۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تسهیل صادرات و دوری از بروکراسی اداری هدف مناطق آزاد است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تسهیل صادرات و دوری از بروکراسی اداری هدف مناطق آزاد است

مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد بستر در تسریع روند صادرات مهم‌ترین دلیل ایجاد منطقه آزاد است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال لایحه‌ای از دولت در ابتدای مجلس سابق برای اضافه کردن مناطق آزاد جدید و توسعه مناطق آزاد موجود، گفت: در کمیسیون‌های مجلس دهم بحث‌های زیادی در این زمینه انجام شد و در نهایت مورد تصویب مجلس قرار گرفت اما شورای نگهبان مخالفت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اصرار نمایندگان، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. در حال حاضر منتظر رای مجمع تشخیص نظام در ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری و مناطق اقتصادی جدید هستیم.

وی در ادامه از مخالفین و موافقین سرسخت مناطق آزاد گفت و بیان کرد: هرکدام از طرفین از زاویه خود حرف درستی می‌زنند و در واقع همه چیز به زاویه دید افراد بستگی دارد. گاهی بروکراسی در کشور به حدی پیچیده می‌شود که مجبور می‌شویم منطقه جدیدی به دور از بروکراسی حاکم بر کشور به عنوان یک تنفس گاه ایجاد کنیم.

مصری درباره اهداف دایر کردن مناطق آزاد گفت: گاهی ممکن است یک منطقه جاذبه‌ای نداشته باشد و جمعیت کم کم آن منطقه را ترک می‌کند. در این شرایط به دلیل نگاه پدافند محوری که وجود دارد، باید جاذبه‌هایی در آن منطقه ایجاد کنیم تا به جای پرداخت هزینه‌های نظامی برای حفظ آن سرزمین، جاذبه اقتصادی ایجاد کنیم تا مردم در آن مناطق حضور پیدا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به فلسفه ایجاد منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: ایجاد بستر در تسریع روند صادرات مهم‌ترین دلیل ایجاد منطقه آزاد است؛ درواقع یک سرزمین امکانات خود را به دور از بروکراسی‌های کشور، تولید و آن را با استفاده از نیروی کار ایرانی به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

وی افزود: ایجاد پایداری نیرو و صادرات و تراز مثبت بازرگانی و تجاری در منطقه آزاد اقتصادی از اهداف این مناطق هستند تا مردمی که در مناطق آزاد و حواشی آن زندگی می‌کنند به آینده دلگرم شوند. در حقیقت این مناطق باید تلاش کنند مواد اولیه و ماشین آلات وارد کنند و کالای ساخته شده به فروش برسانند تا شاهد تراز مثبت تجاری شوند.

کد خبر: ۲۵٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha