۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
عربستان خواستار خویشتنداری آمریکا با انصارالله شده است
رویترز:

عربستان خواستار خویشتنداری آمریکا با انصارالله شده است

عربستان سعودی خواستار نشان دادن خویشتنداری از سوی ایالات متحده در هر گونه پاسخدهی احتمالی به اقدامات حوثی‌های یمن (انصارالله) علیه کشتی‌ها در دریای سرخ شده است.

به گزارش بازار، یک رسانه انگلیسی به نقل از دو منبع آگاه امروز چهارشنبه مدعی شده عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است برای گونه پاسخدهی به اقدامات حوثی‌های یمن (انصارالله) علیه کشتی‌ها در دریای سرخ خویشتنداری نشان دهد.

خبرگزاری رویترز با گزارش این ادعا به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده نوشت ریاض به دنبال جلوگیری از تسری درگیری‌های بین حماس و اسرائیل به دیگر نقاط در منطقه است.

جنبش انصارالله یمن از زمان حملات اسرائیل علیه غزه در حمایت از مقاومت فلسطین چندین عملیات نظامی را در دریای سرخ و دریای مکران علیه کشتی‌های اسرائیلی انجام داده است.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله امرو گفته بود که عملیات نظامی نیروهای ارتش ملی یمن تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است و تا زمان قطع تجاوز علیه غزه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: « «عملیات نظامی ما در دریای سرخ و دریای مکران تنها کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌دهد. عملیات نظامی ما علیه رژیم اشغالگر تا توقف جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.»

دو منبع مطلع به تفکرات ریاض گفته‌اند در شرایطی که یمنی‌ها حملات به کشتی‌ها در دو هفته گذشته را افزایش داده‌اند هدف پیام ریاض به واشنگتن برای نشان دادن خویشتنداری جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها است.

این منبع‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اضافه کرده‌اند عربستان سعودی از رویه‌ای که ایالات متحده تا کنون در پیش گرفته است رضایت دارد.

یکی از این منبع‌ها گفت: «آنها آمریکایی‌ها را در خصوص این موضوع و درباره اینکه چرا درگیری‌های غزه بایستی متوقف شوند تحت فشار قرار دادند.»

کاخ سفید به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداده است. عربستان سعودی نیز به ایمیل ارسال‌شده از سوی این خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشته است.

رویترز نوشته عربستان سعودی از برقراری آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به آنچه این کشور آن را «جنگ وحشیانه» توصیف کرده حماست کرده است و دیپلماسی این کشور منعکس‌کننده سیاست گسترده‌تر ریاض برای تقویت ثبات منطقه‌ای بعد از چندین سال تقابل با ایران و متحدان این کشور است.

عربستان سعودی در سال جاری روابطش با تهران را عادی‌سازی کرد و در تلاش برای خروج از جنگ با ارتش یمن است که نزدیک به ۹ سال به طول انجامیده است. ائتلاف تحت رهبری عربستان از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‌اند.

منابع مورد استناد رویترز گفته‌اند عربستان سعودی در شرایطی که منطقه درگیر جنگ غزه است در تلاش برای پیشبرد روند اتمام جنگ در یمن است و نگران است که جنگ غزه ممکن است این تلاش‌ها را از مسیر منحرف کند. یمن با توجه به مذاکرات مستقیم صلح میان مقام‌های عربستان و انصارالله در حال تجربه کردن آرامشی نسبی است.

کد خبر: ۲۶۰٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha