۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کاهش درآمد تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا از شرکت گوگل
کرونا و کاهش درآمد تبلیغاتی شرکت گوگل

کاهش درآمد تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا از شرکت گوگل

در طی بحران کرونا هزاران شرکت در آمریکا فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و انگیزه‌ای برای تبلیغات ندارند. و همین امر باعث افت تبلیغات در گوگل شده و در مقابل سایت امازن به عنوان فروشگاه مجازی درامد تبلیغاتی اش بیشتر شده است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا گزارشی با قلم «کیم کیسر» کارشناس علوم و فناوری مستقر در میناپولیس منتشر نموده که نویسنده آن مدعی است شیوع ویروس کرونا باعث کاهش درآمد تبلیغاتی شرکت های بزرگی مانند گوگل شده اما شرکت هایی مانند آمازون نه تنها با کاهش درآمد تبلیغاتی مواجه نشده اند بلکه درآمد آنها از این طریق افزایش یافته هر چند روند آن کند بوده است.

ترجمه متن گزارش در ادامه آمده است.

پیش بینی می شود درآمد تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا از گوگل در سال جاری با کاهش  ۵.۳ درصدی مواجه شود و این برای اولین بار از سال ۲۰۰۸  است - زمان شروع به کار شرکت    eMarketer-  که درآمد واشنگتن از این طریق کاهش می یابد.

باید گفت کاهش درآمد تبلیغاتی تا حد زیادی می تواند ناشی از افت عمیق تبلیغات مرتبط با مسافرت و گردشگری به دلیل شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ از اوایل سال ۲۰۲۰ باشد.

EMarketer پیش بینی کرده است که در سال جاری ایالات متحده آمریکا ۳۹.۵۸ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی از گوگل  کسب می کند که حدود دو نیم میلیارد دلار از سال ۲۰۱۹ کمتر است.  واقعیت این است که فعالیت تبلیغاتی عظیم گوگل همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد زیرا صنعت گردشگری و سفر بیشترین ضربه را از شیوع ویروس کرونا خورده است. موج دوم این بیماری که به نظر می رسد وقوع آن جدی است می تواند این وضعیت را وخیم تر کند. البته باید گفت شیوع این بیماری همه گیر به اکثر صنایع صدمه زده است و موج دوم وضعیت همه صنایع را وخیم تر می کند.

لازم به ذکر است که درآمد تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ در یوتیوپ به رشد خود ادامه خواهد داد، اما نمی تواند کاهش ۷.۲ درصدی درآمد خالص آگهی تبلیغاتی در گوگول را جبران کند.  بر اساس گزارش ها درآمد سه غول تکنولوژی امروز - آمازون، فیس بوک و گوگل – از آگهی تبلیغاتی فقط  ۰.۲٪ رشد خواهد کرد که کمترین سود در یک دهه گذشته است.

واقعیت این است که  درآمدهای خالص تبلیغات گوگل در ایالات متحده آمریکا با سرعت کمتری نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش می یابد و در کل می توان گفت که روند کاهش درآمد دیجیتال گوگل در امریکا و  درآمد ایالات متحده آمریکا از آگهی تبلیغات در گوگل  ادامه خواهد یافت.

به رغم شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹، درآمد تبلیغاتی  فیس بوک و آمازون در سال جاری افزایش می یابد اگرچه با سرعت بسیار کندتر نسبت به قبل از بحران کرونا. باید گفت فیس بوک با محبوبیت سریع و گسترده اینستاگرام پشتیبانی می شود، در حالی که آمازون همچنان به تسلط بر بازار گوگل ادامه می دهد.

گفتنی است که در طی بحران کرونا عملکرد شرکت آمازون در برخی حوزه‌ها مثبت بود و مدیران این شرکت معتقدند اثرات بحران کنونی بر درآمدهای شرکت عموما مثبت است. بر اساس گزارش تحلیلگران EMarketer، رهبر تجارت الکترونیک کمتر در معرض تأثیر اقتصادی کروناویروس قرار دارد.

با این وجود هزینه های تبلیغاتی مربوط به تجارت الکترونیک نیز تا حدودی کاهش یافته است: طبق گزارش ها، آمازون در اوایل سال جاری تبلیغات خود را از جستجوی گوگل خارج کرد زیرا تلاش می کرد تقاضای مشتری برای خدمات تجارت الکترونیکی خود را برآورده کند. البته واقعیت این است که شرکت آمازون نیز از بحران همه‌گیری ویروس کرونا و وخامت اوضاع اقتصادی لطمه دیده است.

سال گذشته در بازار تبلیغات دیجیتال گوگل توانست با افتخار ۳۱.۶ درصد از کل درآمدهای تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص دهد و  فیس بوک و آمازون به ترتیب ۲۲.۷ درصد و ۷.۸ درصد را به خود اختصاص دادند. در سال جاری پیش بینی می شود گوگل ۲۹.۴ درصد درآم تبلیغات دیجیتال را بدست آورد و فیس بوک و آمازون به ترتیب ۲۳.۴ درصد و ۹.۵ درصد را به دست آورند. شرکت مادر آلفابت گوگل درآمد خود را در سه ماهه نخست امسال ۴۱.۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

واضح است که شرایط کلان اقتصادی بر هزینه‌ای که شرکت‌ها برای تبلیغات صرف می‌کنند اثر می‌گذارد و اگر درباره آینده امیدواری وجود نداشته باشد شرکت‌ها ترجیح می‌دهند برای تبلیغات هزینه‌ نکنند.

در نهایت باید گفت که در طی بحران کرونا هزاران شرکت در آمریکا فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و انگیزه‌ای برای تبلیغات ندارند. از ماه مارس همزمان با تعطیل شدن اقتصادها در سراسر جهان و اجرای طرح قرنطینه خانگی، سود فعالیت‌های تبلیغاتی کاهش پیدا کرده است.

کد خبر: ۲۵٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha