۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
با تغییر اقلیم مواجه‌ای به ۲۰ رادار جدید هواشناسی نیاز داریم
رئیس سازمان هواشناسی:

با تغییر اقلیم مواجه‌ای به ۲۰ رادار جدید هواشناسی نیاز داریم

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی گفت: ایران در فاز نخست به راه‌اندازی ۲۰ رادار جدید هواشناسی در سطح کشور نیازمند است.

به گزارش بازار، سحر تاجبخش مسلمان در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌ای برای راه‌اندازی رادار و توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در استان کردستان دارید؟ اظهار داشت: علی‌رغم اینکه ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر کشور گسترده و دور از شهرها بوده و امکان دسترسی به اینها سخت است، اما در سفرهای استانی از آنها بازدید کرده و در جریان وضعیت قرار خواهیم گرفت.

وی گفت: در جریان بازدیدها اگر ایستگاه‌های هواشناسی مشکلاتی در بخش ساختمانی، حوزه انبیه، فنی و زیرساختی داشته باشند، تلاش می‌کنیم که با استفاده از اعتبار استانی و ملی برطرف کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه منابع این سازمان تنها ملی نیست چراکه بخشی از اعتبارات از محل استانی تأمین می‌شود، تصریح کرد: توسعه شبکه ایستگاه‌ها به تفکیک استان‌ها از جمله استان کردستان بر اساس نیازها و استانداردهای بین‌المللی در دستور کار است.

شبکه دیده‌بانی به سمت خودکارسازی
وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده، احداث چندین ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف و اقلیم‌شناسی در کردستان را اولویت دانست و افزود: تأمین منابع تجهیزاتی این ایستگاه‌ها از محل اعتبارات ملی و تأمین زیرساخت‌ها همچون آب، برق، کابل فیبرنوری، ارتباطی و اینترنت از محل منابع استانی تأمین می‌شود.

تاجبخش عنوان کرد: در نشست با استاندار کردستان نیز اعلام کردم که در هر نقطه زمین و زیرساخت لازم جهت احداث ایستگاه‌های هواشناسی فراهم شود، ما نیز آمادگی تأمین و نصب ایستگاه و تحویل به استان را خواهیم داشت تا ایستگاه‌ها توسعه یابد که خوشبختانه وی نیز موافقت و قول مساعدت دادند که قرار است مدیرکل هواشناسی کردستان موارد را با اولویت پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: این اقدامات در جهت توسعه شبکه دیده‌بانی بوده که عمدتاً به سمت و سوی خودکارسازی پیش‌ می‌رود کما اینکه اطلاعات به صورت خودکار، تولید، ضبط و ارسال می‌شود.

رادار در پیش‌بینی‌ها چند روز قبل‌تر کارایی ندارد
رئیس سازمان هواشناسی در بخشی دیگر از سخنان خود با اذعان به اینکه ایران در فاز نخست به ۲۰ رادار جدید هواشناسی نیازمند است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰ رادار در کشور نصب و راه‌اندازی شده اما دلیل کمبود این است که رادار جزو تجهیزات تحریمی و آوردن آن به کشور بسیار سخت و پروسه آن حداقل ۲ سال طول می‌کشد تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های طرف قرارداد و نمایندگی، تحریم‌ها را دور بزنیم و وارد کشور کنند.

وی «مسئله جمعیت و سیل‌خیزی» را دو عامل اصلی در اولویت‌سنجی نصب رادارها عنوان کرد و یادآور شد: داده رادار عمدتاً برای بارش استفاده نمی‌شود بلکه جهت بارش‌های سیل‌آسا و تخلیه منطقه کاربرد داشته و ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلومتر برد دارد، رادار در پیش‌بینی‌ها چند روز قبل‌تر کارایی ندارد.

تاجبخش از احداث رادار باند x هواشناسی در کردستان خبر داد و افزود: تاکنون جانمایی صورت گرفته و راه‌اندازی خواهیم کرد، تجهیزات رادار را سازمان تأمین کرده اما ابنیه آن باید از محل اعتبارات استانی ساخته شود، نصب این رادار هواشناسی با توجه به اهمیت داده‌های هواشناسی برای پیش‌بینی دقیق امری لازم و ضروری بوده و به محض انجام تعهدات استانی، رادار را به استان خواهیم آورد.

به گفته وی، کردستان یکی از مبادی ورودی سیستم‌های گرمی است و از این نظر برای ما بسیار مهم است به طوری‌که هر چه شبکه دیده‌بانی تکمیل‌تر شود، کاربر اصلی این اطلاعات که قبل از همه پیش‌بینی‌های خودمان (هواشناسی) است، بهتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه توسعه ایستگاه‌ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز به منظور توسعه بخش ارتباطی جزو برنامه‌های اولویت‌دار است، عنوان کرد: برای هر استان متناسب با ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های استانی، اعتبار ملی اختصاص خواهیم داد و انتظار می‌رود دولت نیز در استان‌ها به این حوزه بیش از پیش توجه کند.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر در جهت احداث ایستگاه‌های هواشناسی در استان کردستان، طبق برنامه و نیازمندی‌ پیش‌ رفته‌ایم. هر کدام از ایستگاه‌های باران سنجی و اقلیم شناسی با ابنیه حدود یک میلیارد تومان برای هواشناسی هزینه داشته است.

تاجبخش گفت: راه‌اندازی هر رادار باند x هواشناسی ۶۰ میلیارد تومان و ساخت ابنیه نیز ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

تغییر اقلیم و رخداد پدیده‌های حدی
وی اذعان کرد: با توجه به اینکه مسئله تغییر اقلیم اتفاق افتاده و رخداد پدیده‌های حدی با پیش‌بینی‌پذیری پاییز زیاد شده، در نتیجه شبکه پایش باید منسجم‌تر و متراکم‌تر شود تا هر پدیده‌ای را مانیتور و بهتر پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به سئوال تسنیم که با این تفاسیر آیا برای نصب رادار در کردستان حاضرید اعتبار آن را به استان اختصاص دهید؟ گفت: بله، اعتبار مورد نیاز را در زمان خود تأمین می‌کنیم. از دولت نیز انتظار می‌رود که در تخصیص اعتبارات به سازمان هواشناسی و در استان‌ها نیز به ادارات کل نگاه ویژه داشته باشد و اعتبارات جهشی اختصاص دهد تا بتوانیم نیازمندی‌های این حوزه را تأمین و برطرف کنیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha