۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
می توانیم از آب تاجیکستان، برق بگیریم؛ «دوشنبه» بازار ایرانی در آسیای میانه
گفتگوی بازار با رییس پژوهشگاه نیرو؛

می توانیم از آب تاجیکستان، برق بگیریم؛ «دوشنبه» بازار ایرانی در آسیای میانه

عمید پور رییس پژوهشگاه نیرو گفت: ظرفیت فعلی تاجیکستان برای تولید برق از منابع آبی می تواند تا ۲۰ برابر افزایش یابد. این یک فرصت برای شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید عمید پور رییس پژوهشگاه نیرو در گفتگو با بازار با بیان اینکه که تاجیکستان به خاطر منابع آبی که دارد ظرفیت بالایی برای توسعه نیروگاه های برق آبی دارد، ادامه داد: از گذشته هم فعالیت گسترده ای بین شرکت های ایرانی فعال در صنعت آب و برق ایرانی با تاجیک ها وجود داشته است. البته حالا با توجه به مذاکرات و رفت و آمدهای دو کشور در بالاترین سطح ممکن (روسای جمهور)، این امیدواری ایجاد شده که این همکاری ها هر روز بیشتر توسعه پیدا کند.

ظرفیت فعلی تاجیکستان برای تولید برق از منابع آبی می تواند تا ۲۰ برابر افزایش یابد، این آمارها نشان می دهد که این کشور نیازمند سرمایه گذاری گسترده ای در این حوزه بوده و شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی می توانند خدمات خوبی را که در سطح کشور توسعه یافته است را به این کشور صادر کنند

عمید پور با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی تاجیکستان برای تولید برق از منابع آبی می تواند تا ۲۰ برابر افزایش یابد، اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد که این کشور نیازمند سرمایه گذاری گسترده ای در این حوزه بوده و شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی می توانند خدمات خوبی را در سطح کشور توسعه یافته است را به این کشور صادر کنند.

رییس پژوهشگاه نیرو با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت و معرفی ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه در تاریخ ۵ تا ۹ دی ماه امسال در شهر دوشنبه تاجیکستان، افزود: حضور در نمایشگاه های بین المللی تاجیکستان و اعزام و پذیرش هیات های تجاری دو کشور نیز از برنامه های اصلی ایران در جهت افزایش مبادلات تجاری طرفین محسوب می شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، این ظرفیت وجود دارد تا بتوان در بخش‌های فنی و مهندسی در این کشور اقدامات ویژه‌ای انجام داد. به همین دلیل از تمام شرکت‌های فعال دعوت می‌کنیم برای حضور در کشور تاجیکستان - به منظور مبادلات کالا و خدمات به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی-، در این نمایشگاه حاضر شده و خدمات و توانایی های خود را به این کشور هم فرهنگ و هم زبان با ما ارائه دهند. چراکه این مساله می‌تواند بازار خوبی را برای آنها از نظر اقتصادی فراهم کند.

به باور عمید پور، برگزاری این نمایشگاه همچنین می تواند باعث توسعه همکاری های علمی و پزوهشی و ارائه خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور در زمینه های مختلف از محصولات پترو. شیمی و پلیمری گرفته تا صنایع زیر ساختی همچون آب و برق شود.

او با بیان اینکه کشور ایران در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به خصوص در صنعت برق جایگاه خوبی در منطقه دارد، ادامه داد: چنانچه این پتانسیل ها به کشور تاجیکستان هدایت شود، زمینه توسعه را در این کشور فراهم خواهد کرد. ضمن اینکه گسترش همکاری ها از نظر اقتصادی هم می تواند به نفع ایران باشد. البته پتانسیل های کشور مقابل هم باید مورد سنجش قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ایران سهم خوبی از مراودات تجاری تاجیکستان به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: البته با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های دو کشور این سهم را می توان تا چندین برابر افزایش داد. ضمن اینکه ایران آمادگی لازم را برای هر گونه اقدام در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با تاجیکستان دارد.

گفتنی است بر اساس مفاد بیانیه مشترک امضا شده بین روسای جمهور دو کشور که در شهریور ماه سال جاری امضا شد، طرف ها بر لزوم تبادلات اقتصادی و تجاری و ایجاد امکانات و ظرفیت سازی در جهت افزایش حجم مبادلات تجاری تا ۵۰۰ میلیون دلار تا سال ۱۴۰۴ تاکید کرده اند. گفتنی است که بر اساس اهداف تعیین شده مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری باید حدود ۲۵۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۷۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha