۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
رشد ۱۸۵ درصدی صادرات به آفریقا نسبت به مدت مشابه سال ۹۹
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ایران عنوان‌ کرد

رشد ۱۸۵ درصدی صادرات به آفریقا نسبت به مدت مشابه سال ۹۹

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: صادرات هفت ماهه ایران به آفریقا نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۱۸۵ درصدی و سال ۹۸ در دولت قبل، رشد ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی با انتقاد از برداشت های غیرکارشناسی و سیاسی از آمار تجارت خارجی اظهار داشت: صادرات مستقیم و غیرمستقیم کشور به قاره آفریقا در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال دولت و همراهی بخش خصوصی افزایش یافته است و پس از سفر رییس‌جمهور به آفریقا، صادرات ایران به این قاره شتاب بیشتری گرفت؛ به طوری که ۲۹۰ میلیون دلار از صادرات ۴۳۳ میلیون دلاری ایران در هفت ماهه امسال مربوط به ۲۰ تیر تا پایان مهر است.

وی خاطرنشان‌کرد: داده‌های آماری برای ریل‌گذاری درست، جبران عقب ماندگی در برنامه و تلاش‌های بیشتر، شناسایی گلوگاه‌ها و تسهیل تجارت اعلام می شود و موضوعی تخصصی با مولفه ها و متغیرهای بسیاری است که باید به آن دقت شود و برداشت مغرضانه یا غیرکارشناسی کمکی به تجارت و برنامه ریزی برای رسیدن به مسیر منطقی نخواهد داشت.

وی افزود: در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۹ در دولت قبل ۱۵۲ میلیون دلار و در هفت ماهه سال ۹۸ نیز ۳۳۲ میلیون دلار کالا به آفریقا صادر شد که صادرات هفت ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۹ بیش از ۱۸۵ درصد رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اضافه‌کرد: آمارهای هفت ماهه امسال نسبت به هفت ماهه سال ۱۴۰۱ که به رکورد بی‌سابقه در تاریخ صادرات به آفریقا یعنی ۹۳۳ میلیون دلار رسیده بود، با کاهش ۵۳ درصدی همراه شد که با سفر رییس جمهور در ۲۱ تیرماه به سه کشور آفریقایی پس از افت چهار ماهه، شاهد رشد و شتاب مناسب در صادرات به آفریقا هستیم.

وی، در مورد شتاب صادرات از اواخر تیرماه به آفریقا گفت: تا پایان تیر ماه صادرات مستقیم کشورمان به این قاره به ۱۵۲.۴ میلیون دلار رسید که نسبت به عملکرد همین دولت تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ کاهش ۶۹ درصدی داشته است، اما پس از سفر رییس جمهور و شتاب گرفتن تجارت، ۲۹۰ میلیون دلار در ۱۰۰ روز به قاره آفریقا صادر شد و بخش قابل توجهی از سرعت نامطلوب چهار ماهه نخست جبران شد.

لطیفی اظهار داشت: فقط در مرداد ماه ۱۱۳.۴ میلیون دلار کالا به آفریقا صادر شد و در شهریور و مهر نیز این میزان به‌ترتیب ۷۲ و ۹۵ میلیون دلار بود، در صورتی که صادرات ما در فروردین ۲۹.۴ میلیون دلار، اردیبهشت ۴۸.۸ میلیون دلار، خرداد ۴۲.۵ میلیون دلار و تیر ماه ۳۱.۶ میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: این آمارها فقط آمارهای تجارت مستقیم با اظهار صاحب کالا به گمرک است و اگر کالایی به مقصد دیگر صادر شود و مجدد مقصد ثالث برایش در نظر گرفته شود، شامل آن نمی شود.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ایران توضیح‌داد: با وجود رونق صادرات به آفریقا، به دلیل اینکه حمل و نقل مستقیم و مستمر نداریم، ساز و کار جابه‌جایی مالی با ۵۵ کشور یکسان نیست و تحریم در برخی مراودات سایه افکنده است، بنابراین این موضوع به منزله کاهش تجارت نیست و بخش زیادی از کالاها مجدد از کشورهایی مانند امارات، ترکیه و عمان به مقاصد دیگر صادر می شود.

وی افزود: سهم آفریقا در واردات طلا به کشور نیز قابل توجه است که از طریق سایر کشورها انجام شده است. چای، قهوه، کاکائو، مواد معدنی، روغن های صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و دارو نیز از جمله کالاهای وارداتی از آفریقا به ایران است که بخشی از آن مستقیم و بخشی غیر مستقیم وارد کشور می شود.

لطیفی گفت: در عمل، در دولت سیزدهم واردات و صادرات ایران و آفریقا به توازن نزدیک شده است که این مقدمه تجارت پویا با این قاره است که امیدواریم با حل مشکلات حمل و نقلی و مالی شاهد تجارت پنج میلیارد دلاری تا پایان دولت سیزدهم و تجارت ۱۰ میلیارد دلاری در سال پس از آن با ریل گذاری مناسب در این دولت باشیم.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha