۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
بازگشت معاملات شاخص روی ریل نمادهای کوچک| حقوقی ها؛ مانع ادامه روند صعودی شاخص
بازار گزارش می دهد؛

بازگشت معاملات شاخص روی ریل نمادهای کوچک| حقوقی ها؛ مانع ادامه روند صعودی شاخص

هرچند در هفته اخیر رشد بورس با حرکت نمادهای بزرگ آغاز شده اما عرضه حقوقی ها مانع ادامه روند صعودی شاخص شده، از این رو بازگشت معاملات شاخص روی ریل نمادهای کوچک ادامه خواهد یافت.

بازار؛ گروه بورس: بازار هفته ای خاص و متفاوت از نظر جریان پول را تجربه کرده و سابقه نداشت که شش ماهه چنین حجمی را به این شکل شاهد باشد و این نشان می‌دهد در حال حاضر بازار از نظر بنیادی می‌تواند مولفه‌های امیدوارکننده‌ای را داشته باشد.

بازار با نزدیک شدن به برخی سطوح مقاومتی و شناسایی سود برخی حقیقی و حقوقی‌ها کمی پرعرضه ظاهر شد ولی در دو مقطع در بازار عرضه‌ها تا حدودی جذب شده از این رو می‌تواند با برخی خبرها و اتفاقات فضای مساعدی برای جذب نقدینگی را فراهم کند هرچند فعلاً بهانه بازار افزایش سرمایه است که توانسته حرکت‌های قوی جریان پول را رقم بزند، اما بدون ارزندگی یک نوسان کوتاه خواهد بود و باید نمادهایی مورد توجه قرار گیرند که این دو عامل را همزمان و همراه با هم داشته باشند.

به گفته علیرضا سادات افزایش شایعات در مورد تجدید ارزیابی‌ها هلدینگ‌ها و شرکت‌های دیگر باعث شد شاخص کل بعد از مدت‌ها عملکرد بهتری از شاخص هم‌وزن داشته باشد

حالا باید دید در ادامه بازار چه واکنش و چه اتفاقات را می‌تواند پیش روی خود ببیند؟ به نظر هنوز بسیاری از سهامداران و فعالان بازار موضوع تجدید را به عنوان یک موضوع قابل اجرا باور نکردند.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش شایعات در مورد تجدید ارزیابی‌ها هلدینگ‌ها و شرکت‌های دیگر باعث شد شاخص کل بعد از مدت‌ها عملکرد بهتری از شاخص هم‌وزن داشته باشد، گفت: در واقع شاهد یک چرخش پول از سهم‌های کوچک به سهم‌های بزرگ با محوریت داستان تجدید بودیم. نمی‌توان گفت این روند حتما ادامه پیدا می‌کند اما می‌توان انتظار داشت این چرخ منجر به رشد کلی در بازار شود.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از سهم ها بازدهی جالبی را بی سر و صدا در این مدت شاهد بوده اند، افزود: در چند وقت اخیر برخی تحلیلگران و فعالان بازاری دچار یک اشتباه تاریخی، تحلیلی و شناسایی زمان حرکت بازار شدند و منتظر خبرهای دیگری برای بازار بودند اما درباره تجدید ارزیابی باید گفت که اول هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها هستند که از سرفصل سرمایه‌گذاری بلندمدت سراغ افزایش سرمایه رفته و آن را عملیاتی خواهند کرد. هنوز هیچ یک از هلدینگ‌ها در این موضوع با قطعیت پا پیش نگذاشته اند.

دسته دوم شرکت‌هایی هستند که قبل‌تر در قالب سرفصل زمین و ساختمان تجدید ارزیابی کرده‌اند و حالا ۵ سال آنها تمام شده یا تاکنون از این موضوع استفاده نکرده و قصد استفاده از سرفصل زمین و ساختمان دارند. نمونه آن را در فولاد داشتیم که موضوع ارزیابی زمین را آغاز کرده است؛ موضوعی که در بسیاری از شرکت‌ها که دارایی محور هستند؛ می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. ارزش گذاری زمین عاملی قوی و محرک مهم برای بسیاری از سهم‌های بازار است و طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها شامل این موضوع شده و به نظر موتور این ماجرا کم کم برای این شرکت‌ها به راه می‌افتد.

دسته سوم شرکت‌هایی هستند که در دل خود شرکت‌های رنگارنگ بورسی و غیر بورسی دارند و هلدینگ نیستند از این رو تجدید ارزیابی از محل سرمایه‌گذاری های بلندمدت در این شرکت‌ها کارایی ویژه‌ای دارد و می‌تواند آنها را در بعد بنیادی در فضای منطقی و مناسبی قرار دهد. اما مدل ارزش گذاری شرکت‌ها اگر بورسی باشند آسان‌تر و خارج بورسی باشند، دشوارتر می‌شود.

دسته چهارم مربوط به دو صنعت بانک و خودرو است همواره در موضوع تجدید ارزیابی پیشرو بوده اما حالا برخی از آنها با موضوع محدودیت ۵ ساله مواجه شده و آن را قفلی روی کلید تجدید خود می‌بینند به نظر طی ‌روزها و هفته‌های آتی این موضوع در کانون توجه خواهد بود و می‌تواند به خصوص گروه خودرو را از این نظر کمی متفاوت‌تر کند. نکته آخر در مورد این ماجرا این است که گروه بانک به دلیل بحث‌های کفایت سرمایه کمی موضوع خاص‌تری دارد و شاید تجدید به آن شکل که ما فکر می‌کنیم و به آن سادگی که می‌اندیشیم برای این گروه قابل وقوع نباشد ویا اثر چندانی نداشته باشد، اما قطعاً بانک‌ها نیز در مسیر تجدید قرار خواهند گرفت و موضوع کفایت سرمایه به شکل دیگر حل می‌شود.

بورس در حال آماده شدن برای یک صعود نسبتا همه جانبه است؟

سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت در حوزه‌ گران‌فروشی انرژی خصوصا به شرکت‌های بزرگ و قیمت‌گذاری دستوری به‌خصوص در صنعت خودرو که منجر به زیان‌دهی و در شرف ورشکستگی بودن این شرکت‌ها شده است. همچنین وضع مالیات‌های سنگین از سوی دولت بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی و سیاست‌های پولی انقباضی شدید بانک مرکزی هم زمان با فشار حداکثری دولت به بازار پول عواملی هستند که باعث درجا شدن بورس شده است، با این حال این روند نمی تواند ادامه یابد.

حسن کاظم‌زاده معتقد است که هرچند بازار توانسته بار دیگر خود را کمی با کمک گزارش‌ها و اخباری از تجدید بالا بکشد، اما متفاوت از سال های گذشته بوده، زیرا قبلا ابتدا سهم‌های کوچک با جریان پول و بازی مورد توجه قرار گرفته‌اند و سپس آرام آرام سهم‌های بزرگ و باقی بازار به حرکت درآمدند

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در حال آماده شدن برای یک صعود نسبتا همه جانبه در روزهای آتی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود در روزهای آتی توام با بازار مثبت، ارزش و حجم معاملات نیز افزایش پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه بازار با آنچه انتظارش را داریم؛ فاصله دارد، افزود: هرچند بازار توانسته بار دیگر خود را کمی با کمک گزارش‌ها و اخباری از تجدید بالا بکشد، اما متفاوت از سال های گذشته بوده، زیرا قبلا ابتدا سهم‌های کوچک با جریان پول و بازی مورد توجه قرار گرفته‌اند و سپس آرام آرام سهم‌های بزرگ و باقی بازار به حرکت درآمدند.

کاظم زاده افزود: البته ممکن است بار دیگر این جریان و این اتفاق را در بازار داشته باشیم که هنوز مشخصه‌های مهم و دقیق آن پدیدار نشده اما می‌شود زیر لایه خاکستری بازار چنین حرکاتی را مشاهده کرد که گرایش به سمت سهم‌های کوچک بیشتر و فشار فروش روی برخی بزرگان افزایش یافته است اما این رویداد به یکباره به وجود نمی‌آید و یک پروسه دارد و سلسله اقدامات و اتفاقات مختلف منجر به چنین رویدادی می‌شود.

او با بیان اینکه جریان پول فعلی که به دنبال سود است و احساس می‌کند، عقب می‌ماند از این رو سراغ گزینه‌های کوچک و بازی‌های نوسانی می‌رود، تصریح کرد: بسیاری از فعالان بازار اعتقادی به بازی در سهم‌های کوچک و سفته بازی و پروژه بازی ندارند و سعی می‌کنند بر مبنای تحلیل و بازی‌های همیشگی خود پیش بروند اما وقتی بازیگری به نام دولت می‌آید آن جریان پولی که به دنبال راه و روش درست هم بود، سهم‌هایی که دولت در آن مداخله می‌کند و تا کتف دست در جیب شرکت‌ها دارد را کنار گذاشته و سراغ سهم‌های کوچک می‌رود.

به گزارش بازار، برخی رفتارهای بازارساز منجر به این تحول و تشویق پول‌ها به سمت سهم‌های کوچک خواهد شد یکی از مهم‌ترین آنها رفتار حقوقی‌هاست با علم به اینکه می‌دانند این سهم ارزنده است به واسطه نیازهای مالی، فروشنده سهم می‌شوند عرضه‌های پی در پی سهامداران عمده سهم‌های بزرگ باعث می‌شود تا در چنین بازار راکد و بی‌رمقی گرایش به این دست سهم‌ها کاهش یابد.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha