۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
بازگشت ۴۰۰ میلیون دلار و یورو به کشور
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد

بازگشت ۴۰۰ میلیون دلار و یورو به کشور

درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۴۰۰ میلیون دلار و یورو با پیگیری سازمان بازرسی برگشت داده شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در نشست خبری به حوزه ارزی اشاره کرد و گفت: در حوزه ارزی چه در حوزه نفت و سایر بخش‌هایی که فعالیت ارزی دارند؛ ۴۰۰ میلیون دلار و یورو در نتیجه پیگیری‌های بازرسان ما برگشت داده شده یا از پرداخت آن جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه بررسی تعهدات ارزی از دیگر مسائلی است که در اولویت سازمان بازرسی قرار دارد، گفت: برخی که ارز دریافت کردند، کالا وارد نکردند یا به تعهدات خود عمل نکردند یا اینکه آن ارز را برنگرداندند؛ این پرونده‌ها نیز در حال پیگیری است.

درویشیان ادامه داد: در حوزه اراضی نیز چه در بحث جلوگیری از تغییر کاربری و خلع ید یا رفع تصرف اقداماتی داشتیم بطوری که در این خصوص نیز سال گذشته بالغ بر ۵۱ میلیون متر مربع با بازرسی‌ها برگشت داده شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از اولویت‌های ما در سال جاری نظارت بر دستگاه‌هایی است که دارای اراضی ملی هستند که البته امسال بودجه خوبی در بحث کاراستری کردن اراضی دولتی اختصاص پیدا کرده است که با این کار جلوی بسیاری از زمین خواری‌ها گرفته شده است.

درویشیان در ادامه به بحث مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: برای ارتقای مبارزه با فساد راهکار مبارزه با فساد تدوین شود که این مسأله در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ نشد؛ در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم و همکاران بنده به جد دنبال این هستند که تدوین راهبرد مبارزه با فساد را داشته باشیم و تکلیف دستگاه‌ها در این رابطه مشخص شود.

 انجام ۵ هزار بازرسی در سال گذشته
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان به بحث بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در مجموع ۵ هزار بازرسی انجام دادیم که نتیجه آن بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ گزارش بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ممکن است یک بازرسی چند گزارش داشته باشد و هر جرمی مستوجب تخلف است و حتما باید به مرجع تخلفاتی نیز ارجاع داده شود، اما هر تخلفی جرم نیست.

وی گفت: در مجموع گزارش‌های اصلی ما ۳ هزار و ۸۵۴ گزارش بود که بیش از ۱۰ هزار پیشنهاد اجرایی و کاربردی برای دستگاه‌های اجرایی ارائه دادیم.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: بر اساس این گزارش‌ها بیش از هزار و ۲۴۲ گزارش به مراجع قضایی معرفی کردیم و ۲ هزار و ۳۸۳ گزارش نیز به مرکز تخلفات اداری در کشور ارائه شد.

وی گفت: همچنین یکی از اقدامات ضروری که باید صورت بگیرد اصلاح برخی از قوانین است که یا ابهام دارد یا متناسب با این زمان نیست و گاهی نیز برخی از قوانین و مقررات به دلیل تفاسیر متعدد زمینه سواستفاده می‌شود که تعداد قابل توجهی از این قوانین شناسایی شده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در گام نخست بنا داریم آن‌ها را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنیم و با کمیسیون‌های مجلس نیز نشست‌های تخصصی داشتیم که هم در حوزه اصلاح و هم در حوزه تصویب قوانین و هم در حوزه نظارت مجلس همکاری‌های بیشتری صورت بگیرد چرا که مجلس در کنار وظیفه تصویب قوانین وظیفه نظارتی نیز دارد.

وی درباره افزایش بی رویه قیمت مسکن نیز گفت: در حوزه مسکن قبلا نیز ورود کردیم و گزارش‌هایی داده ایم. یکسری تکالیف در این خصوص بر عهده دولت است که این تکالیف به درستی انجام نشده است و از علل نابسامانی مسکن همین نبود سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که طبق قانون باید ظرف ۶ ماه این سامانه راه اندازی می‌شد، اما اخیرا دولت به دنبال راه اندازی آن است و در واقع باید تمام معاملات مسکن اعم از رسمی، عادی و وکالتی در این سامانه ثبت شود که خیلی می‌تواند از این آشفتگی جلوگیری کند.

حجت الاسلام درویشیان گفت: همچنین بحث خانه‌های خالی و اخذ مالیات از این خانه مطرح شده و به گفته دولت ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم و حتی طبق گزارش نمایندگان دوره قبلی مجلس فردی در تهران ۷۰۰ تا خانه و فردی دیگر ۲۵۰۰ واحد مسکونی دارد که اگر نظارت درستی صورت گیرد و سامانه‌ای باشد قابل کنترل است هم در بحث اخذ مالیات قابل کنترل است و هم در بحث پیشگیری از برخی تخلفات و هم اینکه در بحث کنترل قیمت‌ها می‌تواند موثر باشد.

 راه اندازی سامانه‌ای برای گزارشگران فساد
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با گرامیداشت دهه کرامت و هفته قوه قضاییه به رویکردهای تحولی این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی در راستای تحقق اهداف خود از ظرفیت‌های نهادهای عمومی ان جی اوها (سازمان‌های مردم نهاد) و رسانه‌ها به طور عام و خاص بهره می‌برد ضمن اینکه یک دفتر نظارت همگانی و بازرسان افتخاری نیز در سازمان بازرسی داریم.

رئیس سازمان بازرسی: سامانه گزارشگران فساد در دست طراحی است تا شهروندان و خبرنگاران در صورت مشاهده هر گونه فساد آن را از طریق این سامانه به ما گزارش کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: علاوه بر این سامانه‌ای برای رسیدگی به شکایت و گزارش‌ها در سازمان بازرسی موجود است که بیش از ۸۰ درصد شکایات و گزارش‌ها درسال ۹۸ از طریق این سامانه به سازمان بازرسی اعلام شد ضمن اینکه سامانه‌ای را برای گزارشگران ستاد طراحی می‌کنیم تا رسانه‌ها و مردم بتوانند گزارش‌های فساد را از طریق این سایت اعلام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای جدی و رویکرد تحولی ما توجه به فساد است، افزود: البته گزارش‌هایی که به سازمان بازرسی ارائه می‌شود باید مهم و در صلاحیت ما باشد چرا که ما اکنون وظایف سنگینی پیش رو داریم که بعضا مغفول مانده است.

وی گفت: بنابراین رویکرد تحولی ما پیگیری اقداماتی است که باید انجام می‌شده، اما نشده است و یا انجام نمی‌شود. در این راستا تقویت نظارت‌های قبل و حین را در دستور کار داریم، اما باید به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه نیز توجه شود که اگر پیشگیری صورت بگیرد بسیاری از فسادها و انحراف‌ها بوجود نخواهد آمد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما امسال بخش قابل توجهی از برنامه‌های بازرسی و اقداماتی را که پیش بینی کرده ایم در راستای جهش تولید و رفع موانع تولید است که در حوزه مالیاتی، بانکی، بهبود فضای کسب و کار از جمله آن است و در بحث حمایت از تولید نیز حمایت از سرمایه گذاری، پیگیری واردات بی رویه و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه در داخل و بررسی مجوزهای واحدهای تولیدی برای فعالیت نیز در دستور کار است.

کد خبر: ۲۵٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha