۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
کلیات طرح «ساماندهی رمز ارزش‌ها» تصویب شد| انتقاد از عدم حضور فرزین در جلسه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

کلیات طرح «ساماندهی رمز ارزش‌ها» تصویب شد| انتقاد از عدم حضور فرزین در جلسه

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا پور ابراهیمی، با اشاره به جزئیات جلسه عصر امروز دوشنبه ( ۱۳ آذرماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره جنوبی در دستور کار امروز کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم «کرمان و راور» در مجلس در تشریح لزوم ارائه این لایحه از سوی دولت به مجلس تاکید کرد: حساب هایی طی سالهای اخیر در حوزه تجارت خارجی، به عنوان منابع متعلق به جمهوری اسلامی ایران در بانکهای کره جنوبی نگهداری شده است که اخیرا به دلیل تغییر ارزش پولی کشور کره در مقابل واحد پول دلار هزینه ای را به کشور ما تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت کره مقصر اصلی این موضوع بوده است، گفت: دولت کره مکلف بوده در زمان‌هایی که جمهوری اسلامی ایران دستور امکان استفاده از منابع ارزی اش را می داده، این امکان را برای ما فراهم کند، اما به هر دلیلی این امکان فراهم نشده و عملا تاخیر در پرداخت تعهدات دولت کره بابت منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران، باعث شد این تاخیر زمانی مشمول کاهش ارزش پول ملی در آنجا شود و حدود یک میلیارد دلار هزینه تحمیل کند.

وی ادامه داد: از این رو دولت لایحه‌ای را در این بخش به مجلس ارائه کرده است تا بعد تصویب آن، موارد برشمرده شده مورد پیگیری قرار دهد. همچنین این لایحه به مجلس ارائه شد تا اختیار لازم به بانک مرکزی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در زمینه پیگیری این موضوع داده و شکایت ایران از دولت کره جنوبی پیگیری شود.

پور ابراهیمی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید در جلسه امروز عصر کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر می‌شد، بیان کرد: به واقع برای سومین بار است که کمیسیون از رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آورده بود اما ما امروز هم با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته شاهد عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون بودیم.

پورابراهیمی، ادامه داد:عدم پاسخگویی کمیسیون اقتصادی در خصوص برخی مسائل مرتبط با حوزه سیاست‌های پولی، ارزی و تراز تجاری ناشی از عدم اطلاع کمیسیون از اقدامات بانک مرکزی و عدم ارتباط لازم با این بخش بوده است از این رو اکثریت قاطع اعضای کمیسیون در جلسه فوق این موضوع را به عنوان انتقاد جدی مجلس به دولت مطرح کردند و تاکید به هماهنگی بانک مرکزی با کمیسیون برای ارائه گزارشات بودند.

پور ابراهیمی با اشاره به تاکیدات آئین‌نامه داخلی مجلس در زمینه بررسی لوایح دولت در مجلس اظهار کرد: آئین‌نامه داخلی تاکید دارد که بررسی لوایح باید با حضور عالی‌ترین مقام دولت مدنظر قرار گیرد. از این رو اعضای کمیسیون به عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز کمیسیون انتقاد جدی داشتند و به همین دلیل امکان بررسی لایحه فوق فراهم نشد لذا در جلسه فوق تصمیم گرفته شد که بررسی این لایحه بدون حضور نمایندگان بانک مرکزی شکل بگیرد که در ادامه نمایندگان بانک مرکزی از جلسه خارج شدند و پس از آن کمیسیون بررسی داخلی را مبنای کار خود قرار داد.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد کمیسیون اقتصادی پیرامون مشکلات شکل گرفته نشست مشترکی با رئیس جمهور داشته باشد تا انتقاد شدید مجلس به نحوه رفتار غیر مسئولانه رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور منعکس شود، بنابراین ما این انتقاد شدید را هم از سوی رئیس مجلس و هم با جلسه با رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد و بعد از خروج نمایندگان بانک مرکزی از کمیسیون اقتصادی، کلیات لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره جنوبی به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قرائت گزارش مربوط به ساماندهی رمز ارزها پیرو ماده ۴۵ آئین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: به موجب ارائه این گزارش در مجلس، ما باید متن مصوبی را آماده می کردیم. این متن مصوب بعد از مدت ها آماده شد. لذا امروز کلیات طرح ساماندهی رمز ارزش‌ها در کمیسیون مورد بررسی و به تصویب رسید. قرار است جزئیات این طرح در هفته های آینده در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha