۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
گرانی مسکن دوباره در آمارها رونمایی شد/ بهانه نرخ ارز دلیل گرانی ملک
بازار گزارش می دهد

گرانی مسکن دوباره در آمارها رونمایی شد/ بهانه نرخ ارز دلیل گرانی ملک

علیرغم تاکید رئیس جمهور و ماموریت ویژه او به وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی برای ساماندهی بازار مسکن گزارش ها حاکی از این است که قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه رشد داشته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ورود رئیس جمهور برای ساماندهی بازار مسکن با رشد قیمت مسکن در خرداد ماه نشان از چه دارد؟ سئوال این است چرا رئیس جمهور همواره دیرتر از قیمت ها حرکت می کند؟

رکود حاکم بر بازار مسکن در اردیبهشت ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بنگاههای مسکن این گمانه را در بازار مسکن ایجاد کرد که قیمت مسکن به دلیل کاهش تعداد معاملات در ماههای آتی افزایش نخواهد یافت. اما گزارشهای رسمی دفتر اقتصاد مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه اردیبهشت افزایش داشته است.

۴ مولفه افزایش قیمت مسکن
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار  بازار با اشاره به اینکه میزان معاملات مسکن در اردیبهشت ماه به صفر رسید و تصور هم نمی شود قیمت مسکن در خرداد رشد داشته باشد گفت: مولفه های افزایش و نوسانات قیمت مسکن را حامل های انرژی، نرخ ارز، بورس و طلا تشکیل می دهند حال با توجه به اینکه ماههاست قیمت حامل های انرژی تغییری نکرده قاعدتا این مولفه نمی تواند تاثیری بر بازار مسکن بگذارد.

وی افزود: اما سایر مولفه ها مثل ارز، بورس و طلا به هر حال رشد داشته اند. اما سوال این است که چرا آمارهای این چنینی مدام اعلام می شود؟

باید به سمت آرام سازی محیط بازار مسکن حرکت کنیم و اینکه هر روز قیمت ها از رسانه ها اعلام شود مشکلی را حل نخواهد کرد

خسروی با اشاره به اینکه به هر حال تاکید و ورود دولت به ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها قطعا جنبه روانی خواهد داشت و قیمت ها تعدیل خواهد شد اظهار داشت: باید به سمت آرام سازی محیط بازار مسکن حرکت کنیم و اینکه هر روز قیمت ها از رسانه ها اعلام شود مشکلی را حل نخواهد کرد. همه به خوبی می دانیم که تنها راه جلوگیری از نوسانات قیمت مسکن رفتن به سمت صنعتی سازی و ارائه تسهیلات مناسب به سازندگان است.

وی تصریح کرد: باید از سنتی‌ سازی به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم و اگر صنعت اجاره در ایران همانند بسیاری از کشورها احیا شود دیگر مشکلات کنونی را نخواهیم داشت که هر موجری برای خود یک قیمتی ارائه کند. پس صنعت اجاره‌داری می‌تواند باعث جلوگیری از رشد بیش از حد نرخ اجاره‌بها شود. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: رونق ساخت و ساز موجب حرکت و ایجاد اشتغال به طور مستقیم برای ۱۷۴ شغل کلیدی خواهد بود. 

او در پاسخ به این سئوال که رشد نرخ ارز دلیل رشد قیمت مسکن است گفت: اگر نرخ ارز رشد کرده است مربوط به چند هفته گذشته است اما آمارهای رشد قیمت مسکن که می گویید مربوط به خرداد ماه است. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دو روز پیش رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود که عامل گرانی مسکن مشاوران املاک هستند گفت: بهتر است برخی مسئولان یا نمایندگان مجلس که افزایش قیمت مسکن را ناشی از عملکرد مشاوران املاک می‌دانند توجه کنند و بدانند که مشاوران املاک اگر قیمت ها کاهشی باشد معاملات بیشتر و حق کمیسیون بیشتری دریافت خواهند کرد. پس مشاوران املاک نه تنها به گرانی مسکن دامن نمی‌زنند بلکه طرفدار ارزانی هم هستند.

وی خاطر نشان کرد: بارها گفته ام که افزایش قیمت مسکن میزان تعداد معاملات را کاهش خواهد داد. پس واسطه‌های ملکی و مشاوران املاک نه تنها عامل گرانی نیستند بلکه فروشندگان را به دادن تخفیف تشویق می‌کنند.

بنابراین گزارش، نرخ ارز چند روز است که مجددا روند افزایشی خود را در پیش گرفته و دیروز حتی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرد.

این گفته های عالی ترین مقام مشاوران املاک در حالی مطرح و رشد قیمتها رد می شود که بر اساس آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ماه گذشته نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل از آن میزان معاملات نزدیک به ۳ درصد کاهش یافته است اما قیمت ها رشد پیدا کرده است. فعالان بازار مسکن تنها دلیل رشد قیمت مسکن در خرداد ماه را رشد نرخ ارز عنوان می کنند. 

آنان می گویند: رشد نرخ ارز همواره باعث رشد قیمت مسکن می شود و این رابطه سالهاست که پا به پای هم پیش می رود.

محمدمهدی مافی کارشناس بازار مسکن در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ارتباط بین نرخ دلار و قیمت تمام شده و فروش مسکن همواره در طول ۵۰ سال گذشته همواره یک به یک بوده است. اما اگر بخواهیم میان رشد نرخ دلار و میزان رشد قیمت مسکن یک رابطه بگیریم باید بگویم که هنوز هم رشد قیمت مسکن کمتر از رشد نرخ ارز بوده است پس طبیعی است که مسکن بخواهد خود را مدام با رشد نرخ ارز بالانس کند.

برخی از مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد هستند که رشد نرخ ارز بطور مستقیم بر قیمت مسکن تاثیرگذار است. 

نرخ ارز نه تنها بر روی مسکن بلکه بر روی تمام کالاها حتی کالاهای تولید داخل نیز تاثیر می گذارد

محمد ملاحی یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه شش به خبرنگار بازار در خصوص اینکه قیمت مسکن در خرداد ماه افزایش یافته است، می گوید: نرخ ارز نه تنها بر روی مسکن بلکه بر روی تمام کالاها حتی کالاهای تولید داخل نیز تاثیر می گذارد. از خرداد ماه که نرخ ارز رو به افزایش گذاشت قیمت مسکن متاثر از این افزایش تلاش کرد تا خود را با آن وفق دهد. 

او ادامه داد: کمبود فایل هم دلیل دیگری بر رشد قیمت مسکن است اما این روزها نرخ ارز دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن است.

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه گذشته بیانگر رشد ۱۲.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری است

گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی است که تعداد واحدهای مسکونی معامله شده ای که اطلاعات قرارداد آنها در سامانه رهگیری معاملات املاک و مستغلات درج شده است برای خرداد ۹۹ تعداد ۱۱ هزار و ۴۶ واحد اعلام شده است اما این حجم معامله فروش مسکن پس از حذف اطلاعات ناقص در نهایت به ۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش یافته و آمار آن توسط دفتر اقتصاد مسکن اعلام شده است. ماه گذشته میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید. 

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه گذشته بیانگر رشد ۱۲.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری است. متوسط قیمت مسکن در تهران در خرداد امسال همچنین ۴۰ درصد گرانتر از خرداد سال گذشته شده است.

‌میزان رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران طی ماه گذشته یکسان نبوده است. در منطقه یک تهران در فاصله اردیبهشت تا خرداد سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که بیانگر رشد ۲۴ درصدی قیمت است. بیشترین رشد قیمت مسکن مربوط به منطقه ۱۹ است.

در مناطق متوسط شهر همچون منطقه ۴ نیز متوسط قیمت مسکن در معاملات انجام شده ۹ درصد در این بازه زمانی دو ماهه تغییر مثبت داشته است. در منطقه ۴ تهران میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۱۹ میلیون تومان عبور کرده است در حالی که در منطقه ۵ به عنوان دیگر منطقه متوسط شهر تهران متوسط قیمت خرید و فروش خانه به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

در مناطق جنوبی شهر تهران اما متوسط قیمت ها اغلب پایین تر از مترمربعی ۱۰ میلیون تومان است. در منطقه ۱۸ که همیشه کمترین سطح قیمت مسکن در این منطقه برقرار بوده است میانگین قیمت ها در معاملات خرید و فروش خانه در ماه خرداد به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران بیش از ۶۰ درصد نسبت به میانگین ۱۲ ماهه قیمت در سال ۹۷ افزایش یافت. نرخ رشد قیمت مسکن البته در ماه هایی از نیمه اول سال ۹۸ از ۹۰ درصد نیز تجاوز کرد اما در نیمه دوم سال شیب رشد قیمت تا حدودی کاهش یافت.

کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولان عالی رتبه دولت یکی از علل رشد تند قیمت مسکن در ماه های اخیر را اثر رفتار سفته بازی و خریدهای سرمایه ای ملک می دانند. رئیس جمهور در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت برای کنترل این رفتار از برنامه وزارتخانه های اقتصادی برای هدایت تقاضای سرمایه ای از بازار مسکن به سمت بازار سرمایه خبر داده بود.

کد خبر: ۲۵٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha