۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
چرا حوثی ها درگیر جنگ اسرائیل و حماس می شوند؟
استیمسون آمریکا تحلیل کرد

چرا حوثی ها درگیر جنگ اسرائیل و حماس می شوند؟

حوثی‌ها با هدف قرار دادن کشتی‌های متعلق به اسرائیل نشان می‌دهند که اظهارات تند آنها علیه این رژیم پوچ نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی استیمسون اخیرا مقاله ای با قلم «مارک مارتورل جونینت» با عنوان «چرا حوثی ها درگیر جنگ اسرائیل و حماس می شوند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

پس از حمله حماس که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل در ۷ اکتبر شد و واکنش اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰۰۰ نفر در نوار غزه شده است، نگرانی های منطقی از تشدید تنش منطقه ای در خاورمیانه وجود دارد. شاید بعیدترین بازیگری که بتواند دامنه درگیری را گسترش دهد، جنبش حوثی است که از سال ۲۰۱۴ کنترل اکثر مناطق شمال غربی یمن را در دست دارد.

در طی این جنگ، حوثی‌ها بارها موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل پرتاب کرده‌اند. در ۳۱ اکتبر سخنگوی ارتش حوثی ها اعلام کرد که حملات بیشتر «تا زمانی که تجاوز اسرائیل متوقف شود» و «فلسطینی ها پیروز شوند» ادامه خواهد داشت.

این گروه در عملیات‌های دریایی در دریای سرخ در شمال باب المندب موفق‌تر بوده است. در ۱۹ نوامبر، حوثی ها کشتی گلکسی لیدر را که از ترکیه به هند در حرکت بود ربودند، در حالی که این کشتی در ۵۷ مایلی شهر حدیده یمن در حرکت بود. این کشتی توسط یک شرکت ژاپنی اداره می شد و تحت پرچم باهامایی قرار داشت و خدمه آن عمدتاً اهل فیلیپین بودند. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، مالک گلکسی لیدر «آبراهام اونگار» یکی از ثروتمندترین مردان اسرائیل و از دوستان نزدیک «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل است. تلاش ها برای آزادسازی خدمه در حال حاضر توسط ژاپن انجام می شود.

در ۳ دسامبر تنش ها در جنوب دریای سرخ پس از شلیک موشک های حوثی ها به سه کشتی تجاری در مجاورت مکانی که گلکسی لیدر در آن ربوده شد، بیشتر شد. ناو یو اس اس کارنی به کشتی ها کمک کرد و حداقل سه پهپاد که از قلمرو تحت کنترل حوثی ها می آمدند را سرنگون کرد. سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که این حملات در همبستگی با فلسطینی ها انجام شده است، در حالی که اسرائیل ارتباط این کشتی ها با اسرائیل را رد کرده است.

مخالفت حوثی ها با اسرائیل دیرینه است. در طی یک سری درگیری‌ها از سال ۲۰۰۴ که حوثی‌ها علیه دولت مرکزی علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور وقت انجام دادند، این گروه پیروان خود را با این شعار جمع کرد: «خدا بزرگ است، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر مردم یهود و به امید پیروزی اسلام.

حوثی‌ها با هدف قرار دادن اسرائیل و کشتی‌های متعلق به اسرائیل نشان می‌دهند که اظهارات تند آنها علیه اسرائیل پوچ نیست

«حسین الحوثی» بنیانگذار جنبش معتقد بود که ایالات متحده و اسرائیل نقشه هایی برای اشغال مکه و مدینه، مقدس ترین شهرهای اسلام دارند. برادرش عبدالمالک رهبر کنونی جنبش، با وجود اینکه ادعا می شود تل‌آویو هیچ نقشی در درگیری یمن ایفا نمی‌کند، بارها از اسرائیل در متن این جنگ یاد کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱، عبدالمالک الحوثی اعلام کرد که جنبش او قصد دارد مناطق تحت کنترل دشمنان خود در یمن را به دست آورد که می خواهند آنها را تحت سلطه آمریکایی ها، بریتانیایی ها و اسرائیلی ها قرار دهند.

تجزیه و تحلیل پست‌های حوثی‌ها در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که غالبا حاوی شعارهای ضدصهیونیستی است. در همین حال «لوکا نوولا» که در سال ۲۰۱۲ در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن تحقیقات میدانی انجام داد، گزارش داد که تئوری‌هایی مبنی بر اینکه عوامل آمریکایی و اسرائیلی مسئول مسموم کردن درختان هستند، منتشر شده است.

حوثی‌ها با هدف قرار دادن اسرائیل و کشتی‌های متعلق به اسرائیل نشان می‌دهند که اظهارات تند آنها علیه اسرائیل پوچ نیست. در عین حال این حملات به دنبال همسویی بیشتر حوثی ها با «محور مقاومت» به رهبری ایران و متشکل از حماس، حزب الله و شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق است. حوثی ها در دهه گذشته از حمایت سیاسی و نظامی قابل توجهی از ایران برخوردار بوده اند. با این حال روابط ایران و حوثی ها در مقایسه با روابط ایران با سایر اعضای این محور، به ویژه حزب الله، مدت و شدت محدودی دارد.

ایران علاقه‌ای به تشدید تنش‌های منطقه‌ای که متحدانش یا میهن ایرانی را تهدید جدی کند، ندارد

از ۷ اکتبر، حزب الله و اسراییل به طور مداوم در امتداد مرز لبنان و اسرائیل درگیر شده اند. شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق و سوریه نیز نیروهای آمریکایی مستقر در هر دو کشور را هدف قرار داده‌اند و این امر آمریکا را وادار به واکنش مشابه کرد. از این نظر حوثی ها به دنبال این هستند که نشان دهند جنبش آنها به سهم خود در مبارزه با اسرائیل و ایالات متحده در خاورمیانه فعالیت انجام می دهد.

با این حال میزان تمایل حوثی‌ها برای ابراز حمایت از حماس را نباید بیش از حد ارزیابی کرد. به نظر می‌رسد ایران علاقه‌ای به تشدید تنش‌های منطقه‌ای که متحدانش یا میهن ایرانی را تهدید جدی کند، ندارد. هم مقامات اسرائیلی و هم مقامات آمریکایی گفته اند که هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم ایران در حمله ۷ اکتبر حماس ندارند.

در نتیجه جنگ اسرائیل و حماس، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا حضور خود را در دریای سرخ تقویت کرده است. بنابراین هزینه اشتباه محاسباتی حوثی ها می تواند بسیار بالا باشد. علاوه بر این دولت بایدن در حال بررسی این موضوع است که آیا حوثی ها را مجدداً به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) معرفی کند یا خیر. فهرست کردن حوثی‌ها به عنوان سازمان تروریستی خارجی یکی از آخرین تصمیم‌های دولت ترامپ بود، در حالی که حذف آنها از فهرست یکی از اولین اقدامات سیاست خارجی دولت بایدن بود.

که حوثی‌ها علیرغم همه پیام‌ها و اقداماتی که از نظر ایدئولوژیک انجام می دهند، عمدتاً بر اهداف داخلی متمرکز هستند

توجه به این نکته نیز ضروری است که حوثی‌ها علیرغم همه پیام‌ها و اقداماتی که از نظر ایدئولوژیک انجام می دهند، عمدتاً بر اهداف داخلی متمرکز هستند. آتش‌بس رسمی بین حوثی‌ها و عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۲۲ به پایان رسید، اما از آن زمان تا کنون برقرار است. هم سعودی‌ها و هم حوثی‌ها علاقه‌مند به فراتر رفتن از آتش‌بس هستند و مرتباً با یکدیگر ملاقات داشته‌اند. در عین حال حوثی ها همچنان به استان غنی از منابع مارب توجه دارند. تصرف مارب ضربه ای سیاسی و اقتصادی علیه نیروهای طرفدار دولت است که کنترل منطقه و جبهه ضد حوثی را به طور گسترده‌تری در اختیار دارند.

جنگ اسرائیل و حماس چشم انداز روابط دیپلماتیک رسمی بین عربستان سعودی و اسرائیل را کند کرده است. با این حال اگر حوثی‌ها درگیر رویارویی گسترده‌تری با اسرائیل و ایالات متحده آمریکا شوند، اگر مذاکرات عربستان و حوثی‌ها خاتمه داده نشود، ممکن است پیچیده‌تر شود. تشدید تنش منطقه‌ای نیز حوثی‌ها را مجبور می‌کند توجه و منابع را از جبهه مارب منحرف کنند. به نظر می‌رسد حوثی‌ها در حال تدارک یک حمله مجدد به اطراف شهر مارب هستند و طی چند هفته گذشته نیروهای خود را در آنجا جمع کرده‌اند.

تمرکز حوثی ها همچنان داخلی است. با توجه به این موضوع انتظار منطقی این است که حوثی ها حملات خود را علیه اسرائیل و منافع اسرائیل تنظیم کنند.

کد خبر: ۲۶۰٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha