۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
نگاهی به اشتغال در استان تهران؛ تکثیر بیکاری در رونق کار
بازار گزارش می دهد

نگاهی به اشتغال در استان تهران؛ تکثیر بیکاری در رونق کار

تهران- بیکاری در استان تهران در حالی با شیب ملایم کم می شود، که فرهنگ اشتباه و برداشت نادرست از شغل این روند را کند می کند.

بازار: استان تهران در واقع قلب تپنده تجارت، صنعت و اقتصاد کشور است، تا جایی که به گفته نعمت اله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای استان تهران از محل مالیات ها است، که این میزان ۴۳ درصد درآمد مالیاتی کل کشور است.

این در حالی است، که به گفته مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نرخ بیکاری استان تهران در سال قبل در بخش شهری ۱۲.۶ و در بخش روستایی ۷.۲ اعلام شده است.

در سال جاری نیز زمزمه هایی از کاهش فصل به فصل بیکاری در استان تهران شنیده می شود، اما هنوز نرخ بیکاری رسمی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ اعلام نشده، به هر حال آن چه از بررسی های میدانی به نظر می رسد، ثابت بودن نرخ بیکاری و یا افزایش اندک آن در این استان است.

یک کارشناس فرهنگی یکی از دلایل اصلی بالا بودن نرخ بیکاری در استان تهران را فرهنگ اشتباه مردم دانسته و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه اغلب افراد و متاسفانه جوان ها در پی کارهای اداری و اصطلاحا پشت میزنشینی و کارهای دولتی هستند.

محمد صمدی اضافه کرد: البته از ناتوانی دولت در ایجاد فرصت های شغلی مطابق با رشد جمعیت نیز نباید غافل بود و در مجموع شاهد تعداد بالای افراد بیکار در استان تهران به ویژه از اقشار تحصیل کرده هستیم، چرا که هرچه سطح تحصیلات دانشگاهی بالاتر می رود، انتظار پشت میزنشینی و توقعات بیشتر شده و شاهد کاهش فرصت های شغلی و افزایش بیکاری در این قشر هستیم.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران

یک کارشناس استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تایید این که فرهنگ اشتباه رایج در کشور تاثیر فراوانی بر روی نرخ بیکاری در استان تهران داشته است، اظهار داشت: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری در استان تهران طی ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۵ برابر افزایش داشته است و نیز استان تهران دارای سومین میزان جذب « اف. دی. آی» در بین استان های کشور بوده که پس از استان‌های خوزستان و بوشهر که به دلیل میادین نفتی و گازی مورد توجه سرمایه گذاران خارجی است، دارای بیشترین حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده است.

مهدی شیرکوند اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش رشد اقتصادی و تولید می تواند عامل موثری در اشتغال زایی در استان تهران کاهش بیکاری شود، حمایت از تولید توسط دولت با اعطا تسهیلات بانکی، فراهم کردن زیر ساخت‌ها، کاهش بروکراسی اداری و بهبود محیط کسب و کار می تواند، تا حد قابل توجهی به کاهش بیکاری بیانجامد.

شیرکوند گفت: هفت استان از نظر نرخ بیکاری وضعیت بهتری نسبت به تهران دارند، اما آمارهای اعلامی از کاهش نرخ بیکاری در این استان حکایت دارد، البته این کاهش نرخ بیکاری در حالی رخ می دهد، که نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران از ۴۰.۱ درصد به ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: بیشترین نرخ بیکاری در استان تهران را شهرستان های تهران، اسلامشهر، شهریار و ملارد شاهد هستیم که بین ۹.۵ الی ۱۱.۵ درصد بیکاری دارند، از سوی دیگر پردیس و ورامین نیز نرخ بیکاری ۸.۲ الی ۹.۴ درصدی و شهرستان های شمیرانات، پیشوا، قرچک و رباط کریم نرخ بیکاری ۶.۹ الی ۸.۱ درصدی و شهرستان های ری، پاکدشت، بهارستان، دماوند و فیروزکوه نرخ بیکاری ۵.۷ الی ۶.۸ درصدی دارند.

شیرکوند ادامه داد: هرچه میزان تراکم جمعیتی در مناطق بیشتر باشد، شاهد درصد بیکاری بیشتری هستیم و هرچه مناطق صنعتی تر، دارای بافت کشاورزی و دامپروری و با تراکم کم تر جمعیتی باشد، نرخ بیکاری کم تر است.

وی با بیان این که کاهش نرخ بیکاری علی رغم کاهش نرخ مشارکت های اقتصادی حاکی از اصلاح اشتباهات فرهنگی و باورهای پشت میزنشینی دارد، گفت: باید به موازات اقداماتی که در جهت اشتغال زایی انجام می شود، با اقدامات فرهنگی باورهای مردم در خصوص شغل را نیز اصلاح کنیم.

حضور اقشار مولد در روستاها نرخ بیکاری را کاهش می دهد

استاندار تهران نیز نظری مشابه دارد و برای اثبات این امر کاهش ۲.۱ نرخ بیکاری در روستاهای این استان را مورد اشاره قرار داده و به خبرنگار بازار می گوید: در روستاها شاهد پویایی، رونق و تحرک بیشتر نسبت به جوامع شهری هستیم و در این راستا کاهش قابل تاملی در نرخ بیکاری روستایی را نظاره گر هستیم.

وی می افزاید: حضور اقشار مولد، پر تحرک و پر تلاش در روستاها عامل کاهش نرخ بیکاری روستایی است، در شهرها نیز می بایست، این فرهنگ توسعه یابد.

انوشیروان محسنی بندپی اضافه می کند: البته بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات بانکی به وظایف خود عمل نمی کنند، که این عملکردهای ضعیف به طور جدی به بانک ها تذکر داده شده است.

با وجود تمام تلاش ها در خصوص اشتغال زایی در استان تهران، برخی فرهنگ های رایج و اشتباه، برخی موانع اداری در مقابل سرمایه گذاران، عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نشان می دهد، هنوز نتوانسته ایم از داشته ها و قابلیت های موجود برای توسعه، خلق ثروت در استان و کاهش بیش از پیش نرخ بیکاری استفاده کنیم.

کد خبر: ۲٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha