اتاق ایران تقویت زیرساخت‌های گمرکی را دنبال می‌کند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اتاق ایران تقویت زیرساخت‌های گمرکی را دنبال می‌کند

رئیس اتاق ایران در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج با هیات رئیسه اتاق ایران، از لزوم تقویت زیرساخت‌های مرزی و گمرکی و پیگیری این موضوع از سوی اتاق ایران سخن گفت.

به گزارش بازار، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق سنندج در دیدار با هیات رئیسه و دبیرکل اتاق ایران به تشریح دغدغه‌های خود در حوزه کسب‌وکار و آنچه برای تقویت جایگاه بخش خصوصی نیاز است، پرداختند.

در این نشست توجه به فعالیت تشکل‌ها در استان‌ها و حمایت ویژه از آنها مورد توجه قرار گرفت.

اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج از هیات رئیسه اتاق ایران درخواست کردند: سازوکاری اتخاذ شود تا بنگاه‌های فعال در هر استانی با دریافت کارت‌های بازرگانی خود از همان استان‌ و پرداخت هزینه‌های مربوطه به اتاق استانی، تقویت اقتصاد منطقه‌ای را دنبال کنند.

در این نشست ایجاد بنیاد توسعه سنندج نیز به عنوان یک اقدام از سوی اتاق سنندج مطرح شد.

در بخشی از این نشست، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با ابراز خوشحالی از رویکرد علمی و کارشناسی که هیات نمایندگان اتاق سنندج نسبت به موضوعات روز اقتصادی، پیش گرفته است، گفت: کردستان با این سطح از امکانات نباید سهم کمتر از یک درصد در تولید ناخالص داخلی داشته باشد. کردستان باید در میان جدول توسعه‌یافتگی قرار بگیرد و اینکه امروز در انتهای جدول قرار دارد، بیانگر توسعه نامتوازن در کشور است.

او ادامه داد: رویکرد دولت در این سال‌ها نسبت به تقویت استان کردستان، مناسب نبوده و این موضوع بر اساس آمار و ارقام موجود قابل بررسی است.

سلاح‌ورزی با بیان این که بخش خصوصی نباید مسیری که دولت‌ها با هدف کاهش توسعه‌یافتگی بین استان‌ها طی کردند را ملاک عمل قرار دهد، گفت: در اتاق ایران تلاش می‌کنیم که امسال، مدل بودجه‌ریزی عملیاتی را در دستورکار قرار دهیم؛ به این شکل که اگر اتاق سنندج و یا هر اتاق دیگری در چارچوب قانون و مأموریت‌های قانونی، برنامه‌ای تعریف کند، اتاق ایران برای تأمین بودجه آن مشکلی ندارد و تلاش می‌کند نهاد بخش خصوصی در استان‌های کم‌برخوردارتر را تقویت کند.

رئیس اتاق ایران درباره حمایت از بنیاد توسعه کردستان نیز اعلام آمادگی کرد و افزود: درباره سالن نمایشگاهی که در سنندج در دست ساخت است، علی‌رغم اینکه به اهمیت آن واقف هستیم؛ اما امکان کمک مالی مستقیم برای تکمیل آن نداریم. چون باید درآمدهای اتاق در راستای مأموریت‌های قانونی هزینه شود. با این حال می‌توان کارگروهی تشکیل داد و روش‌های مختلف تأمین مالی را برای تکمیل این سالن بررسی کرد.

او درباره توسعه گمرکات نیز گفت: به فکر ایجاد سازوکاری برای اهرم کردن منابع اتاق و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گمرکی و توسعه زیرساخت‌های آن هستیم.

سلاح‌ورزی درباره کارت‌های بازرگانی هم تصریح کرد: در اتاق تهران مقاومتی وجود ندارد و اگر درخواستی مبنی بر تغییر محل صدور کارت بازرگانی دریافت شود، انتقال صورت می‌گیرد. از طرفی شاید لازم باشد برای توسعه اتاق‌ها، میزان سهم‌ اتاق ایران از درآمد اتاق‌ها تیز تغییر کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه پیشنهاد داد: در راستای تقویت فعالیت بنیاد توسعه سنندج از ظرفیت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران استفاده شود. توجه به این نکته لازم است که برای رسیدن به چارچوب توسعه باید از اعتبار و جایگاه اتاق و بخش خصوصی بهره برد. منابع مالی سردرگردان در کشور وجود دارد و باید روی طرح‌هایی متمرکز شد و از ظرفیت نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری در اجرای آنها بهره برد.

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران حضور بیشتر هیات رئیسه اتاق ایران در استان‌ها را ضروری خواند و گفت: برای این منظور برنامه‌ریزی کرده و تلاش در راستای توسعه اتاق‌ها را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز به ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اشاره کرد و تمرکز بر بخش معدن را با توجه به پتانسیل‌هایی که وجود دارد، مهم دانست.

همچنین کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: همواره تقویت اتاق سنندج جزو دغدغه‌های اتاق ایران بوده و خوشبختانه توانسته بسترسازی‌های خوبی انجام دهد. از این فرصت‌ها باید بهره برد و مسیر توسعه را طی کرد.

ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران نیز معتقد است کم‌رنگ شدن شورای توسعه کردستان یکی از عواملی است که مانع سازندگی این استان شده و باید این شورا مجدد فعال کرد. به باور او اتاق سنندج می‌تواند روی این بخش متمرکز شود.

او همچنین روی خلاقیت و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان استان نیز تأکید کرد.

دغدغه‌های اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج چه بودند؟

در بخش دیگری علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق سنندج از لزوم فعال شدن بخش خصوصی در امور مرزی و ایجاد نمایندگی صدور کارنه‌تیر در سنندج صحبت کرد و گفت: باید سازوکار برگشت کارت‌های بازرگانی که واحدهای تولیدی آنها در استان‌ها دایر هستند؛ اما کارت‌های خود را از اتاق تهران دریافت کردند، طراحی کنیم. از طرفی باید به وضعیت کارت‌های بازرگانی، شرایط صدور و تمدید آنها نیز رسیدگی شود؛ چراکه نواقصی در فرآیند صدور و تمدید کارت‌ها وجود دارد.

محمدسعید احمدپناه، عضو هیات رئیسه اتاق سنندج از پیدا کردن راه‌های جدید برای تحقق اهداف توسعه‌ای سخن گفت و در این راستا از ایجاد بنیاد توسعه کردستان در دوره دهم هیات نمایندگان اتاق‌ها خبر داد و خواستار حمایت هیات رئیسه اتاق ایران از این حرکت شد.

سید کمال حسینی، نایب‌رئیس اتاق سنندج نیز از شرایط به وجود آمده در قبال اتاق‌ها و نگاه‌هایی که نسبت به بخش خصوصی وجود دارد، انتقاد و ابراز امیدواری کرد که با همت و تلاش فعالان بخش خصوصی بتوان شاهد بهبود وضعیت باشیم.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی طبق آمار و اطلاعات موجود، درآمد سرانه هر کردستانی تقریباً نصف شهروندان سایر استان‌هاست و اقتصاد کردستان با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، ضعیف است. چراکه سطح سرمایه‌گذاری‌ها در استان کردستان محدود بوده و اقتصاد آن نتوانسته رشد کند.

حسینی ادامه داد: چنانچه همه استان‌ها رشد کنند و تنها یک یا چند استان رشد اقتصادی نداشته باشند، زیبنده نیست و باید برای حل این مسئله فکری کرد. بنابراین باید رویکردها نسبت به کردستان را تغییر داد و اجازه دهیم بخش خصوصی این استان در چارچوب اتاق، فعالانه نقش‌آفرینی کند.

خسرو شجاعی، عضو هیات نمایندگان اتاق سنندج بر لزوم سرمایه‌گذاری و تلاش برای تکمیل سالن نمایشگاه‌های استان باهدف بسترسازی برای عرضه توانمندی‌های استان و منطقه با توجه به اینکه کردستان استان مرزی محسوب می‌شود، تأکید کرد.

او اتاق‌های سراسر کشور را اعضای یک پیکر توصیف کرد که باید برای تقویت یکدیگر تلاش کنند.

محمد هلاکو، نایب‌رئیس اتاق سنندج درباره صدور گواهی مبدأ در امر تجارت، گفت: عراق به این سند توجه ندارد. باید در مذاکرات خود با طرف عراقی صدور گواهی مبدأ را اجباری کنیم.

او پیشنهاد تأسیس اتاق مشترک ایران و اقلیم کردستان را نیز مطرح کرد.

مشاور عالی اتاق سنندج در دوره دهم از کم‌برخورداری استان کردستان و بی‌توجهی نسبت به توسعه این منطقه سخن گفت. بر اساس اظهارات او مسئله اول اقتصاد این منطقه ناامیدی است و باید برای حل این چالش، برنامه‌ریزی کرد.

ستار کیان‌پور، مشاور عالی اتاق سنندج نیز ایجاد بنیاد توسعه کردستان را راهکاری در برابر مشکلات موجود این استان دانست و تأکید کرد: بخش خصوصی باید متفاوت با دیگر نگاه‌ها، زمینه تقویت اقتصاد کردستان را فراهم کند.

او همچنین از هجمه‌هایی که از زمان انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران علیه رئیس منتخب اتاق، اتفاق افتاده است را مورد انتقاد قرار داد و خواستار پایان دادن به این نوع رویکردها نسبت به جایگاه و کیان اتاق ایران شد.

در ادامه منیره امیرخانلو، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران طبق بررسی‌های انجام شده اتاق سنندج را در حوزه پژوهشی فعال توصیف و تأکید کرد: نرخ مشارکت این استان در پایش‌های فصلی اقتصاد، ۷۶ درصد است و از طرفی مشارکت قابل قبولی در ارائه اظهارنظرها پیرامون برنامه هفتم توسعه و لوایح بودجه ‌سالانه داشته است. بنابراین می‌توان اذعان داشت که اتاق سنندج در حوزه پژوهشی، فعال است، هرچند باید فعالیت‌های خود را تقویت کند.

هاشم علی‌صوفی، معاون پشتیبانی و مدیر امور مالی اتاق ایران هم نگاهی به سطح درآمدهای اتاق سنندج، بودجه این اتاق و روند تکمیل ساختمان جدید آن، داشت.

در انتهای این نشست مقرر شد با مشارکت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، موضوع زمین و سایت نمایشگاهی سنندج و روش‌های تأمین مالی آن دنبال شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha