که هر کجا به مجموعه‌های داخلی اعتماد کردیم، داخلی‌سازی محقق شد و هر جا منتظر خارج بودیم، دچار مشکل هستیم.

کالای صنعتی ایران جایگزین تجهیزات و خدمات شرکت‌های شل و بی‌پی
معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: در حوزه تجهیزات نیز زمانی همه تجهیزات و ساخت آنها با اتکا به خارج انجام می‌شد، اما با حمایت مجموعه و ارتباط با فناوران، مجموعه‌های دانشگاهی، ارتباط با شرکت‌های دانش‌پژوهی، پژوهشگاه‌ها، یکپارچگی و ارتباط و بومی‌سازی و مهندسی معکوس، امروز در بسیاری از حوزه‌ها موفق شده‌ایم. ما در پروژه فراسرزمینی ونزوئلا یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه داخلی را به کشوری صادر کردیم که تمام طرح‌های پالایشی آنها دست شرکت‌های شل و بی‌پی بود و حاضر شد کالای ایرانی را به آنجا صادر کنیم و استانداردهای ما را پذیرفت که همه اینها با اراده و تصمیم دولت سیزدهم محقق شد و در بخش‌های دیگر نیز به همین ترتیب حمایت شد.

سالاری افزود: برای نخستین بار در حوزه کیفی‌سازی نفت کوره که فرآیند آن پیچیده است و سرمایه‌گذاری و تجهیزات پیچیده نیاز دارد، با حمایت دولت ظرفیت‌های پایین را به‌صورت پایلوت اجرا و در دو مجموعه پیاده‌سازی کردیم و تجاری شده است و در دو پالایشگاه نیز به‌رغم اصل ۴۴ قرارداد بستیم و طرح تصفیه نفت کوره اجرایی شد که البته در قانون نیز اجرای طرح‌های بهینه‌سازی تکلیف و بر پایه آن اجرایی شد.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگی نیز باید دستاوردها را به نسل‌های نو منتقل کنیم و شکاف بین نسلی را حل کنیم، طرح راهیان پیشرفت نیز طرح خوبی بود و همگان تجهیزات ساخته‌شده در داخل کشور را دیدند و با این دستاوردها آشنا شدند؛ همچنین در بخش نرم‌افزاری نیز زیرساخت‌های خوبی شکل گرفته و زیرساخت‌های موجود نیز بازسازی شده است. برای مثال کشور روسیه از پیشرفت ما در شرایط تحریم ابراز شگفتی می‌کند، زیرا در کشور ونزوئلا که تحریم‌ است، پتروشیمی و پالایشگاه تنها با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، بنابراین در این مجموعه و در این نظام با اراده و لطف خداوند و تلاش توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

الزامی‌بودن بهینه‌سازی مصرف به منظور رفع چالش ناترازی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی نیز بخشی از وظایف ما در صنعت پالایش بوده است، گفت: روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰۰ میلیون لیتر فرآورده مصرف کنیم که اگر صرفه‌جویی محقق شود، ارزش افزوده ایجاد می‌شود و یکی از چالش‌های ما حل خواهد شد. ناترازی یکی از چالش‌های اساسی است و ساختار قیمتی نیز در کشور بیمار است؛ ال‌پی‌جی کیلویی ۲۳۰ تومان قیمت دارد که با پالایشگاه که بخش خصوصی است، به قیمت فوب خلیج‌فارس تسویه می‌کنیم، بنابراین مطالبات شرکت‌های پالایشی و بورسی از دولت، بیش از خوراک آنهاست که اینها نگرانی‌هایی است که این سرمایه می‌تواند در توسعه، احداث و تکمیل زنجیره ارزش وارد شود.

راندمان پایین نیروگاهی و تحویل ۱۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌ها در سال گذشته
سالاری افزود: سوخت هوایی را ۶۰۰ تومان در هر لیتر می‌فروشیم، این در حالی است که یک سفر تا مشهد ۲ میلیون تومان است، اما پول سوخت آن بهای بلیت چند صندلی هم نمی‌شود، روزانه حدود ۳ تا ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی با لیتری ۶۰۰ تومان در کشور توزیع می‌کنیم که هزینه حمل آن را هم پوشش نمی‌دهد، این در حالی است که هزینه نگهداری و حقوق کارکنان ۵۴ مرکز سوختگیری هوایی بسیار بیشتر از این رقم است. نفت سفید ۱۵۰ تومان در هر لیتر قیمت دارد که باز هم هزینه حمل آن را پوشش نمی‌دهد، قیمت گازوئیل نیز ۳۰۰ تومان در هر لیتر است که سامانه سپهتن نیز اجرایی نشد و حجم زیادی از گازوئیل در کشور قاچاق شده و این سرمایه متأسفانه از کشور خارج شده و به پاکستان و افغانستان می‌رود، بنابراین بخش زیادی مصارف بی‌رویه است. در گاز هم همین شکل است، زمانی ما سالانه ۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌ها می‌دادیم، در حالی که سال گذشته ۱۸ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شده است که نشان‌دهنده راندمان بسیار پایین نیروگاهی و هدرروی و متأسفانه شرایط بیمار مصرف بهینه سوخت در کشور است.

مصرف بالای سوخت خودروها در کشور
وی گفت: خودروهای ما نیز مصرف سوخت بالایی دارند و در سبد سوخت نیز تنوع نداریم و همه اینها نیازمند مسئله‌شناسی، بررسی کردن و راهکار دادن و کار مشترک تیمی و اراده ملی است و در یک جلسه حل نخواهد شد، بنابراین امیدواریم در کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف بررسی شود و بخشی نیز فرهنگ‌سازی و اصلاح و ایجاد زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی است. سرمایه‌گذاری نیز باید انجام و اولویت‌بندی شود. در حوزه تحقیق و پژوهش باید اولویت‌ها مشخص شود که البته در پالایشگاه‌ها در حوزه بهینه‌سازی به‌طور کامل کار انجام شده است و همه پالایشگاه‌های بدون سوزاندن گازهای مشعل و صنعت سبز هستند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش به نوسازی نفتکش‌های حمل فرآورده در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: این موضوع در شرایطی است که هر کامیون در کشور ۶۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. اگر این رقم به تنهایی به ۳۰ لیتر تبدیل شود، ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی محقق می‌شود، بنابراین اگر یک طرح نوسازی ناوگان را در کشور اجرایی کینم، ارزش افزوده ایجادشده را می‌توانیم در سبد سوخت، نحوه توزیع، توسعه خطوط و... به کار بگیریم و اگر این توسعه اتفاق بیفتد، دستاورد بزرگی است که البته برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

جهاد شبانه‌روزی برای جابه‌جایی طاقت‌فرسای روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور
سالاری گفت: روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور جابه‌جا می‌شود که ۱۱۶ میلیون لیتر آن بنزین است و مقدار مصرف آن اخیراً تغییری در زمستان و تابستان ندارد؛ همه خودروها تک سرنشین هستند و همه ظرفیت شبکه خطوط کشور درگیر بنزین است و گازوئیل را با ناوگان ریلی جابه‌جا می‌کنیم و روزانه باید ۱۵ هزار کامیون جابه‌جا شود تا سوخت کشور تأمین شود و این حجم از عملیات، پیچیدگی کار تأمین سوخت را نشان می‌دهد و شبانه‌روز کار می‌کنیم تا سوخت کشور را تأمین و توزیع کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با همفکری بخش دانشگاهی و به‌صورت کار گروهی، نظرات را جمع‌بندی و بر اساس دستور کار برای رفع چالش‌های صنعت پالایش حرکت کنیم و در بخش‌های مختلف افزون بر رفع چالش‌ها، بتوانیم اشتغال‌زایی کنیم. در جریان این همکاری میان صنعت و بخش‌های دانشگاهی همچنین می‌توانیم در پروژه‌ها مدیر و مجریان خوب پروژه تربیت کنیم و افزون بر آن در حوزه کارآموزی و کارورزی نیز همکاری و مسیر خوداشتغالی برای آیندگان ایجاد کنیم که همه این ظرفیت‌ها اگر در قالب یک بسته معین و با قبول مسئولیت تعریف شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha