۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
هند رهبر جهانی عرضه سهام می‌شود

هند رهبر جهانی عرضه سهام می‌شود

هند از چین پیشی می‌گیرد تا به رهبر جهانی عرضه اولیه سهام تبدیل شود.

به گزارش بازار، هند قرار است در سال جاری به مرکز عرضه اولیه عمومی سهام جهان تبدیل شود و چین را از موقعیتی که سال‌ها آن را در اختیار خود داشته است، برکنار کند.

پایتخت مالیِ هند، بمبئی در سال ۲۰۲۳ در دو شاخص خود، بیش از سه صرافی چین، عرضه‌های اولیه سهام (IPO) یا عرضه عمومی ثبت کرده است.

این گزارش با استناد به داده‌های ارنست اند یانگ (شرکت خدمات حرفه‌ای چندملیتی) نشان داد که عرضه‌های اولیه در بورس ملی بمبئی (NSE) و بورس اوراق بهادار بمبئی (BSE) نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که در همین حال، شاخص‌های چینی شاهد کاهش دو رقمی تعداد عرضه‌های اولیه بودند. بورس شانگهای (SSE) با افت ۳۶ درصدی سقوط را رهبری کرد، در حالی که بورس شنژن (SZSE) شاهد کاهش ۳۳ درصدی سال به سال در تعداد عرضه های اولیه بود.

بورس هنگ کنگ نیز در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش ۱۹ درصدی عرضه‌های اولیه سهام بود.

کاهش تعداد عرضه‌های اولیه سهام در صرافی‌های چین نه تنها به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی آن با غرب، بلکه ساختار نظارتی سخت‌تر برای پذیره‌نویسی ناشی شده است.

در ماه آگوست، رگولاتورهای چینی تصمیم گرفتند عرضه اولیه سهام در سرزمین اصلی را برای تقویت بازار ثانویه محدود کنند. پکن همچنین در اوایل سال، بررسی دقیق پذیره‌نویسی‌های فراساحلی را تشدید کرد که منجر به انباشتگی زیادی از متقاضیان شد.

به گفته تحلیلگران، هند، در عین حال، از اعتماد جمعیتی و سرمایه‌گذاران جوان در اقتصاد و افزایش نقدینگی در دست سرمایه‌گذاران داخلی سود می‌برد.

این کشور همچنین به‌عنوان مقصد جایگزین برای تولیدکنندگانی ظهور کرده است که به دنبال کاهش ریسک زنجیره تأمین خود از چین هستند.

با این وجود، صرافی‌های هند همچنان در درآمدهای عرضه‌های اولیه سهام از همتایان اصلی چین عقب هستند و قرار است از هنگ کنگ در سطح جمع‌آوری کمک مالی عبور کنند.

هنگ کنگ نزدیک به دو دهه بر شاخص عرضه‌های اولیه سهام جهانی تسلط داشته است، اما نظارت فزاینده تنظیم‌کننده‌های پکن بر آن تاثیر گذاشته و موقعیت آن را به‌عنوان قطب مالی جهان از بین برده است.

محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ نیز که باعث خروج شرکت‌های مالی و مدیران ارشد از هنگ کنگ شد، از سال گذشته سرمایه‌گذاران را بی‌انگیزه کرده است.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha