۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
تاکید ایران، هند و ارمنستان بر استفاده موثر از بندر چابهار

تاکید ایران، هند و ارمنستان بر استفاده موثر از بندر چابهار

دیپلمات‌های ایران، هند و ارمنستان روز سه شنبه بر استفاده بهینه‌تر از بندر چابهار و مشارکت در توسعه کریدور بین‌المللی شمال به جنوب تاکید کردند.

به گزارش بازار، سفرای ایران و هند در «ایروان» پایتخت ارمنستان و یک دیپلمات ارشد ارمنستانی روز سه‌شنبه بر اهمیت مشارکت ارمنستان در کریدور حمل‌ ونقل بین‌المللی شمال به جنوب، استفاده مطلوب‌تر از بندر چابهار و افزایش همکاری با ایران تاکید کردند.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» «نیلاکشی ساها سینها» سفیر هند در ارمنستان روز سه شنبه در مجمعی به میزان ارمنستان از آمادگی این کشور برای همکاری با ارمنستان و ایران در زمینه استفاده هرچه بیشتر از بندر چابهار اشاره کرد.

هند دو پایانه در بندر چابهار در ایران راه اندازی کرده است. این کشور پیشنهاد کرده است که بندر واقع در دریای عمان در پروژه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال به جنوب که توسط روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ آغاز شد، قرار گیرد.

سفیر هند در ایروان گفت:«ما آماده همکاری با ارمنستان هستیم تا این کشور بتواند از فرصت‌های این کریدور بهره‌مند شود و هند نیز حمل و نقل محموله‌های شرکت‌های ارمنی به چابهار را آسان‌تر ‌کند.»

دیپلمات‌های ارشد ارمنستان، هند و ایران در اولین مذاکرات سه جانبه که آوریل سال جاری در ایروان برگزار شد،امکان ایجاد چنین مسیر تجاری را بررسی کردند.

«مهدی سبحانی» سفیر ایران در ارمنستان نیز گفت:«معتقدیم کریدور ارتباطی هند به بندر چابهار ایران و ارمنستان و شمال دریای سیاه، مسیر مطمئنی برای حمل کالا به شمال و اروپاست.»

دولت ارمنستان سال ۲۰۲۱ پیشنهاد کرد که شرکت‌های هندی از چابهار برای ارسال محموله نه تنها به ارمنستان، بلکه به گرجستان، روسیه و حتی اروپا نیز استفاده کنند.

ارمنستان مدت‌هاست که روابط صمیمانه‌ با ایران را حفظ و روابط خود را با هند در سال‌های گذشته عمیق‌تر کرده است. در این میان، ایران به نوبه خود بارها نسبت به تلاش برای از بین بردن مرز مشترک و خطوط حمل و نقل با ارمنستان توسط باکو هشدار داده است.

دولت ارمنستان اواخر اکتبر با دو شرکت ایرانی قرارداد بست تا بخش 32 کیلومتری بزرگراه اصلی «سیونیک» منتهی به مرز ایران را ارتقا دهد.

«مهراد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای قرارداد ۲۱۵ میلیون دلاری در ایروان حضور یافت و بر اهمیت ژئوپلیتیک آن برای تهران تاکید کرد.

معاون وزارت امور خارجه ارمنستان نیز روز سه شنبه در نشستی با موضوع «واقعیت‌های جدید منطقه و صلح» که در ایروان برگزار شد بر روابط گرم ارمنستان با ایران، گرجستان و هند تاکید کرد.

«مناتساکان صفریان» معاون وزارت امور خارجه ارمنستان خاطر نشان کرد که این کشور برای توسعه روابط سنتی خود با ایران تلاش می‌کند.

کد خبر: ۲۵۹٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha